کد خبر: ۲۳۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران اعلام کرد با ساخت دو تصفیه خانه در منطقه لویزان و سرخه حصار تهران، سالیانه افزون بر 77 میلیون مترمکعب پساب تولید می شود که شرکت فاضلاب تهران برای خرید تضمینی آن به مدت 25 سال مکلف است.

به گزارش  روابط عمومی شرکت فاضلاب تهران، «علی اصغر ریاضتی» خبر داد روش ساخت، بهره برداری و واگذاری (بی.او.تی) در دو تصفیه خانه در منطقه لویزان و سرخه حصار تهران اعمال می شود. 

قراردادهای (بی.او.تی) یا ساخت، بهره برداری و انتقال، به قراردادهایی گفته می شود که در آن شرکت یا شرکت ها در قبال برخی امتیازها، به اجرای پروژه های سنگین مالی اقدام می کنند. 

این شرکت ها در مدت محدودی از پروژه اجرا شده، سود می برند و سپس ساختمان های نوساخته پروژه را به گونه ای که امکان فعالیت کامل داشته باشد، به صورت بلاعوض به طرف دیگر که به طور معمول دولت ها یا شرکت های وابسته به دولتند، انتقال می دهند. 

ریاضتی گفت: ساخت تصفیه خانه لویزان با ظرفیت تولید پساب سالیانه نزدیک به 20 میلیون مترمکعب به اعتباری افزون بر یک هزار و 42 میلیارد ریال نیاز دارد که به این منظور فرایند مناقصه عمومی برای مشخص شدن پیمانکار به روش (بی.او.تی) در حال انجام است. 

وی افزود: پس از پایان فرایند مناقصه، پیمانکار باید در 36 ماه به ساخت تصفیه خانه لویزان اقدام کند و پس از بهره برداری کامل، شرکت فاضلاب تهران برای خرید تضمینی پساب به مدت 25 سال مکلف است. 

ریاضتی تصریح کرد: در این پروژه، پیمانکار موظف است پس از 25 سال برای اصلاحات و به روزرسانی فرایندها در طول اجرای طرح، اقدام مقتضی را انجام دهد و پروژه را دوباره به شرکت فاضلاب تهران واگذار کند. 

وی ادامه داد: شرکت فاضلاب تهران پساب خریداری شده به روش تضمینی را برای آبیاری فضاهای سبز تهران به شهرداری ها می فروشد. 

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران درباره تمایز پساب و فاضلاب خام یادآوری کرد: فاضلاب خام پس از ورود به تصفیه خانه به پساب تبدیل می شود که برای استفاده در اختیار شهرداری ها قرار می گیرد. 

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود عملیات ساخت تصفیه خانه لویزان در سال آتی اجرایی شود. 

ریاضتی یکی دیگر از پروژه های در دست اجرا به روش (بی.او.تی) را ساخت تصفیه خانه سرخه حصار عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید پساب این تصفیه خانه 57 میلیون مترمکعب و ارزش طرح افزون بر یک هزار و 402 میلیارد ریال برآورد شده است. 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تصفیه خانه سرخه حصار نیز باید در مدت 36 ماه از سوی پیمانکار به پایان برسد و پس از 25 سال از زمان بهره برداری، همه تاسیسات آن به شرکت فاضلاب تهران بازگردانده شود؛ طی این مدت خرید تضمینی پساب همچون تصفیه خانه لویزان انجام می شود.

به نوشته تارنمای شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب تهران، این شهر دارای پنج تصفیه خانه در حال بهره برداری است.

نام:
ایمیل:
* نظر: