کد خبر: ۲۴۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
این روزها مردم ایران نام یک نهاد را بیش از گذشته در خبرهای می بینند و می خوانند:« شورای حکام». پرونده 12 سال ادعا و فشار و تهدید علیه ایران اکنون در دست این نهاد است ؛ اما این نهاد چیست ، اعضایش چه کسانی هستند و چگونه تصمیم می گیرند؟
 قرار است اعضای شورای حکام در جلسه 15 دسامبر - 24 آذر - درباره قعطنامه ای تصمیم بگیرند که کشورهای 1+5 برای بستن پرونده مسائل گذشته و حال ایران یا همان پی.ام.دی ارائه کرده اند.
با توجه به اهمیت تصمیم گیری این نهاد، نگاهی به ساختار و ترکیب آن می اندازیم.
 
شورای حکام یا (Board of Governors) یکی از ارکان آژانس بین المللی اتمی(IAEA) است و زیر نظر کنفرانس عمومی فعالیت می کند که بالاترین نهاد قانونگذاری آژانس است و مجری تصمیم های آن است.
اعضای شورای حکام از دو گروه انتخابی و انتصابی تشکیل می شود. اعضای انتخابی در کنفرانس عمومی انتخاب می شوند و گروه انتصابی هم آن دسته از کشورهای عضو هستند که دارای فن آوری پیشرفته هسته ای هستند.
 
*اعضای انتخابی
کنفرانس عمومی که از نمایندگان تمام کشورهای عضو تشکیل شده است، 22 کشور را از میان دولت های عضو آژانس را برای خدمت 2 ساله در شورای حکام انتخاب می کند.
اعضای انتخابی این شورا از مناطق زیر برگزیده می شوند:
5 عضو از آمریکای لاتین، 4 عضو از اروپای غربی، 3 عضو از اروپای شرقی، 4 عضو از آفریقا، 2 عضو از خاورمیانه و جنوب آسیا، یک عضو از آسیای جنوب شرقی و پاسفیک و یک عضو از شرق آسیا.
این مجموعه اعضاء به علاوه یک عضو از غرب آسیا (خاورمیانه) و جنوب آسیا، یا آسیای جنوب شرقی و پاسفیک یا شرق آسیا، و عضو دیگر از آفریقا یا غرب آسیا (خاورمیانه) و جنوب آسیا یا آسیای جنوب شرقی و پاسفیک انتخاب می شوند.
 
*اعضای انتصابی
 
مطابق با ماده 6 اساسنامه آژانس، شورای حکام در پایان دوره خود 10 عضو از میان اعضایی که در تکنولوژی اتمی از جمله تولید مواد خام از سایرین پیشرفته تر هستند را انتخاب می کند.
همچنین 3 عضو دیگر از مناطق مختلف جهان که آنها نیز باید در تکنولوژی انرژی اتمی پیشرفته تر و از جهت تولید مواد خام غنی تر باشند، به شرط آنکه منطقه یاد شده نماینده ای در میان 10 عضو قبلی نداشته باشد، به جمع اعضای انتصابی شورای حکام اضافه می شوند.
 
*جلسات شورای حکام
 
شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به طورکلی 5 بار در سال تشکیل جلسه می دهند.
به این ترتیب که 2 جلسه در ماه های مارس و ژوئن، 2 جلسه در ماه سپتامبر (یکی قبل و دیگری پس از جلسه مجمع عمومی آژانس) و نهایتا یک جلسه هم در ماه دسامبر تشکیل می شود.
 
*دولت های شورای حکام
 
آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال حاضر( تا نوامبر 2015) 167 عضو دارد و شورای حکام نیز هم اکنون 35 عضو داشته و هر یک از کشورهای عضو در این شورا دارای فقط یک رأی هستند.
به استناد پایگاه اطلاع رسانی آژانس بین المللی اتمی(IAEA) نمایندگان کشورهای:
آرژانتین ، استرالیا ، بلاروس ، برزیل ، کانادا ، شیلی ، چین ، مصر، فنلاند ، فرانسه ، آلمان ، غنا ، هندوستان ، ایرلند ، ژاپن ، کره جنوبی ، لاتویا(لتونی) ، مالزی ، مکزیک ، نامیبیا ، نیوزلند ، نیجریه ، پاکستان ، پاراگوئه ، فیلیپین ، روسیه ، عربستان سعودی ، آفریقای جنوبی ، اسپانیا ، سوییس ، مقدونیه ، ترکیه ، انگلیس ، آمریکا و اروگوئه، 35 عضو شورای حکام برای دوره سال 16-2015 میلادی هستند.
 
** تصمیم گیری در شورای حکام
 
در شورای حکام به جز موارد مالی که به دو سوم آرای اعضا نیاز دارد، کلیه تصمیمات با اکثریت نسبی، اتخاذ می شود.
به طور کلی شورای حکام در نشست های خود به بررسی و ارایه توصیه به مجمع عمومی در خصوص حساب ها و برنامه های آژانس بین المللی انرژی اتمی می پردازد و درخواست نامه های عضویت و بودجه را بررسی می کند.
این نهاد همچنین به تأیید توافقنامه های پادمانی و انتشار استانداردهای ایمنی آژانس می پردازد و مسئولیت انتصاب مدیرکل آژانس را با تایید مجمع عمومی بر عهده دارد.
شورای حکام برای انجام وظایف خود می تواند بر حسب ضرورت مبادرت به تشکیل کمیته هایی کند.
 
**روسای شورای حکام
 
در حال حاضرلورسیو آنتونیو وینهاس(Laércio Antonio Vinhas) سفیر و نماینده کشور برزیل برای دوره (16-2015 میلادی) رییس این شورا است. فردریش دائوبل (Friedrich Dauble) سفیر و نماینده آلمان در آژانس و باهتیجورز هاسانز(Bahtihjors Hasans) نماینده کشور لاتویا(لتونی) معاونان وی هستند.
خانم مارتا زیاکوا (Marta Ziaková) سفیر و نماینده کشور اسلواکی، قبل از وینهانس برزیلی از سال (15-2014میلادی) ریاست شورای حکام را برعهده داشت.
فیلیپو فورمیکا(Filippo Formica) ایتالیایی، جان بارت(John Barrett) کانادایی و نگوین تیئپ (Thiep Nguyen) ویتنامی نیز به ترتیب از سه دوره قبل حدفاصل سال های 14-2012 میلادی رییس شورای حکام بوده اند.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: