کد خبر: ۲۳۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
بهای معاملات طلا در بازار جهانی پس از اینکه روز جمعه به بزرگترین صعود یک روزه در بیش از دو ماه گذشته دست پیدا کرد، برای نخستین بار در هفته گذشته افزایش یافت.
هر اونس طلا برای تحویل در فوریه در معاملات روز جمعه بازار نیویورک 22.90 دلار یا 2.2 درصد افزایش یافت و به 1084 دلار رسید که بزرگترین افزایش یک روزه قیمت این فلز ارزشمند از 20 اوت بود.
طلا هفته گذشته حدود 2.6 درصد یا 28 دلار افزایش یافت و نخستین رشد هفتگی خود در یک ماه و نیم گذشته را تجربه کرد.

معاملات طلا روز جمعه پس از انتشار گزارش ماهانه اشتغال آمریکا که رشد قوی نشان داد، اما تعجب چندانی به همراه نداشت، صعود کرد. آمار اشتغال آمریکا تا حد زیادی مطابق با انتظار اقتصاددانان بود از این رو انعکاس زیادی در بازار پیدا نکرد در حالیکه شوک تصمیم اخیر بانک مرکزی اروپا و تاثیر آن در بازارهای ارزی، عامل اصلی تاثیرگذار بر بازار طلا بود.

ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا پیش از این اظهار کرده بود این بانک برای جلوگیری از روبرو شدن منطقه یورو با تورم منفی یا رشد منفی اقتصادی، با قاطعیت اقدام خواهد کرد از این رو انتظارات بالایی برای گسترش تدابیر محرک مالی از سوی این بانک وجود داشت. با این همه بانک مرکزی اروپا با کاهش نرخهای بهره به میزان کمتر از انتظار و عدم افزایش میزان خرید ماهانه اوراق قرضه، سرمایه گذاران را مایوس کرد.

بر اساس گزارش مارکت واچ، در پی اقدام مایوس کننده بانک مرکزی اروپا یورو صعود کرد در حالیکه دلار آمریکا ضعیف شد و زمینه را برای پشتیبانی از قیمت طلا فراهم کرد. طلا و دلار معمولا خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کنند.

اگرچه دلار روز جمعه پس از انتشار آمار اشتغال صعود کرد، اما افزایش قیمت این ارز تاثیر چندانی روی طلا نداشت با این همه آمار مذکور افزایش نرخهای بهره توسط بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه جاری را تضمین کرد.

افزایش نرخهای بهره هزینه نگهداری طلا را که دارایی بدون بازده به شمار می‌رود افزایش می‌دهد و به جذابیت سرمایه گذاری آن لطمه می‌زند.

آمار معاملات نشان می‌دهد احتمال افزایش نرخهای بهره در نشست روزهای 15 و 16 دسامبر بانک مرکزی آمریکا، 76 درصد است.

در این بین نظرسنجی هفتگی کیتکو نشان داد اکنون که طلا موفق شده از پایین‌ترین قیمت پنج سال و نیم گذشته بهبود پیدا کند، خوش بینی در میان سرمایه گذاران خرد و کارشناسان بازار طلا وجود دارد.

طبق نتایج این نظرسنجی، بیشتر سرمایه گذاران و تحلیلگران بر این باورند که بهبود اخیر قیمت طلا زمینه ساز صعود بالاتر این فلز زرد است، زیرا دلار آمریکا به بالاترین سطح ممکن رسیده است.

در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز برای هفته جاری، 417 سرمایه گذار شرکت کردند که از میان آنها 240 نفر یا 58 درصد افزایش قیمت طلا و 144 نفر یا 35 درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند در حالیکه 33 نفر یا هشت درصد هم نظری نداشتند.

خوش بینی کارشناسان بازار اندکی بالاتر بود. از میان 36 کارشناس بازار که در نظرسنجی هفتگی کیتکو شرکت می‌کنند، 19 نفر پاسخ دادند که از میان آنها 11 نفر یا 58 درصد افزایش قیمت، پنج نفر یا 26 درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند و سه نفر یا 16 درصد هم نظری نداشتند. کارشناسان بازار شامل معامله‌گران طلا، بانکهای سرمایه گذاری، معامله گران معاملات آتی و تحلیلگران چارت فنی هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر: