کد خبر: ۲۳۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
در حالی مرداد ماه امسال پس از توقف چندساله خط تولید «ریل باس» ایرانی دوباره آغاز به‌کار کرد که به دلیل مشکلات مالی، احتمال توقف دوباره خط تولید وجود دارد.
مرداد ماه امسال بود که مدیرعامل شرکت راه آهن به طور رسمی، خط تولید ریل باس را که به دلیل مشکلات مالی از سال‌های پیش متوقف شده بود، دوباره راه‌اندازی کرد تا علاوه بر اجرای سیاست راه آهن برای رونق حمل و نقل حومه‌ای، چرخ کارخانه تولیدکننده ریل باس هم بچرخد و تولید ملی رونق بیشتری پیدا کند.
در واقع با این تصمیم شرکت راه آهن، شرکت ایریکو که در سال‌های گذشته با مشکلات زیادی به دلیل نبود سفارشات مواجه شده بود و کمبود نقدینگی موانعی را برای ادامه کار پیش روی این شرکت گذاشته بود، سفارشات جدیدی را از شرکت راه آهن گرفت و آغاز به‌کار کرد.

مدیرعامل شرکت راه آهن در مراسم راه اندازی دوباره خط تولید ریل باس در این کارخانه، گفته بود: از زمانی که دولت یازدهم بر سر کار آمد، مهمترین دغدغه ما در همه ارکان دولت، راه‌اندازی خط تولید داخلی بوده است. امکانات خوبی در داخل کشور از نظر صنعتی و تجهیزات و پرسنل داریم که باید از آن استفاده کنیم که عدم فعالیت آن، به قصور مدیران بازمی‌گردد.

محسن پورسیدآقایی با اشاره به اینکه بخش مهمی از مشکلات این صنعت، ارتباط مستقیمی با تحریم‌ها نداشته است، افزوده بود: زمانی که مسئولیت شرکت راه‌آهن را بر عهده گرفتم، تصویر بسیار تلخی از این شرکت وجود داشت، این در حالی بود که راه‌آهن به ناوگان نیازمند بود و کمبود جدی‌ در این بخش داشتیم اما کارخانه‌ای با این وسعت تعطیل شده و کارگران بیکار بودند و تجهیزات مورد نیاز در گمرک از بین می‌رفت.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌دانیم که با چه بروکراسی و چه منطق اشتباهی، اجازه کار را به این کارخانه نمی‌دادند، گفته بود: اما به طور حتم گیرهای مدیریتی و بروکراسی اداری این کارخانه را تعطیل کرد اما از این پس کارخانه تولیدکننده برای همیشه کار برای تولید خواهد داشت و چرخ کارخانه می‌چرخد.

اما پس از گذشت حدود سه ماه از مراسم راه اندازی مجدد خط تولید، برخی منابع مطلع از احتمال تعطیلی دوباره خط تولید ریل باس ایرانی به دلیل مشکلات مالی خبر می‌دهد. در واقع شرکت ایرانی که با همکاری یک شرکت خارجی در حال ساخت ریل باس است، با کمبود شدید نقدینگی و مطالبات معوق روبرو است که همکاری با شرکت خارجی را هم با مشکلاتی مواجه کرده است.

در مراسم آغاز به کار مجدد خط تولید ریل باس در مرداد ماه سال جاری اعلام شده بود که در صورت فراهم بودن شرایط، امکان تولید یک رام قطار در هر ماه وجود خواهد داشت و تا پایان سال ۹۴ در مجموع چهار رام دیگر از این قطارها تولید شده و به بهره دار تحویل داده می شود.

در این خصوص مرتضی مقدمی مدیرعامل شرکت ایریکو در مصاحبه‌ای با خبرنگار مهر با اعلام اینکه اگر تامین مالی از سوی کارفرما انجام نگیرد دوباره با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد، گفت: در حال حاضر هم شرکت خارجی طرف قرارداد با ما نسبت به دریافت معوقات و تضامین گلایه دارد و در انتظار تامین مالی پروژه ها است، بنابراین ادامه این وضعیت موجب می شود که طرف خارجی هم همکاری را با ما قطع کند.

وی با بیان اینکه تامین مالی یکی از مشکلات بوده است و هم اکنون هم دوباره با این مشکل روبرو هستیم، افزود: هم سهم شریک خارجی و هم سهم ما مدت زیادی است که پرداخت نشده است و با ادامه این روند احتمال توقف تولید ریل باس ایرانی وجود دارد چرا که طرف خارجی هم تمایلی به ادامه کار با این وضعیت پرداخت ها را ندارد.

مقدمی با اعلام اینکه نیاز داریم که منابع مالی و معوقات از سوی کارفرما تعیین شود تا هرچه زودتر بدهی ها را پرداخت کنیم و مشکلی در خط تولید ریل باس تولید داخل به وجود نیاید، گفت: تاکنون شرکت راه آهن پیشنهادهایی را برای پرداخت مطالبات شرکت خارجی مطرح کرده است؛ از جمله تهاتر نفت که مورد پذیرش قرار نگرفت و الان هم در حال پیگیری روش‌های دیگر هستند که هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه دولت باید منابع مالی شرکت را تامین کند تا ما هم به طور پیوسته تولید داشته باشیم نه اینکه با توقف خط تولید مواجه شویم، افزود: البته امیدواریم که دولت برای سال آینده ردیف بودجه ای را در نظر بگیرد تا منابع مالی بدون مشکل تامین شود.

به هر حال، به نظر می‌رسد که دولت باید راهکاری را برای جلوگیری از توقف دوباره خط تولید ریل باس تولید داخل اجرا کند، چراکه امسال در زمان آغاز به کار این کارخانه، کارگران زیادی که در ماه‌های پیش از آن بیکار شده بودند، دوباره به سرکار خود بازگشتند و خط تولید ملی یک کارخانه هم پس از گذشت ماه‌ها دوباره به کار افتاد.
منبع:مهر


نام:
ایمیل:
* نظر: