کد خبر: ۲۳۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲
عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد خبرداد
عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد جزئیات تفاهمنامه بانکی با بیمه ساچه ایتالیا را تشریح کرد و گفت: در آینده نزدیک و پس از برداشته شدن تحریم‌ها این شرکت پوشش بیمه‌ای پروژه‌های صادراتی را انجام خواهد داد.
 مصطفی بهشتی روی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه بین بانک پاسارگاد و شرکت بیمه ساچه ایتالیا گفت: با انعقاد این تفاهمنامه پروژه های قابل قبول در چارچوب برجام تحت پوشش بیمه شرکت بیمه ایتالیایی قرار خواهند گرفت.

وی با بیان این نکته که شرکت بیمه ساچه سازمانی است که مثل صندوق ضمانت صادرات ایران به پوشش بیمه ای صادرات می پردازد، افزود: کشورها برای توسعه صادرات به تاسیس صندوق های تضمین صادرات اقدام می کنند که این صندوق ها ریسک های صادرکنندگان را تحت پوشش خود قرار می دهند.

بهشتی روی با بیان اشاره به اینکه بیمه ساچه برای توسعه صادرات کشور ایتالیا و شرکت هایی که می خواهند فعالیت های خود را در سطح بین المللی انجام دهند ایجاد شده است، ادامه داد: این شرکت پروژه هایی را که بانک های ایتالیایی یا اروپایی نسبت به تامین مالی آنها اقدام می کنند تحت پوشش قرار می دهد تا اگر چنانچه تسهیلات بازپرداخت نشود ساچه مبلغ را پرداخت می کند و جانشین تامین کنندگان مالی می شود که ماهیت این پوشش می تواند کوتاه مدت یا بلندمدت باشد.

وی با اشاره به ملاقات های متعدد هیات های بلندپایه شرکت بیمه ساچه با مسوولان کشورمان یادآور شد: نخستین تفاهمنامه یک و نیم ماه پیش به امضا رسید که طی آن شرکت بیمه ساچه تعهد کرد که ریسک های صادراتی ایران را تا سقف سه میلیارد دلار تحت پوشش قرار دهد.

بهشتی روی به انعقاد تفاهمنامه میان این شرکت بیمه ای ایتالیایی با سه بانک خصوصی پاسارگاد، پارسیان و سامان، اظهار داشت: در چارچوب این تفاهمنامه، شرکت بیمه ساچه در آینده نزدیک و پس از برداشته شدن تحریم ها در چارچوب برجام، نسبت به ارائه پوشش های بیمه ای به پروژه های صادراتی کشورمان اقدام خواهد کرد.

وی تاکید کرد: در این زمینه این بانک می تواند به عنوان قرض کننده، تضمین کننده، صادرکننده اعتبارات اسنادی یا بیمه گزار با شرکت بیمه ساچه قراردادهایی را منعقد کند و در راستای توسعه فرآیندهای صنعتی کشور برای تامین مالی پروژه ها با شرکت های ایتالیایی، پروژه ها را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد اظهار امیدواری کرد که بعد از اجرایی شدن برجام، این تفاهمنامه طلیعه ای باشد تا دیگر صندوق های ضمانت صادرات هم به بازار کشورمان وارد شوند. بازاری که در چند سال گذشته تعطیل شده بود و بانکداران و صنعتگران ایرانی از داشتن چنین خدمتی محروم بودند.

وی با بیان این نکته که هنوز در تفاهمنامه های منعقد شده بین بانک های خصوصی  و شرکت بیمه ساچه، مبلغی برای پوشش بیمه ای تعیین نشده است، گفت: این مبلغ بر اساس ارزیابی های این شرکت ایتالیایی از صورت های مالی بانک ها اعم از نسبت های مالی، کفایت سرمایه و سایر اطلاعات مندرج در صورت های مالی شرکت ها تعیین خواهد شد و طبیعتا برای همه بانک ها یکسان نخواهد بود.

بهشتی روی اضافه کرد: شرکت بیمه ساچه در درجه اول حمایت از صادرات ایتالیا را در دستور کار دارد اگرچه مقررات اجازه می دهد که این صندوق پروژه های مشترک را نیز که سهامدار اصلی آن ایتالیایی است تحت پوشش قرار دهد. پروژه های قابل قبول در چارچوب برجام تحت پوشش شرکت بیمه ساچه قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: ما به اطلاع مشتریان خواهیم رساند که این خطوط می تواند مورد بهره برداری قرار گیرند و پس از آن نیازهای مشتریان اعلام می شود که در این میان پروژه های قابل قبول در چارچوب برجام که کمترین ریسک و بیشترین ارزآوری را برای کشور داشته و قدرت بازپرداخت ارزی را داشته باشند انتخاب خواهند شد.

بهشتی روی با تاکید بر این نکته که پیش از تحریم‌ها فقط بانک های دولتی از این خطوط بیمه ای استفاده می کردند و بانک های خصوصی از آن محروم بودند، اظهار داشت: طبق تفاهمنامه منعقد شده، بانک های دیگر هم می توانند پس از بررسی های شرکت بیمه ساچه تفاهمنامه های مشابهی را منعقد کنند.

وی پیش بینی کرد که دیگر صندوق های ضمانت صادرات خارجی نظیر بیمه هرمس آلمان و ... به این موضوع خواهند پیوست.

بهشتی روی، بازگشت دوباره ایران به چرخه اقتصاد جهانی پس از برداشته شدن تحریم ها را تحولی بزرگ خواند که به ویژه پس از بحران های مالی سال ۲۰۰۸ که اقتصاد اروپا را در شرایط بد اقتصادی قرار داد، می تواند موتور محرکه ای برای ایجاد رشد اقتصادی در این کشورها باشد زیرا ایران یک بازار بزرگ ۸۰ میلیونی با پتانسیل های بالا محسوب می شود.

وی با ابراز خرسندی از انعقاد تفاهمنامه بین این بانک و شرکت بیمه ساچه اظهار امیدواری کرد که با انعقاد این تفاهمنامه، برای استفاده از منابع خارجی در اجرای پروژه ها به ضمانت دولتی دیگر نیازی نباشد و با ریسک بانک های طرف قرارداد و بدون ضمانت دولتی اجرایی شود.

بهشتی روی با اشاره به این نکته که اجرای این تفاهمنامه نیازی به بهره گیری از منابع بانک برای اجرای پروژه ها را ندارد و بانک فقط باید قدرت بازپرداخت را داشته باشد گفت: تامین مالی پروژه ها در چارچوب این تفاهمنامه از سوی بانک های خارجی تامین خواهد شد بنابراین فشار نقدینگی روی بانک وارد نخواهد شد به عبارت دیگر اعتبار بانک ایرانی است که استفاده از منابع بانک های خارجی را امکان پذیر می کند.

وی افزود: تلاش می کنیم که پوشش های بیمه ای ساچه را عمدتا در حوزه هایی به کار بگیریم که باعث توسعه صادرات  ارزآفرین و خروج از وابستگی به صادرات نفت خواهد شد. با برداشته شدن تحریم ها نیاز کشور به پوشش بیمه ای خارجی بیش از سه میلیارد دلار خواهد بود. پیش بینی می شود که با اجرایی شدن برجام این سقف هم افزایش یابد.



نام:
ایمیل:
* نظر: