کد خبر: ۲۳۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
مدیرعامل توانیر اعلام کرد:
مدیرعامل توانیر از برنامه جدید خروج و تعطیل کردن نیروگاه‌های برق فرسوده و با راندمان پایین و کاهش ۵۰ درصدی مصرف گازوئیل نیروگاه‌ها در سال‌جاری خبر داد.
 آرش کردی با اشاره به ذخیره مطلوب سوخت مایع در نیروگاه‌ها همزمان با ورود به فصل زمستان، گفت: از ابتدای سال‌جاری با افزایش تحویل گاز طبیعی به نیروگاه های برق، متوسط مصرف گازوئیل در این واحدها حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل توانیر با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۶ درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه ها از طریق گاز طبیعی تامین شده است، تصریح کرد: در سال‌جاری رکورد کاهش مصرف سوخت مایع شامل گازوئیل و نفت کوره در واحدهای نیروگاهی کشور شکسته شده است.

این مقام مسئول با اشاره به نیاز روزانه به ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی برای تامین سوخت زمستانی نیروگاه ها، اظهار داشت: در سال جاری با افزایش تحویل گاز طبیعی در کنار کاهش مصرف گازوئیل، مصرف نفت کوره هم در واحدهای نیروگاهی کاهشی ۳۰ درصدی را تجربه کرده است.

وی با یادآوری اینکه چنانچه گاز مصرفی نیروگاه‌ها به‌طور کامل تأمین شود، سوخت مایع از چرخه سوخت نیروگاهی حذف خواهد شد، تبیین کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه حدود ۸۶ درصد مصرف نیروگاه‌ها از گاز، ۸ درصد نفت کوره و ۶ درصد آن با گازوئیل تأمین شده است.

مدیرعامل توانیر با اشاره به برنامه افزایش راندمان در شبکه تولید، انتقال و توزیع برق کشور، تاکید کرد: با کاهش تلفات امکان افزایش ذخیره سازی برق بیشتری فراهم می شود و این پایداری شبکه برق ایران را تقویت می کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه به منظور افزایش راندمان شبکه برق نیازمند ایجاد ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید و از رده خارج کردن نیروگاه‌های قدیمی با راندمان ۲۰ درصد خواهیم بود، یادآور شد: در شرایط فعلی ۱۷ هزار مگاوات نیروگاه گازی قابل تبدیل به سیکل ترکیبی با راندمان ۳۱ تا ۳۲ درصد موجود را می‌توانیم، به راندمان تا ۴۷ درصد افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه افزایش بهره‌وری نیروگاه‌های موجود اجتناب ناپذیر است، افزود: نیروگاه‌هایی با راندمان بین ۵۸ تا ۶۲ درصد وجود دارند که می‌توان روی آنان سرمایه‌گذاری کرده و نیروگاه‌های قدیمی با راندمان پایین را از شبکه خارج کرد.

کردی ادامه داد: علاوه بر این چنانچه رشد اقتصادی ۵ تا ۷ درصدی را به عنوان هدف در نظر بگیریم، قطعاً با رشد مصرف، برق عددی نزدیک به ۸ درصد را تجربه خواهد کرد که این موضوع با توجه به کاهش سرمایه گذاری‌ها در صنعت برق می‌تواند مولد چالش‌ها و مشکلاتی برای تأمین انرژی برق شود.

وی همچنین در تشریح برنامه پرداخت مطالبات پیمانکاران و تولیدکنندگان بخش خصوصی صنعت برق، توضیح داد: با استفاده از اسناد خزانه اسلامی بخشی از مطالبات بر اساس میزان مطالبات پیمانکاران پرداخت خواهد شد و تلاش بر این است که مجوز ارائه یک‌هزار میلیارد تومان اسناد نیز از دولت اخذ شود.



نام:
ایمیل:
* نظر: