کد خبر: ۲۰۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
گزارش «تجارت» از بازارهای مالی در هفته ای که گذشت
از دیگر اتفاقات مهم در عرصه اقتصادی کشور پیشی گرفتن درآمدهای مالیاتی دولت از درآمد نفتی است که برای اولین بار در نیم قرن اخیر بوقوع پیوسته است. البته این موضوع بیش از آنکه به لطف افزایش درآمدهای مالیاتی دولت باشد، مرهون کاهش مقدار و قیمت فروش نفت است. اما می توان آن را نشانه ای دانست از کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی. از سوی دیگر با آغاز شدن روند اجرایی توافق هسته ای،آرام آرام روند افزایش درآمدهای دولت آغاز شده است.
به گزارش روزنامه تجارت- حسين نوروزي زاد‌ه- فعالان بازار سهام هفته گذشته را نیز بی تفاوت نسبت به اخبار مثبت حول و حوش بازار سپری کردند. تنها تفکر رایج در این روزهای بورس فروش سهام و خروج از بازار است. جو روانی منفی ایجاد شده در تالار شیشه ای سبب کاهش پله ای شاخصها و نزول قیمت سهام شده است. در همین حال بحران کمبود نقدینگی نیز به تشدید این روند دامن زده و باعث شده حجم وارزش معاملات به سطوح بسیار نازلی افت کند. همین نگرش ناامیدانه به بازار سبب شد شاخص کل با 188 واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم 61498 واحد برسد. همچنین ارزش معاملات نرمال به 3024 میلیارد رسید و حجم معاملات نرمال با 1905 میلیون سهم به ترتیب با 47 درصد و 26 درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.
در هفته گذشته رویدادها و اخبار مثبتی در اقتصاد کشور به گوش رسید که نشان دهنده عزم جدی دولت برای اتخاذ سیاستهای مناسب در بازار پول است. این اقدامات مسلماً  به رفع گره کور نقدینگی و عبور از رکود فعلی در کشور خواهد انجامید. در مهمترین این اتفاقات سرانجام عرضه اولیه و کشف قیمت اسناد خزانه اسلامی در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته با قیمت 90هزار و 500تومان بوقوع پیوست، که روزی تاریخی را برای بازار سرمایه کشور رقم زد. انتظار می رود با رونمایی از این ابزار جدید مالی، بخشی از مشکلات نقدینگی طلبکاران دولت حل شود و با موفقیت آن شاهد افزایش حجم انتشار این اوراق در بودجه سال آتی باشیم. همچنین به نظر می رسد تمهیداتی نیز برای بانکهای طلبکار از دولت اندیشیده شده است که در نامه اخیر جهانگیری به رییس جمهور به آن اشاره گردیده است. این اقدام افزایش توان نقدینگی بانکها را افزایش خواهد داد.
 از دیگر اتفاقات مهم در عرصه اقتصادی کشور پیشی گرفتن درآمدهای مالیاتی دولت از درآمد نفتی است که برای اولین بار در نیم قرن اخیر بوقوع پیوسته است. البته این موضوع بیش از آنکه به لطف افزایش درآمدهای مالیاتی دولت باشد، مرهون کاهش مقدار و قیمت فروش نفت است. اما می توان آن را نشانه ای دانست از کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی. از سوی دیگر با آغاز شدن روند اجرایی توافق هسته ای،آرام آرام روند افزایش درآمدهای دولت آغاز شده است.
از اولین اتفاقات در این حوزه واریز 700 میلیون دلار از بدهی نفتی هند به ایران در آینده ای نزدیک است.
 پرداخت 200 میلیارد تومان یارانه تولید از منابع ناشی از هدفمندی یارانه ها به وزارت صنعت و معدن که بخشی از آن به خودروسازان
می رسد، دیگر خبر مهم در هفته گذشته بوده است. صنایع کشور علیرغم صراحت قانون هدفمندی یارانه ها، تا کنون سهم چندانی از منابع این قانون نداشتند و کلیه منافع حاصل از رشد قیمت حاملهای انرژی به صورت نقدی به خانوارها پرداخت می شد. از این رو باید این حرکت را به فال نیک گرفت.
پیش بینی بازار سهام
سرمایه گذاران حاضر در بورس با تردید و ابهام به انتظار گزارشات شش ماهه شرکتها نشسته اند که می تواند بسیار بدتر از سطح مورد انتظار آنان باشد. این موضوع می تواند شروع رالی جدید افت و ریزش قیمتها در بازار سهام باشد. در سوی مقابل طیفی از کارشناسان معتقدند که قیمت سهام و شاخصها در نیمه اول سال جاری نوسانات زیادی را شاهد بوده است و اصلاح قیمت انجام شده، جایی برای کاهش بیشتر قیمت سهام در بورس نگذاشته است و به عبارتی بورس مستعد یک بازگشت به روند صعودی است و در این راه تنها به یک محرک نیاز دارد. از این دیدگاه نگرانی قابل توجهی از وخیم تر شدن اوضاع در بازار سهام وجود نداشته و در بدترین سناریو همین روند متعادل با شیب اندک کاهشی تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
ساير بازارهاي موازي
*در بازار ارز شاهد موج جدیدی از افزایش قیمتها در هفته گذشته بودیم نرخ دلار در این هفته‌ نوسانات زیادی داشته است و از نرخ 3415 تومان در اولین روز هفته به 3460 تومان در ساعات پایانی روز پنجشنبه رسید. دلار در بالاترین نرخ اعداد 3490تومان را نیز تجربه کرد. اصغر سمیعی، رییس اسبق کانون صرافان درباره نوسانات نرخ ارز در بازار گفت: نوساناتی که در بازار ارز مشاهده می‌شود، تا اندازه‌ای مربوط به نوع توزیع ارز است.بهتر است سبک توزیع ارز به دوران پیش از تحریم، یعنی پیش از مهرماه سال ۸۹ برگردد و از طریق بانک‌ها توزیع ارز عملیاتی شود، نه از طریق صرافی بانک‌ها.وی افزود: با توجه به جمیع جهات به نظر می‌رسد نرخ ارز تا پایان دولت یازدهم یعنی دو سال آینده رشدی کمتر از نرخ تورم داشته باشد.
*در آخرین تحولات بازار فلزات گرانبهاء، قیمت جهانی طلا مسیر کاهشی در پیش گرفت و در لحظه تنظیم این گزارش به 1107دلار در هر اونس رسید. افت شدید قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی قیمت سکه و طلا در بازار داخلی را نیز به روندی ریزشی کشاند و قیمت سکه طرح جدید در آخرین روز هفته به ارقام 914هزار تومان بالغ شد. سکه در بالاترین نرخ در هفته گذشته قيمت 923هزار تومان را نیز تجربه کرده بود.
در همین حال طلای 18عیار نیز از رقم 94510تومان به قیمت 93730 تومان رسید. دلیل اصلی افت محدود قیمت سکه و طلا در بازار رشد قیمت دلار بوده است. از عمده ترین دلایل کاهش نرخ جهاني طلا می توان به انتشار آمارهای قوی از اشتغال در آمریکا و گمانه‌زنی برای افزایش نرخ بهره در این کشور اشاره نمود. درهمین زمینه محمدکشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر از رونق گرفتن داد و ستدها در بازار طلا و سکه خبر داد و آن را ناشی از ورود حجاج به کشور دانست. کشتی آرای در عین حال بیان کرد: بعد از ورود به ماه محرم به دلیل کاهش تقاضا، میزان دادوستدها نیز کاهش می‌یابد ولی کاهش تقاضا منجر به کاهش قیمت ها نمی‌شود بلکه قیمت ها واقعی‌تر خواهد شد.
*در بازار مسکن و مستغلات انتظار فعالان این حوزه در فصل تابستان که فصل رونق خرید و فروش مسکن است، برآورده نشد و انتظارات برای گشوده شدن گره معاملات همچنان پا برجاست. کارشناسان معتقدند در فصل پاییز نیز هیچ تغییری در بازار مسکن رخ نخواهد داد و احتمال رونق در بازار کم خواهد بود. در عین حال طیفی از سرمایه گذاران امیدوار به تغییرات هر چند اندک در معالات مسكن و افزایش تقاضا در ماههای منتهی به پایان سال هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر: