کد خبر: ۲۰۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
روزنامه یو اس ای تودی نوشت وزارت خزانه داری آمریکا بر اساس دستور باراک اوباما صدور معافیت تحریم های ایران را آغاز خواهد کرد.
به گزارش تجارت انلاین و به نقل از  واحد مرکزی، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه فرمانی را امضا کرد که اعضای دولتش را موظف به آغاز روند صدور معافیت تحریم های هسته ای ایران می کند اما این معافیت ها زمانی اجرایی خواهند شد که ایران به همه تعهدات خود بر اساس توافق هسته ای -که سبب محدود شدن برنامه هسته ای تهران می شود- عمل کند.
این فرمان در روز موسوم به «روز تصویب» صادر شده است. چهار مقام دولت آمریکا اعلام کردند این مرحله ای تشریفاتی است و نه بر اساس تقویم بلکه بر اساس اقدامات ایران انجام می شود.
 خبر اوباما عصر روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: «امروز مرحله ای مهم به سوی ممانعت ایران از دستیابی به یک سلاح هسته ای محسوب می شود و تضمین می کند برنامه هسته ای ایران منحصرا به صورت صلح آمیز ادامه می یابد.»
اوباما، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را موظف کرد این معافیت ها را صادر کند و «همه اقدامات اضافی لازم را برای ابراز اطمینان از اجرای بی درنگ و موثر تعهدات آمریکا انجام دهد.»
 
یکشنبه نودمین روزی بود که شورای امنیت سازمان ملل متحد توافق هسته ای ایران را تصویب کرد. جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: «از این رو، روز پذیرش رویدادی بر اساس تقویم است و روزی است که آنها به سوی اجرای توافق گام بر می دارند.» او همچنین گفت: « و ما در روز اجرای توافق قرار نداریم. این هدفی کاملا متفاوت است.»
این در حالی است که تاریخی برای اجرای توافق تعیین نشده است. بر اساس توافق هسته ای، که رسما به برنامه جامع اقدام مشترک مشهور است، توافق تنها زمانی اجرا خواهد شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کند ایران به تعهدات خود به منظور کاهش میزان ذخایراورانیوم غنی شده خود، برچیدن دو سوم سانتریفوژهایش و متوقف کردن روند احداث تأسیسات هسته ای جدید پایبند بوده است.
مقامات غربی اعلام کرده اند این روند چهار تا شش ماه به طول می انجامد. یکی از چهار مقام بلندپایه دولت آمریکا -در حالی که خواست نامش فاش نشود- اعلام کرد ایران برای اجرای سریع تعهداتش انگیزه دارد.
بر اساس توافق هسته ای -که آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین، آلمان و ایران آن را امضا کرده اند-، اوباما و اتحادیه اروپا باید در روز پذیرش توافق روند معافیت تحریم ها را آغاز کنند. با این که اجرای این روند ماه ها به طول خواهد انجامید اما به گفته یکی دیگر از مقامات بلندپایه دولت آمریکا، چنین کاری سبب می شود تجار و صاحبان شرکت ها مطلع شوند که تحریم ها در حال برداشته شدن هستند.
اوباما گفت: «برداشتن این گام ها به ما اجازه می دهد به اهدافی که حدود دو سال برای رسیدن به آنها تلاش کرده ایم که همانا بستن همه راه های پیش روی ایران برای تولید مواد شکافت پذیر کافی مورد نیاز برای ساخت یک سلاح هسته ای است، برسیم.»
او همچنین گفت: «مطمئن هستم که اجرای موفقیت آمیز طرح اقدام، منافع خارق العاده ای عاید امنیت ملی ما و صلح و امنیت در جهان خواهد کرد.»
بیشتر تحریم هایی که قرار است برداشته شوند تنها درباره شهروندان و شرکت های غیر آمریکایی است که با ایران تجارت می کنند. بیشتر تحریم های مربوط به شهروندان آمریکایی بر اساس تحریم های جداگانه ای که به سبب حمایت ایران از تروریسم و نقض حقوق بشر اعمال شده اند همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند. اما اجازه فروش هواپیماهای مسافری و صنایع دستی -به ویژه فرش- داده خواهد شد.
این روزنامه نوشت کنگره آمریکا این تحریم ها را علیه ایران وضع کرد اما از طریق دستور اجرایی به مرحله اجرا در آمدند. پس از آن که دموکرات ها در سنا ماه گذشته توانستند با وقت کشی مانع از رأی گیری درباره رد توافق هسته ای شوند، اوباما اکنون می تواند این دستورات اجرایی را لغو کند.
اما روز پذیرش توافق در بحبوجه افزایش تنش ها با ایران بر سر مداخله اش در جنگ داخلی سوریه و آزمایش یک موشک بالستیک در روز دهم ماه اکتبر -که گفته می شود قابلیت حمل یک کلاهک هسته ای را دارد- فرا رسیده است.
اما اوباما روز جمعه اعلام کرد این موضوعات از موضوعات فوری تر در ارتباط با ابراز اطمینان از این که ایران به توسعه یک سلاح هسته ای نمی پردازد؛ مجزا هستند.
 
او پس از دیدار با رئیس جمهور کره جنوبی نیز گفت: «این موضوعی است که من درباره آن طی برگزاری مذاکرات هسته ای ایران صحبت کردم. توافق هسته ای ایران سبب حل شدن یک مشکل خاص می شود که همانان ابراز اطمینان از این موضوع است که آنها سلاح هسته ای در اختیار نخواهند داشت.»
 
یک مقام بلندپایه نظامی ایران روز شنبه اعلام کرد ایران مایل به همکاری با ناظران بین المللی است و با «نهایت احتیاط» آن را اجرا خواهد کرد.
 
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در گفتگو با خبرگزاری رسمی این کشور گفت: «این اقدام همانند دروازه ای برای برداشتن گام های بعدی از سوی ایران است و نشان دهنده سطح تمایلات برای حل و فصل مشکلاتت است که به صورتی ناعادلانه از سوی دیگران ایجاد شده اند.»
نام:
ایمیل:
* نظر: