کد خبر: ۲۳۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
طلای جهانی پس از اینکه روز جمعه بزرگترین افزایش یک روزه در بیش از دو ماه گذشته را شاهد بود، در معاملات روز جاری همچنان نزدیک به بالاترین قیمت سه هفته گذشته قرار گرفت.
هر اونس طلا برای تحویل فوری با 0.2 درصد کاهش، به 1084 دلار رسید.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با 0.05 درصد افزایش، 1084 دلار معامله شد. بهای معاملات این بازار روز جمعه پس از انتشار گزارش بازار کار آمریکا، 22.90 دلار یا 2.2 درصد افزایش یافته و این فلز برای نخستین بار در هفت هفته گذشته صعود کرده بود.

اکنون که معامله گران در بازار کامکس نیویورک قراردادهای فروش بالایی را در اختیار دارند و دلار با وجود انتشار آمار اشتغال مثبت موفق نشده صعود بیشتری داشته باشد، بعضی از تحلیلگران بر این باورند که قیمت طلا می‌تواند به سطح بالاتری صعود کند.

آمار وزارت کار آمریکا از ایجاد 211 هزار شغل جدید در ماه گذشته، بهتر از حد مطلوب بود و تردیدها را نسبت به زمان تصویب افزایش نرخهای بهره در این کشور برطرف کرد. اکنون انتظار بالایی وجود دارد که بانک مرکزی آمریکا در نشست دو روزه خود در روزهای 15 و 16 دسامبر نرخهای بهره را که حدود یک دهه است پایین نگه داشته شده اند، افزایش دهد.

معمولا آمار اقتصادی مثبت با پشتیبانی از افزایش نرخها، باعث نزول قیمت طلا می‌شود اما سرمایه گذاران روز جمعه تصمیم گرفتند معاملاتشان را پوشش دهند. افزایش نرخهای بهره هزینه نگهداری طلا را که دارایی بدون بازده به شمار می‌رود افزایش می‌دهد و به جذابیت سرمایه گذاری آن لطمه می‌زند. نرخهای بهره بالاتر همچنین ارزش دلار را که معمولا خلاف جهت طلا حرکت می‌کند، افزایش می‌دهد.

بر اساس گزارش رویترز، معامله گران اظهار کرده‌اند اگر دلار نتواند صعود کند، طلا می‌تواند به سطح 1095 تا 1100 دلار صعود کند.

شاخص دلار روز جمعه 0.8 درصد صعود کرد اما تحلیلگران بر این باورند که واکنش دلار به آمار اشتغال ملایم بود.

به گفته تحلیلگران بانک استرالیا و نیوزیلند، توجه سرمایه گذاران اکنون به روند تحکیم سیاست پولی آمریکا پس از تصویب نخستین افزایش نرخهای بهره معطوف شده است. از سوی دیگر اگرچه تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای تصویب افزایش نرخها قطعی به نظر می‌رسد با اینهمه چگونگی واکنش بازار هنوز مبهم است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.02 درصد کاهش، به 14.55 دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.02 درصد کاهش، 879 دلار معامله شد در حالیکه هر اونس پالادیم 1.6 درصد افزایش یافت و به 558 دلار رسید.

نام:
ایمیل:
* نظر: