کد خبر: ۲۰۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
با آن‌که عربستان تا کنون در برابر خروج اجساد فاجعه منا از کشورش مقاومت نشان داده، اما معاون کنسولی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرده که اجازه نمی‌دهند حتی یک پیکر زائر جان باخته ایرانی در عربستان بماند.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا،شناسایی و انتقال اجساد هفت روز پس از فاجعه منا شکل پیچیده‌ای به خود گرفته، از یک سو فشار بازماندگان برای انتقال اجساد و از طرف دیگر ممانعت‌ها و سنگ اندازی‌های عربستان موجب شده تا بحث انتقال پیکرهای جان‌باختگان ایرانی به کشور حساسیت دو چندانی پیدا کند.
 وزیر بهداشت ایران که در مکه به سر می‌برد، از درخواست بازماندگان فاجعه منا برای برگشت اجساد به کشور سخن گفته است. دکتر سیدحسن هاشمی گفته که همراهان همه جان‌باختگان درخواست دارند انتقال اجساد به ایران صورت بگیرد.
 
این درحالی است که عربستان تا کنون حتی برای خروج 130 جسد شناسایی شده که مقامات کنسولی ایران چند روزی است از پایان تشریفات قانونی آن خبر داده‌اند، مجوزی صادر نکرده است.
 
طبق آنچه سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت گفته، قرار بوده شب گذشته (سه‌شنبه) دو فروند هواپیما برای انتقال اجساد شناسایی شده به فرودگاه جده برود، اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات تا کنون هیچ هواپیمایی از ایران به این منظور و به قصد جده بلند نشده است.
 
از سوی دیگر عربستان اعلام کرده، به دلیل شرایط آب و هوایی در این کشور، حجم زیاد اجساد و احتمال انتقال بیماری از این طریق، می‌خواهد خاک‌سپاری را زودتر آغاز کند. عربستان نمایندگان برخی کشورها را برای حضور در مراسم خاکسپاری خواسته است، با این حال وزیر بهداشت ایران اطمینان داده که تا به حال هیچ یک از پیکرهای متعلق به حجاج ایرانی اینجا (عربستان) دفن نشده است.
 
حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت امور خارجه نیز گفته از نظر فرهنگ ایرانی به هیچ‌وجه نمی‌توانیم بپذیریم حتی یک پیکر زائر جان باخته ایرانی در عربستان بماند.
 
مقاومت و اصرار عربستان برای خارج نشدن اجساد از این کشور و از سوی دیگر درخواست و اصرار خانواده‌های جان‌باختگان برای برگشت آن ها به کشور، شرایط را به گونه‌ای پیچیده کرده که معاون کنسولی وزارت خارجه در چنین شرایطی گفته است، این کار کمی به تشریفات و تعامل بیشتر با سعودی‌ها نیاز دارد.
 
قشقاوی حتا از رسانه‌ها خواسته برای تسهیل این امور، فضا را تلطیف‌تر کنند و دست از تندروی‌ها بردارند. قشقاوی گفته، هر نوع حرکت و شعار و تندروی که این موضوع را مخدوش کند، خلاف مصلحت ملی ماست.
برچسب ها: اجساد ، منا ، امورخارجه
نام:
ایمیل:
* نظر: