کد خبر: ۲۳۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
رییس سازمان غذا و دارو:
رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه "جوهر قند" خطرناک و استفاده از آن در نان ممنوع‌المصرف است، استفاده از این ماده در نان را خیانت دانست و در عین حال توضیحاتی درباره کیفیت نان سنتی در کشور ارائه کرد.
دکتر رسول دیناروند، درباره استفاده از جوش شیرین و جوهر قند در نان، با بیان اینکه متاسفانه استفاده از جوش شیرین در نان هنوز وجود دارد و اینگونه نیست که کاملا حذف شده باشد، گفت: بحث استفاده از جوهر قند در نان بسیار متفاوت است؛ زیرا این ماده بسیار خطرناک است و اصلا با جوش‌شیرین یکسان نیست.
 
جوش شیرین در نان هنوز کاملا حذف نشده است
 
وی با بیان اینکه خطر جوش شیرین بسیار کمتر از جوهر قند است، تاکید کرد: جوهر قند بسیار خطرناک است، اما متاسفانه در برخی جاها استفاده از آن دیده شده است؛ این درحالیست که استفاده از جوهر قند اصلا شبیه به جوش شیرین نیست. جوش شیرین به صورت وسیع و در همه نانوایی‌ها استفاده می‌شد که البته عوارض گوارشی دارد و وزارت بهداشت تلاش کرد که استفاده از آن حذف شود. هرچند هنوز جوش شیرین به طور کامل حذف نشده اما اکنون استفاده از آن به حداقل رسیده است.
 
دیناروند همچنین گفت: البته برنامه حذف جوش شیرین در حال اجراست و نانوایی‌ها باید از خمیرمایه استفاده کنند.
 
جوهر قند ممنوع‌المصرف است
 
رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه جوهر قند یک پدیده جدید و بسیار خطرناک بوده و اصلا خوراکی نیست، گفت: عوارض جوهر قند ساده نبوده و مصرف آن ممنوع است. باید توجه کرد که جوش شیرین ممنوع‌المصرف نیست و مسمومیت ایجاد نمی‌کند، اما نباید در نانوایی‌ها استفاده شود و موارد مصرف آن در جاهای ضروری است؛ اما جوهر قند اصلا نباید مصرف شود.
 
استفاده از جوهر قند در برخی نان‌های شبه محلی
 
دیناروند ضمن ابراز تاسف نسبت به استفاده از جوهر قند در برخی جاها برای نرم و سفید شدن نان‌های نازک، مجددا بر خطرناک و ممنوع‌المصرف بودن این ماده تاکید کرد و گفت: مواردی از استفاده از جوهر قند در برخی نانوایی‌ها گزارش شده اما وسعت آن اصلا مانند جوش‌شیرین نیست و این دو ماده اصلا با هم قابل مقایسه نیستند.
 
دکتر رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت
 
وی با بیان اینکه اگر کسی از جوهر قند استفاده کند، واقعا خیانت مرتکب شده است، گفت: البته معمولا نانوایی‌هایی که مجوز دارند، کمتر این کار را انجام می‌دهند؛ اما گاهی کسانی که نان‌هایی شبیه به نان محلی که نازک و نرم است، عرضه می‌کنند، از این ماده استفاده می‌کنند. در این باره گاهی استفاده از جوهر قند دیده شده و توصیه ما به تمام کسانی که در تهیه و توزیع این نان‌ها هستند این است که واقعا مراقبت کنند که این کار انجام نشود.
 
دیناروند با بیان اینکه سازمان غذا و دارو نظارت مستقیمی بر نانوایی‌های سنتی و محلی ندارد، گفت: نظارت ما بر فعالیت نانوایی‌های صنعتی است. در حوزه نان‌های سنتی اداره بهداشت محیط وزارت بهداشت نظارت دارند و مرتبا هم از نظر محیط نانوایی کنترل‌های لازم را انجام می‌دهند و هم نمونه‌برداری می‌کنند که نمک از حد مجاز بالاتر نباشد یا در نانوایی‌ها از جوش شیرین یا جوهر قند استفاده نشود.
 
کیفیت نان سنتی، درجه یک نیست
 
رییس سازمان غذا و دارو در ادامه در ارزیابی کیفیت نان به عنوان قوت غالب مردم در کشور، اظهار کرد: فکر می‌کنیم نباید انتظار کیفیت درجه یک نان از شیوه پخت سنتی نان داشته باشیم. مردم ما باید بپذیرند که روش‌های تولید نان در دنیا عوض شده، کیفیت‌ها بالاتر رفته و در ایران هم سرمایه‌گذاری خوبی برای نان‌های با کیفیت انجام شده است.
 
استفاده از نان صنعتی به نفع مردم است
 
وی افزود: در نانوایی‌های صنعتی، نان‌هایی درست می‌شوند که دور ریز ندارد، کیفیت بالایی دارند و تمام مراحل علمی و فنی مورد نیاز برای پخت نان با کیفیت بالا در نانوایی‌های صنعتی رعایت می‌شود. بنابراین به نفع مردم است که از این نان‌ها استفاده کنند؛ چرا که در نانوایی سنتی شیوه‌های پخت شیوه‌های پخت مطلوبی نیست.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: