کد خبر: ۲۳۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
عابدزاده اعلام کرد:
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به جزئیات طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، گفت: ایرلاین‌ها ۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارند.
علی عابدزاده در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما که به موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اختصاص داشت، درباره فراهم بودن زیرساخت‌های اجرایی طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، گفت: در طول سال‌های اخیر همواره مشکل تاخیرهای پروازی وجود داشته است که به دلیل رفع این مشکلات با تصویب مجلس شورای اسلامی یک مدل جدید برای اداره اقتصاد حمل و نقل هوایی در قالب بند (ب) ماده (۱۶۱) قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما ارائه شد.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی سال گذشته بخشی از طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در قالب متنوع سازی نرخ بلیت اجرا شد، افزود: در نهایت طی چند روز اخیر قیمت بلیت هواپیما در ۱۷۰ مسیر به طور کامل آزاد اعلام شد و پایان امسال آزادسازی نرخ بلیت هواپیما برای تمام مسیرهای باقی مانده پروازی نیز آزاد می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: آزاد شدن نرخ بلیت هواپیما در این مقطع از سال دلیل خاصی نداشت و باوجود آزادسازی هنوز این طرح را در ساختار مدیریتی درآمدی شرکت ها به اجرا درنیامده و احتمالا از هفته آینده اجرا شود.

عابدزاده با اشاره به اینکه در مرحله اول اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نرخ ۱۷۰ مسیر آزاد شد اما نرخ ۸۷ مسیر همچنان تابع نرخ‌گذاری سازمان هواپیمایی است، افزود: سازمان هواپیمایی نظارت کامل بر مسیرهای پروازی حمایتی که از مسیرهای کم تقاضا هستند دارد.

معاون وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر اینکه نرخ بلیت برای مسیرهای جدید که در حال حاضر پروازی در آنها انجام نمی‌شود نیز آزاد شده است، اظهار داشت: دلیل آزادسازی نرخ بلیت این مسیرها توجه ویژه‌ به قسمت اعظمی از مناطق که در حال حاضر پرواز کمی در آنها وجود دارد است تا شرکت‌های هواپیمایی برای راه‌اندازی مسیرهای جدید پروازی تشویق شوند.

تعیین نرخ بلیت از سوی ایرلاین‌ها در جریان آزادسازی

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که در آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرا می‌شود این است که شرکت‌های هواپیمایی موظف به فروش بلیت‌ها یا به صورت مستقیم یا از طریق آژانس‌های مسافرتی با تعیین نرخ از سوی ایرلاین مربوطه هستند.

عابدزاده به نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر نحوه اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اشاره کرد و گفت: به طور قطع سازمان هواپیمایی کشوری در زمان اجرای آزادسازی قیمت‌ها را پایش می کند و اجازه رقابت‌های ناسالم در صنعت حمل و نقل هوایی را نخواهد داد.

وی با اشاره به اینکه بطورقطع  نظارت از وظایف سازمان هواپیمایی کشوری است و این نظارت‌ها با جدیت اعمال می‌شود، گفت: در فاز نخست اجرای آزادسازی، نرخ بلیت مسیرهای پرتردد و پرتقاضا که شرکت‌های هواپیمایی در روز به دفعات در آن مسیرها پرواز دارند آزاد شد به همین دلیل برخی از مسیرهای شبکه پروازی همچنان تحت کنترل سازمان هواپیمایی قرار دارد.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اکثر شرکت های هواپیمایی ساختارهای لازم را برای ارائه نرخ ها متفاوت و متنوع در یک مسیر پروازی را دارا هستند، اظهار داشت: در حال حاضر اکثر شرکت های هواپیمایی از شبکه مطلوب رزرو و فروش بلیت برخوردار هستند و امروز این ساختار به لحاظ فروش و تعیین قیمت در شرکت های هواپیمایی وجود دارد.

عابدزاده درباره عدم توسعه ناوگان هوایی به رغم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری نمی‌تواند منتظر خرید هواپیمای نو و ایجاد توسط ایرلاین‌ها باشد سپس نسبت به آزادسازی نرخ بلیت اقدام کند، شرکت‌های هواپیمایی در حال حاضر در شرایط اقتصادی خوبی به سر نمی برند بنابراین باید ابتدا به سمت آزادسازی نرخ بلیت حرکت کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، افزایش خدمات و کیفیت حمل و نقل هوایی را زاییده آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و به تبع آن ارتقای توان اقتصادی ایرلاین ها عنوان کرد و گفت: عمر بالای ناوگان هوایی تنها به دلیل تحریم ها نیست بلکه یکی از دلایل عمر بالای سن ناوگان عدم انگیزه سرمایه گذاران است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرکت های هواپیمایی ما در شرایط بسیار نامناسب اقتصادی قرار دارند گفت: در طول یکسال اخیر نرخ بلیت بسیاری از مسیرها در برخی از زمان ها بسیار نازل بود به طوریکه حتی بلیت مسیر تهران – کیش حتی با نرخ ۴۰ هزار، ۵۰ هزار و ۶۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسید.  

وی درباره اظهارات قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم توسعه ناوگان هوایی برخی ایرلاین ها، گفت: این واقعیت باید در نظر گرفته شود که امروه هزینه تمام شده هر صندلی پرواز برای یک ساعت در شرایط تحریم حدود ۴۰ دلار است در حالی که نرخ متوسط جهانی هر ساعت پرواز برای یک صندلی در کشورهایی که تحریم نیستند و مهد هوانوردی جهان هستند ۸۰ دلار است بنابراین در این شرایط انتظار خرید هواپیما از سوی شرکت‌های هواپیمایی ناعادلانه است.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نرخ بلیت هواپیما بعد از انقلاب اسلامی تاکنون ۲۰۰ برابر افزایش یافته است، گفت: این درحالی است که در مقابل هزینه ارزی شرکت‌های هواپیمایی با رشد ۵۰۰ برابری از ارز ۷ تومانی به ۳۵۰۰ تومان و نرخ هر لیتر سوخت هواپیما نیز از با رشد ۱۲۰۰ برابری از ۵ ریال در زمان انقلاب به ۶۰۰ تومان افزایش یافته است.

بدهی ۵ هزار میلیارد تومانی ایرلاین‌ها

رئیس سازمان هواپیمایی همچنین از بدهی ۵ هزار میلیارد تومانی شرکت های هواپیمایی خبر داد و گفت: علاوه بر این بدهی ها بسیاری از شرکت ها با زیان انباشته مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه در حاضر ۲۵۰ فروند هواپیما (اعم از فعال و زمین‌گیر) در کشور وجود دارد که ارزش آنها حدود یک میلیارد دلار است ادامه داد: در حالی که ارزش ۵ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ که حدود ۱۵۰۰ صندلی را شامل می شود یک میلیارد دلار و ارزش یک هواپیمای ایرباس ۳۲۰ حدود ۵۰ میلیون دلار است. در مقابل ورود هواپیماهای با عمر بالا می‌ایستیم و اجازه این سرمایه گذاری‌های غیر واقع را نمی دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: شبکه پروازی ایران امروز به ۲۵۰ فروند هواپیما محدود شده است در صورتی که حدود ۴۰ فرودگاه در کشور وجود دارد که اصلا شرکت‌های هواپیمایی تمایلی به پرواز به این مقاصد ندارند در حالی که فرودگاه‌ها سرمایه‌های کشور هستند.

عابدزاده کیفیت پرواز و انجام پرواز ایمن را از انتظارات مردم از حمل و نقل هوایی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر شرکت های هواپیمایی در صورت کنسل شدن پرواز خسارت مسافران را پرداخت می‌کنند اما بسیاری از مسافران برای دریافت خسارت خود مراجعه نمی‌کنند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ۵۸ درصد از مسافرانی که با هواپیما سفر می کنند سالانه بیش از ۱۰ بار از این نوع روش حمل و نقل استفاده می‌کنند. ۱۹ درصد مسافران سالانه ۷ تا ۱۰ بار، ۱۸ درصد مسافران بین ۵ تا ۷ بار، ۲ درصد ۳ دفعه و دو درصد دیگر نیز یک بار در سال از هواپیما برای سفر استفاده می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از اقدامات در دستور کار این است که شرکت های هواپیمایی مدل فعالیت خود را تغییر دهند، گفت: با اجرای آزادسازی نرخ بلیت، حق انتخاب به مردم داده شده است و طی یک سال آینده شاهد تغییرات اساسی در حمل و نقل هوایی خواهیم بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: