کد خبر: ۲۳۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: شرکت های خارجی که بیشتر آنها اروپایی بوده اند برای مشارکت در توسعه میادین غرب کارون اعلام آمادگی و به صورت کلی مذاکره کرده اند، اما هنوز مذاکرات جزئی انجام نشده است.
عبدالرضا حسین نژاد درباره توسعه میادین نفتی غرب کارون با مشارکت شرکت های خارجی، افزود: بیشتر شرکت های خارجی برای مشارکت در فاز دوم میدان آزادگان جنوبی مذاکره کرده اند.
وی ادامه داد: همه اکنون مذاکره با خارجی ها فقط برای توسعه فاز دوم میدان آزادگان جنوبی در جریان است تا وضعیت شرکت های چینی درباره دو میدان آزادگان شمالی و یادآوران مشخص شود.
وی اضافه کرد: براساس قراردادی که با چینی ها داشته ایم، برای اجرای فاز دوم میدان آزادگان شمالی و میدان یادآوران باید ابتدا با آنها به توافق برسیم؛ در صورتی که با آنها توافق حاصل نشود، سایر شرکت ها می توانند برای این دو میدان وارد مذاکره شوند.
پنج میدان آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی، یادآوران، یاران شمالی و یاران جنوبی در غرب کارون و در کنار مرزهای عراق قرار گرفته اند.
در حال حاضر بزرگترین میادین نفتی کشور یعنی آزادگان و یادآوران در منطقه غرب کارون شناسایی و حتی تولید زودهنگام نفت از آنها نیز آغاز شده است.
وزارت نفت پیش بینی کرده است که با توسعه میادین نفتی غرب کارون، تا سه سال آینده بتواند 700 هزار بشکه در روز از این مناطق نفت برداشت کند و در گام بعدی میزان تولید را به یک میلیون بشکه در روز برساند.
معضلی که در خصوص این میادین نفتی وجود دارد، مشترک بودن آنها با عراق است. عراق در سال های اخیر با تکیه بر منابع مالی عظیم و فناوری های شرکت بزرگ بین المللی توانسته به سرعت، توسعه این میادین را پیش ببرد اما ایران به دلیل تحریم، همچنان با مشکلاتی دست به گریبان است.
هر چند تحریم، روند توسعه این میادین را کند کرده اما هرگز نتوانسته است آن را متوقف کند. وزارت نفت با تکیه بر منابع مالی و انسانی داخلی توانسته است بخش هایی از این میادین را به بهره برداری رسانده و از آنها تولید زودهنگام داشته باشد.
در دو سالی که از روی کار آمدن دولت یازدهم می گذرد، وزارت نفت با اولویت دادن به توسعه میادین نفتی غرب کارون توانسته است، سرعت توسعه این میادین را شتاب بخشد.
هم اکنون شرکت چینی ساینوپک، توسعه فاز اول میدان یادآوران و شرکت چینی سی.ان.پی.سی توسعه فاز اول میدان آزادگان شمالی را در اختیار دارد که براساس قراردادی که در دولت گذشته به امضا رسیده، برای توسعه فاز دوم این دو میدان، شرکت های چینی در اولویت قرار دارند.
شرکت سی.ان.پی.سی چین پیش از این توسعه میدان آزادگان جنوبی را در اختیار داشت که به دلیل تاخیر در اجرای پروژه، توسط وزارت نفت از این طرح، خلع ید شد.
به جز فازهای اول میدان های یادآوران و آزادگان شمالی، توسعه سایر فازهای میدان های غرب کارون توسط شرکت های ایرانی در حال انجام است.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: