کد خبر: ۲۰۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
مدیر کل غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی از تولید حدود 1.8 میلیون تنی برنج در سال جاری خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون واردات برنج ممنوع بود و این ممنوعیت تا پایان آبان ماه ادامه دارد و پس از آن بر اساس نیاز کشور، واردات و تعرفه‌های واردات برنج مدیریت می‌شود.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا،کاظم خاکسار  اظهار کرد: در دو استان شمالی مازندران و گیلان مجموعا 448 هزار هکتار از شالیزارها زیرکشت برنج رفت که برآورد می‌شود حدود دو میلیون و 800 هزار تن شلتوک از این سطح برداشت و حدود یک میلیون و 800 هزار تن برنج سفید تولید شود.
 
برداشت برنج تا 2 سال دیگر کاملا مکانیزه می‌شود
 
وی افزود: در استان مازندران 210 هزار هکتار و در استان گیلان 238 هزار هکتار از شالیزارها زیر کشت برنج رفتند که حدود 85 درصد برنج در استان گیلان به صورت مکانیزه برداشت شد و پیش‌بینی می‌شود طی دو سال آینده برداشت این محصول به صورت 100 درصد مکانیزه انجام شود.
 
قیمت منطقی هر کیلوگرم برنج ایرانی 8000 تومان است
 
مدیر کل غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که بازار برنج به خرید تضمینی نیاز ندارد، گفت: قیمت برنج همواره قیمت متعادلی است؛ به گونه‌ای که قیمت‌های بازار بالاتر از نرخ خرید تضمینی اعلام شده از سوی دولت است؛ بنابراین نیازی به خرید تضمینی برنج احساس نیست. به عنوان مثال هر کیلوگرم برنج طارم و هاشمی در بازار به طور متوسط 7500 تا 8000 تومان فروخته می‌شود که قیمت منطقی برای تولیدکننده و مصرف کننده به شمار می‌رود.
 
خاکسار ادامه داد: هزینه تولید هر کیلوگرم برنج بر اساس هزینه‌های تمام شده این محصول کیلویی 4500 تا 5300 تومان متغیر بوده است. اما هزینه تولید محصولات کشاورزی مانند برنج در ایران بالاست و باید با استفاده از مکانیزاسیون و ارقام جدید در راستای افزایش عملکرد محصول، بتوانیم هزینه‌های تولید را برای تولیدکنندگان کاهش دهیم.
 
وی گفت: رقم جدید برنج گیلانه به تازگی در استان گیلان معرفی شد که علی‌رغم معرفی نشدن به صورت رسمی با افزایش عملکرد در واحد سطح نشان داده است که اگر بتوانیم با معرفی این ارقام، استفاده از مبارزه بیولوژیک و مکانیزاسیون در کاشت و برداشت پیش رویم می‌توانیم ضریب خود اتکایی تولید برنج در کشور را افزایش دهیم.
برچسب ها: برنج ، تولید ، هکتار
نام:
ایمیل:
* نظر: