کد خبر: ۲۱۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه مصرف انرژی در بخش کشاورزی کشور سه برابر استاندارد جهانی است، گفت: انرژی ارزان و دادن یارانه سبب حرکت صنعت کشور به سمت صنایع دارای ارزش افزوده پایین شد.
علیرضا کلاهی عصر سه شنبه در نشست «اصلاح الگوی مصرف و کاهش مصرف انرژی» در حاشیه پانزدهیمن نمایشگاه صنعت برق ایران افزود: الگوی خاص تولید محصولات کشاورزی و صنعتی کشور سبب افزایش مصرف انرژی در این بخشها شده است.
وی خاطرنشان کرد: گفت: امروز در بخش کشاورزی سه برابر مصرف جهانی، انرژی مصرف می کنیم و در بخش صنعت نیز رقابت پذیری صنایع ارزش افزوده دار را با ثابت نگه داشتن نرخ ارز در شرایط تورم از بین برده ایم.
کلاهی افزود: این سیاست ها موجب شد تا به سمت صنایع مواد اولیه نظیر سیمان، آلومینیوم، فولاد و غیره حرکت کنیم در حالی که در دنیا، کشورهای برخوردار از صنایع با ارزش افزوده بالا همچون آمریکا، سنگاپور و سوییس از پایین ترین مقدار مصرف انرژی برخوردارند.
وی تصریح کرد: متاسفانه در هشت سال دولت های نهم و دهم به این سمت حرکت کردیم؛ یعنی صنایع با ارزش افزوده بالا نظیر مخابرات و لوازم خانگی از بین رفتند و فقط صنایعی استفاده کننده از انرژی ارزان و یارانه ای تقویت شدند.

** برق ارزان سبب رقابت مخرب میان صنایع تولید سیمان شد
وی ادامه داد: به طور نمونه با در اختیار گذاشتن برق ارزان به صنایع سیمان، این کارخانجات رقابت مخربی را در بین خود آغاز کردند، به طوری که قیمت این محصول در کشور عراق به یک سوم رقم رسید و در نتیجه، یارانه را اقتصاد ملی ما پرداخت می کرد اما عراقی ها از عوارض تحت دامپینگ بهره مند می شدند.
کلاهی ابراز امیدواری کرد که این روند در کشور معکوس شده و با حرکت به سمت صنایع با ارزش افزوده بالا، به اشتغال بیشتر و درآمدزایی دست یابیم.
پانزدهمین نمایشگاه صنعت برق کشور با حضور 541 شرکت شامل 341 شرکت داخلی و 200 شرکت خارجی از یکشنبه (17آبان) در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد.
کره جنوبی، ترکیه، چین، آلمان، اسپانیا، هنگ کنگ، آمریکا، اسلوونی، هند، سوئد، جمهوری چک، سوئیس، ژاپن، کانادا، بلژیک، تایوان، اوکراین، هلند، فنلاند و امارات متحده عربی، کشورهای خارجی حاضر در این نمایشگاه هستند.
این نمایشگاه تا فردا (چهارشنبه 20 آبان) پذیرای علاقه مندان است
نام:
ایمیل:
* نظر: