کد خبر: ۲۳۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
طلا در بازار جهانی در پی ریزش بازارهای سهام و صعود یورو، صعود کرده و به سوی نخستین افزایش هفتگی در یک ماه و نیم گذشته پیش می‌رود.
 هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.3 درصد صعود کرد و به 1065 دلار رسید.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با 0.02 درصد افزایش، 1061 دلار معامله شد. طلا برای تحویل در فوریه پس از اینکه روز چهارشنبه به رکورد پایین 1053 دلار سقوط کرد، روز پنج شنبه چهار دلار یا 0.4 درصد افزایش یافت و به 1057 دلار رسید.

شمش طلا با خلوص 99.99 درصد در بازار بورس طلای شانگهای 0.5 درصد افزایش یافت و به 219.25 یوان در هر گرم (1066 دلار در هر اونس) رسید.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این فلز ارزشمند روز پنج شنبه پس از اینکه اقدام بانک مرکزی اروپا در گسترش برنامه خرید دارایی‌ها، باعث صعود غیرمنتظره یورو و نزول شاخص دلار شد، از ضعیف شدن دلار آمریکا سود برد اما تحلیلگران هشدار دادند که عمر صعود قیمت این فلز ارزشمند کوتاه خواهد بود زیرا بانک مرکزی آمریکا آماده افزایش نرخهای بهره می‌شود.

شاخص دلار روز پنج شنبه 1.4 درصد کاهش یافت و تقاضا برای دارایی‌های جایگزین را تقویت کرد.

قیمت طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون 0.5 درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش نرخهای بهره هزینه نگهداری طلا را که دارایی بدون بازده به شمار می‌رود افزایش می‌دهد و سرمایه گذاران را ترغیب می‌کند به سوی دارایی‌های ریسک داری مانند سهام بچرخند. نرخهای بهره بالاتر همچنین ارزش دلار را که معمولا خلاف جهت قیمت طلا حرکت می‌کند، افزایش می‌دهد.

جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا چهارشنبه هفته جاری اظهار کرد بانک مرکزی در مسیر افزایش نرخهای بهره در نشست دسامبر قرار دارد. وی روز پنج شنبه در اظهاراتش خطاب به کنگره گفت: نسبت به دورنمای اقتصاد کشور خوش بین است.

آمار معاملات نشان می‌دهد احتمال افزایش نرخهای بهره در نشست روزهای 15 و 16 دسامبر بانک مرکزی آمریکا، 76 درصد است.

سرمایه گذاران برای افزایش نرخها آماده شده و به فروش دارایی‌های خود در صندوقهای سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا سرعت بخشیده اند. ذخایر صندوق "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس در جهان است، روز چهارشنبه 2.4 درصد کاهش یافت و به 639.02 تن رسید که بزرگترین کاهش یک روزه از ژانویه سال 2014 تاکنون بود. ذخایر این صندوق در حال حاضر به کمترین میزان از سپتامبر سال 2008 رسیده است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری تغییر چندانی نداشت و 14.10 دلار معامله شد. هر اونس پلاتین 0.2 درصد افزایش یافت و به 849 دلار رسید در حالیکه هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با 0.3 درصد افزایش، 540 دلار بود.



نام:
ایمیل:
* نظر: