کد خبر: ۱۸۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
توافق هسته‌اي بازار خودرو را از ركود خارج نكرد
پيش‌بيني‌ها اشتباه از آب درآمد. توافق هسته‌اي به نتيجه رسيد و همه در انتظار رونق در بازار خودرو بودند؛ نتيجه اما عكس شد.
به گزارش روزنامه تجارت، خريداران ،چندين ماه به اميد توافق هسته‌اي و كاهش قيمت خودرو در بازار دست روي دست گذاشتند. ركود حرف اول و آخر بازار خودرو شد. خودروسازان از همان ابتدا در پاسخ به تمام گمانه‌زني‌ها درباره كاهش قيمت خودرو اعلام مي‌كردند كه كاهش قيمتي در بازار نخواهد بود. مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت هم چندان موافق كاهش قيمت خودروهاي داخلي نيستند.
 طي ماه‌هاي گذشته نعمت‌زاده، وزير صنعت با شوراي اقتصاد نامه‌نگاري كرده و خواهان خروج خودرو از ميان كالاهاي انحصاري شده است. وزارت صنعتي‌ها مي‌خواهند قيمت‌گذاري را به بازار محول كنند. خودروسازان مي‌گويند هزينه‌هاي جاري، مزد و حتي قيمت تجهيزات خودرو طي يك‌سال گذشته افزايش يافته و طبيعي است كه قيمت خودرو گران‌تر شود.
شوراي رقابت اما مقابل اين صحبت‌هاي خودروسازان ايستادگي مي‌كند. رضا شيوا، رئيس شوراي رقابت بارها اعلام كرده كه قيمت خودرو نبايد افزايشي پيدا كند. او حتي اعلام كرده كه به علت استاندارد نبود برخي محصولات؛ قيمت برخي خودروها بايد كاهش نيز پيدا كند. حالا چندين ماه است كه بازار خودرو درگير ركود شده و اين روزها خبرها نشان از بي‌ميلي خريداران دارد. پيش از اين هر ساله اواخر مرداد و اوایل شهریورماه میزان فروش خودرو با روندی کاهشی همراه می‌شود و اواخر شهریورماه کاهش 60 تا 70 درصدی فروش را در این بازار شاهد هستیم. در این وضعیت، فعالان بازار معتقدند در شرایطی که دوره پیک فروش خودرو در بازار به کم‌فروش‌ترین زمان تبدیل شده است، نمی‌توان انتظار امیدبخشی نسبت به آینده بازار خودرو داشت.

كاهش قيمت انواع خودروها در بازار
روزهاي گذشته بازار خودرو شاهد كاهش قيمت بوده است. پيش‌قدم كاهش قيمت‌ها نيز چيني‌ها بودند. تخفیف 26 میلیون تومانی در عرضه برخی خودروهای چینی از جمله نمونه‌های این کاهش قیمت است. بطوری‌که قیمت یک محصول شاسی‌بلند چینی اخیراً از 115 میلیون تومان به 89.5 میلیون تومان رسید. در همين حال بررسی بازار خودروهای داخلی نشان می‌دهد قیمت هر دستگاه پژو 405 مدل اس‌ال‌ایکس با کاهش 200 هزار تومانی طی روزهای اخیر به 30 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت نوع دوگانه‌سوز این خودرو با افت 300 هزار تومانی، در حال حاضر به قیمت 31 میلیون و 200 هزار تومان در بازار معامله می‌شود. در مورد پژو پارس سال نیز باید به افت 500 هزار تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت 35 میلیون و 800 هزار تومان در بازار اشاره کنیم. قیمت پژو پارس دوگانه‌سوز نیز با همین میزان افت قیمت به 37 میلیون تومان رسیده است.
طی روزهای اخیر قیمت تندر 90 اتوماتیک محصول ایران خودرو 2.5 میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و درحال حاضر با قیمت 47.5 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. در همین حال، قیمت رانا با افت 600 هزار تومانی به 32 میلیون تومان رسیده است. در مورد سمند ال‌ایکس نیز باید به ثبات قیمت این خودرو در بازار اشاره کنیم که همچنان با قیمت 30 میلیون و 200 هزار تومان معامله می‌شود.
درمورد محصولات سایپا نیز باید به کاهش 400 هزار تومانی قیمت سایپا 111 مدل SE در بازار اشاره کنیم که در حال حاضر به قیمت 20 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. در عین حال سایپا 131 مدل SE و سایپا 132 مدل SE بدون تغییر قیمت به ترتیب 20 و 20.5 میلیون تومان در بازار معامله می‌شوند. در مورد آریو دنده اتوماتیک نیز باید به افت 100 هزار تومانی قیمت این خودرو در بازار اشاره کنیم که در حال حاضر 54 میلیون و 400 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. نوع دستی این خودرو بدون تغییر قیمت، حدود 48 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.
طی روزهای اخیر قیمت پارس‌تندر نیز با افت یک میلیون و 700 هزار تومانی، به 41 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است. در عین حال، قیمت تیبا تغییری نداشته و این خودرو همچنان با قیمت 27 میلیون و 200 هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود. این در شرایطی است که قیمت وانت زامیاد طی روزهای اخیر با افزایش 500 هزار تومانی در بازار روبه‌رو بوده و به 25 میلیون تومان رسیده است. در مورد سراتو دنده‌ای نیز باید به افزایش قیمت این خودرو از سوی سایپا اشاره کنیم که اخیراً از 75 میلیون و 650 هزار تومان به 75 میلیون و 900 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت این خودرو از سوی شورای رقابت 75 میلیون و 650 هزار تومان تعیین شده بود. با وجود افزایش قیمت کارخانه‌ای این خودرو، درحال حاضر سراتو دنده‌ای در بازار زیر قیمت کارخانه و حدود 72 تا 73 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
در بررسی بازار خودروهای خارجی نیز باید به کاهش قیمت برخی از این محصولات اشاره کنیم، به‌ طوری‌که قیمت اپتیما مدل 2015 با کاهش 5 میلیون تومانی به 153 میلیون تومان رسیده است. قیمت اسپورتیج مدل 2015 نیز با افت 4 میلیون تومانی در بازار به 152 میلیون تومان رسیده است. درمورد مزدا 3 نیز می‌توان به کاهش 14 میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار اشاره کنیم که در حال حاضر حدود 114 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. دلیل این کاهش قیمت، ارائه تخفیف از سوی شرکت عرضه‌کننده این خودرو است.

لغو مجوز واردات خودروهاي لوكس توسط ايثارگران
در همين حال روز گذشته مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت با بیان اینکه واردات خودروهای لوکس از سوی ایثارگران ممنوع است، گفت: جانبازان می‌توانند خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی‌سی را با رعایت ضوابط وارد کنند. سیدعباس حسینی در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه شرایط و ضوابط واردات خودروهای لوکس تغییری نسبت به گذشته نداشته، گفت: اجازه واردات خودروهای لوکس از سوی ایثارگران و جانبازان لغو شده و این افراد می‌توانند با رعایت شرایط و ضوابط واردات خودرو از سوی ایثارگران، اقدام به واردات خودرو کنند.
مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: براساس مصوبه دولت ورود خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور مجاز است و بر همین اساس، ایثارگران و جانبازان هم می‌توانند در چارچوب ضوابط و مقررات، خودروهای کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی را وارد کشور کنند و اجازه واردات خودروهای لوکس به آنها داده نمی‌شود. وی تصریح کرد: هنوز دولت تغییری در فهرست کالاهای لوکس ایجاد نکرده و فهرست قبلی کالاهای لوکس همچنان پابرجا است، این در حالی است که دولت اجازه واردات برخی  از این کالاها را با پرداخت دو برابر تعرفه و با ارز متقاضی، آزاد اعلام کرده است و بنابراین شرایط و ضوابط باید از سوی واردکنندگان رعایت شود اما برخی از این کالاهای لوکس، وارداتشان به کشور کاملا ممنوع است و بر این اساس، واردات خودروهای لوکس هم همچنان ممنوع است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار