کد خبر: ۲۳۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳
به مناسبت روز جهانی معلول
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: روز جهانی معلول مسئولیت جامعه را برای فراهم کردن زمینه های مشارکت کامل معلولان در همه عرصه‏ها و زدودن تبعیض‏ها یادآوری می کند.
 کار و رفاه اجتماعی علی ربیعی در پیامی به مناسبت 12 آذرماه روز جهانی معلول افزود: سعادت هر جامعه ای بر آن است تا زندگی اخلاقی تر و انسانی تر داشته باشند . 
وی یادآور شد: رضایت خداوند و تحقق اخلاق و انسانیت بر آن است که جامعه عادلانه باشد. عدالت حکم می کند شهروندان معلول جامعه بزرگ داشته شوند و زمینه توانمندی آنها فراهم شود. 
به گفته وزیر رفاه اجتماعی،عدالت حکم می کند شهروندان معلول جامعه بزرگ داشته شوند و زمینه توانمندی ایشان فراهم شود. 
وی در ادامه این پیام گفت: معلولیت پی آمد فرایندهای طبیعی و اجتماعی است و البته سهم رفتار انسانی و اجتماعی در پیدایش معلولیت بسیار است. لذا جامعه وظیفه دارد سهم خویش را در پیشگیری از معلولیت و توانمندسازی معلولان برای داشتن زندگی شایسته ایفا کند. 
ربیعی با اشاره به اینکه دوازدهم آذرماه، روز جهانی معلولان، روز یادآوری سهم جامعه و هر شهروند در مقابل مسأله معلولیت است،افزود: معلولان انسان هایی توانمند هستند که همواره قدرت خویش را برای موفقیت و مشارکت اجتماعی و زندگی شایسته ثابت کرده اند.
وی تاکید کرد: معلولان چالش های فراوانی برای مشارکت و شمول در خیلی از حوزه های جامعه و دسترسی برابر به حمل و نقل ، شغل ، آموزش و مشارکت سیاسی اجتماعی احساس می کنند . وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: دوازدهم آذر، گرامی داشتن معلولان و یادآور شدن مسئولیت اجتماعی شهروندان و حاکمیت سیاسی در مقابل آنان است. 
به گفته ربیعی، روز جهانی معلولان همسو با آرمان هایی است که بر توسعه همه جانبه جوامع تأکید کرده و خواستار مشارکت جهانی برای ساختن جهانی بهتر است. 
وی اضافه کرد: جامعه ایران به فراخور ویژگی های خاص اقتصادی، اجتماعی و جمعیت شناختی خود با مسأله معلولیت مواجه است. نظام جمهوری اسلامی بر مدار تلاش برای عدالت محوری و برابری حقوق انسان‏ها بنا شده و از این رو توجه به توزیع عادلانه امکانات و فرصت‏های اجتماعی در آن جایگاهی رفیع دارد. 
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: شایسته است در چنین نظامی معلولان فرصت هایی فراوان برای بروز توانمندی های خویش بیابند و شرایط زندگی شایسته نیز برای شان فراهم شود. ربیعی یادآور شد: اصلاح قوانین و مقررات، نهادسازی برای تسهیل مشارکت اجتماعی معلولان، موفقیت و رشد اقتصادی برای فراوان شدن فرصت های اشتغال، و افزایش شناخت های جامعه نسبت به مقوله معلولیت از اهداف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ارتقای کیفیت زندگی معلولان است. 
وی تصریح کرد: رسیدن به چنین اهدافی بدون مشارکت فعال مردم، سازمان های مردم نهاد، خیرین و اقشار مختلف ناممکن است. ربیعی تصریح کرد:ساختن جامعه ای انسانی تر و اخلاقی تر نیازمند سرمایه اجتماعی گسترده ای است که در سایه مشارکت جمعی تولید و تقویت می شود. 
به گفته وزیر رفاه ،دوازدهم آذرماه یادمانی برای همه ایرانیان است تا همه ما به یادآوریم که همه افراد جامعه را باید مهربانانه ببینیم و دست آنهایی را که ناتوانایی هایی دارند را بگیریم و شرایط را برای زندگی بهتر همگان بهتر کنیم. یادمانی در جهت ساختن دنیایی بهتر. 
ربیعی در پایان بیان داشت:اینجانب این یادمان توانمندی و شایستگی معلولان، و پاس داشتن مسئولیت و مشارکت شهروندان در بهبود وضعیت معلولان را به همه جامعه و بالاخص جامعه معلولان تبریک می گویم. 
 از هر یکهزار نفر حدود 13 نفر در کشور یک نوع معلولیت دارند و به عبارتی 1.35 درصد از جمعیت کشور حداقل با یک نوع معلولیت مواجهند. 
مطابق سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1390از مجموع جمعیت کشور یک میلیون و 17 هزار و 659 نفر دارای حداقل یکی از انواع معلولیت‎ها را دارند. 
تعداد 9.73 درصد از معلولان نابینا، 9.79 درصد ناشنوا،13.45 درصد اختلال در گفتار و صدا،2.52 درصد قطع دست،12.57 درصد نقص دست،4.65 درصد قطع پا،25.86 درصد نقص پا،13.55 درصد دارای نقص تنه و32.82 درصد مبتلا به اختلال ذهنی بوده‏اند. 

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: