کد خبر: ۲۴۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸
معاون اول رئیس جمهوری:
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه برخی کشورهای منطقه برای به بن بست رسیدن مذاکرات هسته ای، هزینه های میلیاردی صرف کردند، گفت: با این وجود تحریم ها به زودی لغو می شود.
اسحاق جهانگیری عصر سه شنبه در آخرین مرحله از سفر یک روزه خود به استان البرز در نشست شورای اداری استان و در جمع مدیران دستگاه های اجرایی البرز، با اشاره به موفقیت بزرگ ایران در مذاکرات هسته ای و دستیابی به توافق، گفت: در حال ورود به دورانی هستیم که انتظار داریم تحریم های ظالمانه علیه ایران لغو شود. 
جهانگیری در ادامه به نتیجه رسیدن مذکرات هسته ای را اقدامی بزرگ برشمرد و اظهار داشت: هدایت کلی مذاکرات با رهبر معظم انقلاب اسلامی بود و با تدابیر رئیس جمهوری و نمایندگان کاردانی که در مصاف با 6 قدرت دنیا داشتیم، توانستیم به تمام اهداف مورد نظر در مذاکرات هسته ای برسیم. 
وی با تاکید بر اینکه در این مذاکرات به به اهداف خود که همان به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته ای ایران بودیم دست یافتیم، گفت: حفظ دستاوردهای هسته ای و لغو تحریم های ظالمانه از دیگر دستاوردهای ایران بود که امیدواریم به زودی تحقق یابد. 
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه به گزارش آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: انتظار ما این است که شورای حکام در 24 آذر ماه پرونده ی پی ام دی را مخدومه اعلام کند تا روند کارها وارد دوره ای جدید شود.

** برخی نقدها غیرمنصفانه است 
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه برخی از نقدهایی که نسبت به دولت صورت می گیرد را بی انصافی دانست و گفت: دولت فعلا مصلحت نمی داند نقدهای غیرمنصفانه را پاسخ دهد ، اما منتظریم تا در یک فرصت مناسب به آنها پاسخ دهیم. 
جهانگیری با تاکید بر اینکه رئیس جمهوری و تیم مذاکره کننده هسته ای پاسخ منتقدان را خواهند داد، اظهار داشت: در آن صورت است که مردم متوجه می شوند که چه کار بزرگی صورت گرفته و چه توطئه بزرگی علیه کشور بی اثر شده است. 
جهانگیری در ادامه از طراحی توطئه های مختلف توسط برخی کشورهای منطقه برای به بن بست رسیدن مذاکرات هسته ای و خنثی سازی آنها خبر داد و گفت: شاید روزی بتوان بخشی از این مسائل را برای مردم بازگو کرد. برخی کشورها و در راس آن رژیم صهیونیستی تمام توان خود را به میدان آوردند که این مذاکرات به سرانجام نرسد. 
معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه پس از حصول توافق عده ای می خواستند و اکنون نیز می خواهند در اجرای آن مانع ایجاد کنند، اظهار داشت: برخی از کشورهای منطقه نیز تمام تلاش خود را به کار بستند تا جلوی این کار گرفته شود و می گفتند که تحریم ها باید بیشتر شود و حتی میلیاردها دلار هزینه کردند که مذاکرات به نتیجه نرسد اما با هدایت های مقام معظم رهبری و تدبیر رئیس جمهور ی و تلاش تیم مذاکره کننده، همه این توطئه ها خنثی شده است. 

** سیاست های غلط گذشته به معیشت مردم آسیب زد
وی با اشاره به اینکه با برنامه ریزی درست وضعیت رفاهی مردم در سال 97 به سال 90 باز می گردد و این نشان می دهد که سیاست های غلط سال های گذشته به معیشت مردم آسیب جدی زده است، این موضوع نشان می دهد که در این سال ها اوضاع رفاه و معیشت مردم چقدر آسیب دیده است.
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه ایران در منطقه ی پرتلاطم و بحرانی قرار دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران از اقتدار امنیتی و سیاسی خوبی برخوردار است و دنیا امروز به این واقعیت رسیده است بدون مشارکت و نقش آفرینی جدی جمهوری اسلامی ایران قادر به حل بحران های منطقه نخواهد بود.
جهانگیری تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران باید اقتدار اقتصادی خود را به سرعت بازسازی کند، چرا که تضعیف اقتصاد می تواند به تضعیف سیاسی منجر شود، البته همواره گفته ایم که ملت ایران با وجود همه ی مشکلات اقتصادی و تحریم ها، می توانند به خوبی کشور را مدیریت کنند اما در عین حال تقویت اقتصاد کشور نیز یک ضرورت است.
وی با بیان اینکه دستیابی به رشد 8 درصدی و ایجاد اشتغال متناسب با درخواست های جوانان جویای کار نیازمند جذب میزان زیادی سرمایه ی داخلی و خارجی در بخشهای تولید و اقتصادی کشور است که باید این اعتبار را تامین کنیم خاطرنشان کرد: یکی از راه های تامین مالی تجهیز منابع بانکی است و این در حالی است که نظام بانکی امروز در بدترین شرایط فرا گرفته است و بیش از صد هزار میلیارد تومان معوقات بانکی دارد ضمن آنکه بدهی دولت به نظام بانکی نیز عددی بسیار بزرگ است.
جهانگیری بازسازی و احیای نظام بانکی را یکی از جهت گیری های اصلی دولت در طول برنامه ی ششم و در دوران پساتحریم دانست و گفت: یکی دیگر از راه های تامین منابع حضور بخش خصوصی است که باید با جدیت آن را دنبال کنیم.
وی با تاکید براینکه مدیران باید از انگیزه ی لازم برخوردار باشند و اهل یأس و فرار از کار و تلاش نباشند، اظهار داشت: مدیران کسانی هستند که مسئولیت قبول کرده اند و باید برای کار و تلاش مضاعف آمادگی داشته باشند تا بتوانیم مشکلات جاری کشور را برطرف نماییم.
معاون اول رئیس جمهوری با تاکید براینکه از نظر دولت تدبیر وامید گرایش سیاسی مدیران اهمیتی ندارد، خاطرنشان کرد: از نظر دولت آنچه اهمیت دارد این است که مدیران در جهت خدمتگذاری و حل مشکلات مردم گام بردارند و کارآمدی لازم برای انجام کارهای سخت و دشوار را داشته باشند.
جهانگیری با تاکید براینکه مدیریت خوب از اهمیت ویژه ای برخوردار است و گرایش های سیاسی چندان مهم نیست تصریح کرد: وقتی مدیریت خوب باشد می توان از کمترین منابع بیشترین بازده را ایجاد نمود.
وی در ادامه ی سخنان خود با تاکید براینکه استان البرز و استان تهران جدای از هم نیستند و فقط مدیریت آنها تفکیک شده است گفت: اگر مدیران استان البرز به خوبی برنامه ریزی کنند می توانند علاوه بر توسعه ی این استان و ایجاد اشتغال برای جوانان، فرصت های شغلی فراوانی برای جوانان تهرانی نیز فراهم کنند.
جهانگیری در ادامه به اقدامات دولت برای ساماندهی اقتصادی و انضباط مالی اشاره کرد و گفت: با تلاش های بسیار به دنبال این هستیم که انضباط مالی برقرار شود و کنترل های لازم را داشته باشیم. 
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در سال 90 در مجموع 118 میلیارد دلار درآمد داشتیم که این رقم به واسطه تحریم ها در سال 91 به 70 میلیارد دلار کاهش یافت، گفت: نتیجه این کاهش درآمد ارزی افزایش قیمت دلار و تنش در اقتصاد کشور بود به گونه ای که تورم به بالای 40 درصد رسید. 
جهانگیری همچنین با اشاره به تلاش های دولت برای کنترل تورم و ساماندهی اقتصادی، از موفقیت های حاصل شده در این زمینه خبر داد و گفت: با تلاش بیشتر به اهداف مدنظر دست پیدا خواهیم کرد. 
راهپیمایی عظیم اربعین و خلق حماسه بزرگ در آن موضوع دیگری بود که معاون اول رئیس جمهوری در سخنانش به آن اشاره کرد و با اشاره به سفر خود به نجف و کربلا در ایام اربعین حسینی، تجمع عظیم اربعین را نادر و عجیب عنوان کرد. 
وی خلق چنین صحنه های با شکوهی در اربعین حسینی را غیرقابیل تصور دانست و گفت: باور نداشتیم در دوره ای میلیون ها انسان ازکشورهای مختلف و در شرایطی که عراق گرفتاری های زیادی دارد، در کربلا حضور یابند. 
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به نا امنی های موجود در عراق و حضور کشورهای خارجی در این کشور به بهانه مبارزه با تروریسم، گفت: این کشورها گاهی به استقلال سیاسی عراق تعرض می کنند. 
جهانگیری در ادامه با اشاره به خلق صحنه های بی بدیل در جریان راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی و در مسیر کربلای معلی، گفت: مردم با اصرار برای زائران امام حسین (ع) خوراکی و شرایط اسکان را فراهم می کنند. 
جهانگیری نگاه ویژه علما و اندیشمندان به این آئین باشکوه را ضروری دانست و اظهار داشت: باید بتوانیم سال های آتی این مراسم با شکوه بیشتری برگزار شود. 
وی در ادامه با اشاره به دیدار خود با مقام معظم رهبری پیش از سفر به کربلا، گفت: خدمت حضرت آقا رسیدیم، از ایشان درباره ریشه و سابقه تاریخی این مراسم سوال کردم، معظم له و یکی از علمایی که در جلسه حضور داشت، فرمودند در گذشته راهپیمایی از نجف تا کربلا در روز اربعین حسینی (ع) از سوی علما و مراجع و عاشقان اهل بیت (ع) انجام می شد، اما حضور این حجم از مردم تنها در سال های اخیر مشاهده و در تاریخ ثبت شده است. 
جهانگیری در ادامه از دست اندرکاران برگزاری این مراسم باشکوه قدردانی کرد و گفت: دولت تدبیر و امید از زحماتی که کشیده شده تشکر می کند و ورود خوبی به این موضوع داشته است. 
وی ادامه داد: رئیس جمهوری دستور تشکیل ستاد اربعین را به وزارت کشور داد تا کارها ساماندهی شود. گرچه نمی خواهیم بگوییم که نواقصی نبوده است، اما کار بزرگی انجام شده و باید از همه دست اندرکاران تشکر کرد. 
جهانگیری افزود: وزارت کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان حج، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، ستاد عتبات و برخی از استان ها به ویژه استانداران ایلام و خوزستان کار سنگینی انجام دادند و از همه آنها تقدیر می کنیم. 
وی تجمع عظیم اربعین حسینی را نشانه ای از قدرت اسلام دانست و گفت: این تجمع می تواند و باید به نماد واقعی وحدت مسلمانان در جهان اسلام تبدیل شود. 

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: