کد خبر: ۲۳۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز:
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز تصریح کرد: ایران جزو 10 کشور گران در قیمت تمام شده محصولات تولیدی است و کشاورزان هزینه‌های زیادی صرف کاشت، داشت و برداشت محصولات خود می‎کنند و در مقابل مجبور می‎شوند محصول‌شان را ارزان بفروشند که این امر یکی از معضلات بخش‎ کشاورزی است.

علی کردی اظهار کرد: در بخش کشاورزی یا دیگر حوزه‎ها وجود دلالان به عنوان واسطه ضروری است، چراکه تولیدکننده نمی‎تواند هم در عرصه تولید و هم در حوزه بسته‎بندی و فروش و ... اقدام کند.

وی افزود: اگر دلالان نقش واسطه‎گر را بین تولیدکنندگان محصولات داشته و در واقع پلی بین تولیدکننده و مصرف‎کننده باشند، در آن‎ صورت مفید خواهند بود اما اگر تنها به دلالی بپردازند و بدون انصاف محصولات را از کشاورز با قیمت ارزان خریداری کنند و در عوض با قیمت هنگفت به بازار عرضه کنند، حضور آنها به ضرر تولیدکننده است.

این صادر کننده لرستانی اظهار کرد: در گذشته تعاون روستایی با خرید محصولات کشاورزی از تولیدکنندگان با قیمت منصفانه دست دلال را از خرید ارزان محصولات دور نگه می‎داشت اما این سازمان امروزه از وظیفه اصلی خود دور شده و پای دلالان باز شده است.

این فعال اقتصادی یادآور شد: برای جلوگیری از حضور دلالانی که به دنبال خرید ارزان محصولات از کشاورز و فروش گران آن به مصرف کننده هستند، باید تعاون روستایی به شکل گذشته اقدام به خرید محصولات و پرسنل خود را فعال کند تا مراکز خدماتی‌شان به کشاورزان خدمات لازم را ارائه دهند.

کردی خاطرنشان کرد: دولت باید بر کاشت، داشت و برداشت نظارت داشته باشد و تا حد ممکن از حضور دلالانی که از خرید محصولات کشاورزی سوء استفاده می‎کنند، جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه ایران جزو 10 کشور گران در قیمت تمام شده محصولات تولیدی است، تصریح کرد: کشاورزان هزینه زیادی صرف کاشت، داشت و برداشت محصولات خود می‎کنند و در مقابل مجبور می‎شوند محصول‌شان را به قیمت ارزان بفروشند و این قضیه یکی از معضلات در حوزه‎ کشاورزی است. دولت باید بازنگری اساسی روی این مسئله داشته باشد و مدیریت‎ها دقیق‎تر، بروکراسی‎ها تا حد امکان حذف، بانک‎ها متعادل‎تر و... شوند.


نام:
ایمیل:
* نظر: