کد خبر: ۱۸۴۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳

نگرانی اکوسیستم استارت‌آپی از طرح صیانت

نسیم توکل
عضو اتاق بازرگانی تهران

با حضور افراد جدید در دولت و مجلس با طرح صیانت از کاربران فضای مجازی روبه‌رو شدیم و نگرانی‌ها نسبت به اجرای طرح اینترنت ملی و محتوای آن هر روز بیشتر می‌شود. این طرح به میزان زیادی برای اکوسیستم استارت‌آپی ایران نگرانی ایجاد کرده و تعداد زیادی از فعالان و سرمایه‌گذاران کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده و با امضای نامه‌ها و اعلامیه‌های مختلف نظر خود را ابراز کرده‌اند. بسیاری از اخبار غیر رسمی نشان می‌دهد همزمان با مطرح شدن طرح صیانت و در ابهام قرار گرفتن آینده اکوسیستم فناوری ایران بسیاری از مدیران فعالیت مجموعه خود را متوقف و مهاجرت کردند یا به شغلی دیگر مشغول شدند. در واقع، این بخش دریافتند که با دولت و در مجلس جدید کاری از پیش نمی‌رود و توان فهماندن روند صنعت در دنیای جدید و تبدیل ثروت به فناوری را ندارند. آن‌ها صحنه را ترک کردند و دریافتند بهترین مبارزه استعفا است.
با این همه، به نظر می رسد بزرگترین نگرانی این روزها، تبدیل شدن معاونت علمی به یک نهاد فرمایشی یا نمایشی است. به این دلیل که در دولت‌های مختلف شاهد مطرح شدن اسامی گوناگون و حضور چهره‌های جدید با برنامه‌های متفاوت بوده‌ایم. به عبارت دیگر، هشت سال صرف ساختن شرکت‌های دانش بنیان و زیست بوم فناوری بودند، افراد زیادی هم به میدان آمدند و به یک باره طرح جدیدی مطرح می‌شود با شرکت‌هایی متفاوت که مورد موافقت قرار می‌گیرند. به این ترتیب دانش‌بنیان‌ها در حاشیه قرار خواهند گرفت، در حالی که ما در این مدت به دنبال تبدیل دانش به فناوری و سپس ثروت بودیم. همواره در پی جای انداختن مفهوم ارزش تولید واقعی و درک اینکه مونتاژ هنر نیست، رفتیم.
خروجی کارخانه‌داری و برنامه‌ای که در سالیان گذشته وزارت‌های صمت آن را اجرا کرده‌اند، فقط شهرک‌های مرده، تجهیزات خاک خورده و رها شده هست که منابع و تسهیلات کشور را بلعیده و ارز حاصل از آن صرف خرید تجهیزات شده است. این صنعت مونتاژ ساخته شده تا اندازه‌ای وابسته به خارج کشور بود که به محض بازگشت تحریم‌ها فلج شد. برنامه ستاری، معاون علمی و فناوری بر این اساس بود که مهم نیست چگونه تولید کنیم. خواه با روش برون‌سپاری، با کارخانه یا بدون آن مسئله حائز اهمیت داشتن صنعت است. مهم است که دانش فعالیت و صنعت را داشته باشیم. این چنین ایده و برنامه‌ای را در کشور توسعه دادند. تمامی منابع مالی و تسهیلات موجود را به این سمت هدایت کردند و نقشه جامع تازه‌ای برای صنعت تدوین کردند. به واسطه این برنامه بسیاری از جوانان نخبه و تحصیلکرده کشور کار واقعی پیدا کردند یا توانستند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار