کد خبر: ۲۳۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰
وزیر نیرو:
وزیر نیرو عصر امروز (شنبه) گفت: روابط تجاری و اقتصادی ایران و سوئد با همکاری و حضور شرکت های سوئدی در بخش آب و انرژی های نو ایران تقویت می شود.
«حمید چیت چیان» در دیدار با «میکائیل دامبرگ» (Mikael Damberg) وزیر امور شرکت ها و نوآوری سوئد و هیات همراه افزود: شرکت های سوئدی در صورت تمایل می توانند در بخش تصفیه آب شرب شهری و روستایی، ایجاد سامانه های فاضلاب و مدیریت مصرف و دیماند آب (بهای قدرت) با وزارت نیرو همکاری کنند. 
وزیر نیرو به افزایش ظرفیت شبکه انتقال و توزیع از طریق خطوط شبکه 765 کیلوولتی و هوشمندسازی شبکه های برق به ویژه شبکه توزیع برق اشاره کرد و گفت: تاکنون در کشور از شبکه های 400 کیلوولتی برخوردار بودیم و در صورت تمایل شرکت های سوئدی در این زمینه می توانیم همکاری تازه ای را تعریف کنیم. 
چیت چیان ادامه داد: برخلاف گذشته که بیشتر نیروگاه های کشور بزرگ و متمرکز بود، در سال های آتی بر نیروگاه های تولید پراکنده (Distributed Generation با مخفف دی. جی) و نیروگاه های تولید همزمان برق و حرارت (سی. اچ. پی) تکیه خواهیم داشت. 
وی افزود: صنعت برق ایران مصمم است در 10 سال آینده 50 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی، بادی، خورشیدی و هسته ای ایجاد کند. 
به گفته او، 74 هزار مگاوات برق نیروگاهی ایران از 12 هزار مگاوات نیروگاه برق آبی، یک هزار مگاوات نیروگاه هسته ای و مابقی از نیروگاه های حرارتی تامین می شود.
وی همچنین بر مدیریت منابع آب سطحی و زیرزمینی با توجه به پدیده خشکسالی در ایران، تاکید کرد.
وزیر نیرو افزایش آلاینده ها در محیط زیست را موجب آلودگی منابع آب کشور توصیف و تصریح کرد: شرکت های سوئدی با توجه به فناوری های تازه ای که در اختیار دارند، می توانند با ساخت تصفیه خانه های تازه در تصفیه آب از فلزهای سنگین و نیترات با وزارت نیرو همکاری داشته باشند. 
وی به حضور شرکت ها و موسسات مالی بزرگ سوئد در این دیدار اشاره کرد که توانایی تامین اعتبار پروژه ها را دارند و افزود: در صورتی که شرکت های دیگری از سوئد برای همکاری در بخش آب و فاضلاب و برق یا فاینانس پروژه های ایرانی آماده باشند، می توانند پس از اعلام آمادگی کتبی و بررسی از سوی وزارت نیرو برای محرز شدن توانمندی آن شرکت، همکاری خود را به صورت قانونی آغاز کنند. 
وی اضافه کرد: تمایل داریم از سامانه های زیرساخت هوشمند در صنعت برق برخوردار شویم تا از خطوط انتقال برق برای انتقال دیتا به مشترکان استفاده کنیم. 

* سوئد برای هرگونه همکاری با ایران آماده است 
وزیر امور شرکت ها و نوآوری سوئد در این دیدار ایران را بازار نخست خاورمیانه برای کشور خود برشمرد و تاکید کرد حتی در زمان تحریم ها نیز شرکت های این کشور در ایران فعال بوده اند. 
دامبرگ افزود: نزدیک به یکصد هزار ایرانی در سوئد زندگی می کنند که یک درصد جمعیت موفق این کشور را تشکیل می دهند. 
وی با اشاره به برگزاری جشن استعدادیابی سال 2015 میلادی در سوئد که نوآوران را به جهان معرفی می کند، یادآوری کرد: در این جشنواره «مهرداد محجوبی» مبتکر ایرانی مقیم سوئد، راه حل جالبی را ارائه کرده است که در دوش های حمام، می توان از 90 درصد صرفه جویی در آب و 80 درصد صرفه جویی در انرژی بهره مند شد. 
دامبرگ تاکید کرد در چند سال گذشته روابط تجاری جمهوری اسلامی و سوئد رو به رشد بوده است و گفت: شرکت های سوئدی در زمینه انرژی های خورشیدی، بادی و برق آبی، آب و فاضلاب و برق، برای هر گونه همکاری و سرمایه گذاری در ایران آماده اند. 
وی افزود: با برنامه ریزی بلندمدت تلاش می کنیم یک رابطه پایدار بلندمدت را ایجاد کنیم. 
در این دیدار شرکت های سوئدی حاضر در نشست به بیان توانمندی های خود پرداختند و آمادگی خود را برای حضور بیشتر در ایران اعلام کردند. 
هیات 31 نفره سوئدی شامل 9 نماینده از وزارت بازرگانی و وزارت امورخارجه، یک نماینده مجلس و 22 نفر از بازرگانان و نمایندگان شرکت های این کشور است. 

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: