کد خبر: ۲۳۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
نهاوندیان در همایش بین المللی بیمه:
رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: دولت و مجلس شورای اسلامی در حمایت از برنامه های دولت در برنامه ششم که مبتنی بر سیاست اقتصاد مقاومتی تدوین شده، تاکید دارد که از این فرصت های پیش رو در فضای پسا تحریم، در اصلاح زیرساخت های اقتصادی استفاده کند.

محمد نهاوندیان امروز(شنبه) در بیست و دومین همایش ملی و هشتمین همایش بین المللی بیمه و توسعه، به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی به صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای کشورمان اشاره کرد و افزود: ارائه گزارش آژانس، گام دیگری برای نزدیک شدن به برداشتن تحریم های ظالمانه اقتصادی است.

وی ادامه داد: در عین حفظ و تثبیت حقوق هسته ای کشور، هر فعال اقتصادی در هر بخشی که تخصص دارد وظیفه دارد با هر گامی که به این مرحله جدید نزدیک می شویم، آمادگی خود را برای جبران آنچه در گذشته بر این اقتصاد رفت، فراهم کند؛ همچنین با پیش بینی هوشمندانه، شرایط جدید برنده شدن خود در این مسابقه را بر کُرسی بنشاند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: تحریم های اقتصادی که اکنون راحت تر می توان درباره اهداف آن صحبت کرد این بود که ایران از نقش آفرینی و رقابت در اقتصاد جهان عقب بماند اما ملت ایران عزتمندانه تحریم ها را پشت سر گذاشت.
وی ادامه داد: با گزارش اخیر آژانس معلوم شد تحریم ها برپایه مستندات واقعی استوار نبود و جامعه جهانی به این نتیجه رسید که باید این تحریم ها را بردارد؛ در عین حالی که مجموعه قدرت و توانمندی های هسته ای کشور تثبیت شود.
نهاوندیان افزود: این امر برای فعالان اقتصادی وظیفه ای را بوجود می آورد که با فهم آن باید در جبران هزینه تحریم ها بکوشیم، زیرا تحریم ها ریسک فعالیت اقتصادی و هزینه مبادله ای و ریسک سیاسی را تحمیل می کرد.
وی با بیان اینکه، بنگاه های ایرانی ناچار بودند از مسیرهای غیر تضمین شده مبادلات خود را انجام دهند که ریسک آنها بسیار بالا می رفت، یادآورشد: گاهی برخی از حمل و نقل ها از پوشش بیمه ای لازم برخوردار نبود.
رئیس دفتر رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: در بخش تجارت خدمات که در دهه های گذشته همیشه منفی بوده ایم اکنون بعد از رفع تحریم ها می توانیم اقدامات مطلوبی انجام دهیم.
وی ادامه داد: شرایط تحریم به دلیل ضرورت رفع نیاز داخلی این شرایط را فراهم آورد و سبب شد تا در بیمه های اتکایی تجارب بزرگی به دست آوریم.
به گفته نهاوندیان، به روز بودن و استفاده از فناوری پیشرفته، قواعد رقابت در بازار را شکل می دهد از این رو آماده شدن برای فضای تحریم به معنی به روز کردن و کارآمد کردن نیروهای انسانی است؛ اما این کافی نیست که در یک حوض خانگی با همدیگر مسابقه دهیم؛ بلکه باید برای دریاهای بزرگ، شناگرانی را آماده کنیم.
وی با طرح این پرسش که لازمه این توانمندی چیست؟ ادامه داد: وقتی سخن از توانمندی می شود به دولت نگاه می کنیم که شاید در کوتاه مدت علاج باشد اما در بلندمدت اتکا به منابع دولت ضد توانمندی است.
رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: زمانی می توانیم در یک مسابقه بین الملی برنده شویم که بتوانیم سرمایه گذار و سپرده گذار را تشویق و قانع کنیم که شرکت خصوصی نیز می تواند برای آنها سودآور باشد. 
وی خاطرنشان کرد: باید فضای کار شرکت های بیمه ای را رقابتی کنیم اما نمی توان هزینه غیرمتعارفی در این صنعت داشت و با بیمه های خارجی رقابت کرد.
نهاوندیان با بیان اینکه باید دست شرکت های بیمه را در قانون مالیات بر ارزش افزوده باز بگذاریم، ادامه داد: مساله اصلی این است که باید توانایی شرکت های بیمه در رقابتی کردن فضا را دنبال کنیم.
وی یادآورشد: براساس قانون بهبود فضای کسب و کار، هرجا رقابتی بین بخش دولتی و بخش خصوصی باشد، در شرایط مساوی، دولت وظیفه دارد فضا را دراختیار بخش خصوصی قرار دهد. 
به گفته رئیس دفتر رئیس جمهوری، حذف شرکت های دولتی در رقابت با بنگاه های خصوصی لزوما به معنای از بین رفتن شرکت های دولتی نیست اما می تواند شرایط کار را برای شرکت های خصوصی تسهیل کند. 
وی ادامه داد: در رقابت بین شرکت ها به طور حتم باید شفافیت وجود داشته باشد به گونه ای که سرمایه گذار خصوصی انگیزه و توان مالی لازم برای رقابت را داشته باشد. 
نهاوندیان با اشاره به موانع اصلی فعالیت شرکت های خصوصی در بازار بیمه افزود: ضمن کاهش مقررات دست و پاگیر، رویه ها به نحوی باید تسهیل شود که بخش خصوصی بتواند نرخ رشدی بالاتر از رقیب دولتی خود داشته باشد. 
وی افزود: نکته مهم دیگر در فضای رقابتی این است که باید با ایجاد تنوع در خدمات بیمه ای، مشتریان جدید به دست آوریم.
این مقام مسئول یادآورشد: سهم بسیار بالایی از خدمات بیمه کشور در بخش بیمه ثالث و خدمات بیمه درمان است در حالی که در حوزه بیمه عمر، زندگی و سپرده همچنان راه طولانی در پیش داریم. 
نهاوندیان با تاکید براینکه هیچ رقابتی بدون سیاست هوشمندانه و نظارت بسیار قوی پایدار نمی ماند، افزود: هرجا می خواهیم رقابت افزایش یابد، باید نظارت قوی داشته باشیم. 
وی ادامه داد: بیمه مرکزی باید قواعد رقابتی را اعمال و از آن حراست کند؛ همچنین مراقب درجه تمرکز و انحصار بازار باشد تا به رقابت در بازارهای داخلی و خارجی منصفانه کمک کند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: