کد خبر: ۲۳۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
وزیر نفت ایران در حاشیه برگزاری نشست ۱۶۸ اوپک با مدیران ارشد شرکت‌های لوک اویل روسیه، توتال فرانسه، OMV اتریش و انی ایتالیا دیدار و گفتگو کرد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در حاشیه برگزاری یکصد و شصت و هشتمین نشست اوپک مدیران ارشد و روسای شرکت‌های لوک اویل روسیه، توتال فرانسه، OMV اتریش و انی ایتالیا دیدار و گفتگو کرد.

بر این اساس وزیر نفت ایران با «راینر سیله» رئیس شرکت OMV اتریش، «آنتونی لاو» مدیر بخش بالادستی انی ایتالیا، «وحید علی اکبروف» مدیرعامل شرکت لوک اویل روسیه و دو مقام ارشد شرکت توتال فرانسه در وین دیدار و گفت و گوهای جداگانه ای داشته است.

«راینر سیله» رئیس شرکت OMV اتریش پس از گفت و گو با وزیر نفت ایران با اشاره به پیشرفت مطلوب مذاکرات نفتی با ایران، گفت: هم اکنون چارچوب همکاری ها تعیین شده و به محض لغو تحریم ها فعالیت های این شرکت اتریشی در صنایع نفت و گاز ایران از سر گرفته خواهد شد.

«آنتونی لاو» مدیر بخش بالادستی انی ایتالیا هم با اظهارخوشنودی از پیشرفت مذاکرات نفتی ایران و انی از سرگیری فعالیت‌های این شرکت ایتالیایی در صنعت نفت ایران را مشروط به لغو تحریم ها اعلام کرده است.

«واگیت آلکپروف» رئیس شرکت نفتی روسی «لوک اویل» هم با بیان اینکه بازگشت این شرکت به طرح میدان نفتی اناران ایلام را با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران مورد بحث قرار داده و همچنین چند پیشنهاد دیگر را مطرح کرده است، تاکید کرد: علاوه بر این یادداشت تفاهمی از جمله درباره سواحل ایران در بخش شمالی خلیج فارس با شرکت ملی نفت امضا کرده ایم.

مذاکرات نفتی ایران با این چهار شرکت بزرگ نفتی اروپایی در حالی در وین انجام شده است که هفته گذشته رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت هم دیدار و گفت و گوهای دو جانبه‌ای با «استفان میشل» مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای شرکت توتال فرانسه و مدیران ارشد پتروناس مالزی، سوکار جمهوری آذربایجان و لوک اویل روسیه در تهران انجام داده بود.

در طول چند ماه گذشته تاکنون، شرکت‌های بزرگ نفتی خواستار همکاری با صنعت نفت و گاز ایران در دوران پساتحریم شده و حتی شرکت انی ایتالیا به منظور توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین و شرکت OMV اتریش برای توسعه فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی چشمه خوش و لوک اویل روسیه برای توسعه میدان نفتی آذر و چنگوله اظهار تمایل کرده اند.

علاوه بر این، اخیرا «ایخال عبدالرحمان» نماینده شرکت پتروناس مالزی از آمادگی به منظور از سرگیری واردات روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه نفت از ایران در صورت لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: دور جدید فعالیت‌ها بین پتروناس و شرکت ملی نفت ایران آغاز می‌شود.

در همین حال، «سلبعلی کریمی» مدیرعامل شرکت ملی نفت مناطق مرکزی ایران هم اخیرا درباره آغاز همکاری‌ها بین شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و پتروناس مالزی، گفته است: صنعت نفت صنعتی است که مرتب باید به فکر بهبود خود باشد. در این راستا، شرکت پتروناس مالزی را به عنوان هدف ۱۴۰۴ شرکت نفت مناطق مرکزی الگو قرار دادیم تا بر آن اساس سیستم نفت مرکزی را ارتقا دهیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: