کد خبر: ۲۰۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
نمایندگان در سیصد و شصتمین جلسه علنی خود از آغاز مجلس نهم در حالی به استیضاح وزیر راه پرداختند که پیش از این اکثریت نمایندگان مخالفت خود را با استیضاح اعلام کرده بودند. با این وجود جلسه استیضاح خالی از حاشیه نبود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به اظهارات رسایی در مورد شمارش آرای سوال از آخوندی اشاره کرد. البته نطق کوچک‌زاده هم حاشیه‌هایی به همراه داشت.
به گزارش ایسنا در بیرون مجلس هم تجمعی در مخالفت با عملکرد وزیر راه برقرار بود. عده‌ای از مالکان زمین‌هایی در سوهانک و پونک با اجتماع در مقابل درب مجلس پلاکاردهایی در دست داشتند که نام آخوندی با خط قرمز ضربدر خورده بود. این افراد معتقد بودند وزیر راه باعث بوجود آمدن مشکل برای آنها شده است.

در داخل بهارستان هم زنگ شروع جلسه حدود ساعت 8 و 15 دقیقه با حضور آخوندی، جهانگیری، فانی، زنگنه، حجتی، صالحی، گودرزی، هاشمی، مجید انصاری، علوی و طیب‌نیا به صدا در آمد. نمایندگان در ابتدای جلسه در کنار اعضای هیات دولت تجمع کرده و با وزرا خوش و بش می‌کردند، درخواست‌های خود را مطرح و حتی با آنها عکس یادگاری می گرفتند.

این مساله در زمان نطق‌های نمایندگان موافق هم ادامه پیدا کرد و لاریجانی چندین بار به نمایندگان اخطار داد که در صندلی های خود قرار گیرند. موسوی لارگانی، در زمان نطق خود از تجمع نمایندگان عصبانی شد و سر آنها فریاد کشید. رسایی هم گفت که این شگرد نمایندگان مخالف است تا شلوغ و حواس‌ها را پرت کنند. با وجود همه این تذکرات، صحن مجلس دقایقی آرام و دقایقی شلوغ بود و با همین شرایط تا پایان ادامه پیدا کرد.

ثروتی، رحماندوست، موسوی لارگانی، رسایی، سید مهدی هاشمی و زارعی نمایندگانی بودند که در موافقت با استیضاح وزیر صحبت کردند. رسایی در جریان نطق خود تاکید کرد که این استیضاح، سیاسی نیست و گفت: من اینجا سیاسی حضور پیدا نکرده‌ام، برای این آمده‌ام که بتوانم روز قیامت جواب بدهم.

او در ادامه صحبت‌های خود، فیلمی از وضعیت ناتمام پروژه‌های مسکن مهر در استان های مختلف کشور پخش کرد و صحبت های وزیر راه در انتقاد از این پروژه را به نمایش گذاشت. رسایی همچنین در نطق خود، این مساله را مطرح کرد که در جریان سوال سال گذشته از وزیر راه، یک رای کمتر محاسبه شده است. لاریجانی پس از پایان صحبت رسایی درحالی که میکروفن او قطع بود به رسایی پاسخ داد. با این حال دیگر نمایندگان استیضاح کننده از رسایی حمایت کردند. در نهایت لاریجانی آمار رای گیری را اعلام کرد تا مشخص شود حرف رسایی خلاف واقع بوده است.

رسایی در بخش دیگری از نطق خود از آخوندی خواست که بگوید کجا زندگی می‌کند و گفت: من خودم در همین خیابان مجاهدین زندگی می کنم. او همچنین در بخشی از نطقش که با درخواست تذکر پیرموذن مواجه شد، گفت: مردم گوش بدهید، بعضی از نماینده های شما دارند دغدغه‌های شما را مسخره می‌کنند البته تعدادشان 4-3 نفر بیشتر نیست.

در ادامه نطق‌های موافقان استیضاح، مهدی کوچک زاده پشت تریبون قرار گرفت و از هر دری سخن گفت. او از رسانه‌های مخالف استیضاح با عنوان "شارلاتانیزم رسانه‌ای" انتقاد کرد و حتی در جلسه استیضاح وزیر راه، موضوع دست دادن وزیر امور خارجه را مطرح کرد. کوچک‌زاده همچنین عملکرد آخوندی را در حمایت نکردن از مستضعفان مورد انتقاد قرار داد. کوچک زاده در بخشی از نطق خود به وزیر راه هم در رابطه با کامیون‌داران اتهاماتی نسبت داد. این صحبت‌ها با واکنش طیب‌نیا وزیر اقتصاد مواجه شد که کوچک زاده در پاسخ گفت: شما هم اگر می خواهید صحبت کنید باید وقت بگیرید. در این زمان انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور به جایگاه هیات رئیسه رفت و با لاریجانی صحبت کرد. نطق کوچک زاده با فریادهای اعتراض نمایندگان به پایان رسید.

در ادامه و بعد از صحبت دو نماینده دیگر موافق استیضاح، وزیر راه در صحبت‌هایی حدودا 50 دقیقه‌ای خود با ارائه نمودار و جدول از عملکردش در وزارت راه دفاع کرد.

آخوندی بخشی از وقت خود را به آرامی و باهنر، نمایندگان مخالف استیضاح داد تا از او دفاع کنند. آرامی در نطق خود بر اشکالات اساسی مسکن مهر تاکید کرد و باهنر هم گفت که رئیس جمهور قبلی هم به نیویورک و هم به ونزوئلا می‌رفته. باهنر دفاع کوتاه خود را با مطرح کردن برخی مباحث اقتصادی پایان داد و نمایندگان با گفتن احسنت از اظهارات نائب رئیس مجلس حمایت کردند.

سپس دو نفر از نمایندگان موافق استیضاح، نطق کردند و با صحبت‌های پایانی وزیر، لاریجانی از نمایندگان و اعضای هیات دولت تشکر کرد و با توزیع کارت‌ها در بین نمایندگان، استیضاح به رای گذاشته شد. در نهایت هم نمایندگان در فضایی که از قبل مشخص بود با آراء قابل توجه خود آخوندی را راهی وزارتخانه کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار