کد خبر: ۲۴۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
تهران- ایرنا- مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی از فروش جایگاه های سوخت در کشور با شرایط جدید خبر داد و گفت: مزایده 51 جایگاه سوخت به ارزش 300 میلیارد تومان در 15 استان، سیزدهم دی ماه امسال برگزار می شود.

سید جعفر سبحانی با تاکید بر اینکه قیمت این جایگاه ها متفاوت و از حدود سه تا چهار میلیارد تومان به بالاتر خواهد بود، افزود: متقاضیان فرصت دارند تا روز پیش از مزایده درخواست خود را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه 200 جایگاه سوخت با ارزش سه هزار میلیارد تومان برای فروش در فهرست واگذاری قرار دارد، افزود: در گذشته واگذاری این جایگاه ها به صورت صد درصد نقد بود اما با توجه به استقبال نامناسب متقاضیان، شرایط واگذاری تغییر کرد و جایگاه های سوخت با شرایط جدید، 40 درصد نقدی و اقساط دو ساله واگذار می شوند؛ ضمن اینکه خریداران محدودیتی برای خرید آن ندارند.

به گفته وی، تاکنون یک مزایده برای فروش جایگاه های سوخت برگزار و بخشی از آن نیز فروخته شده است اما برخی خریداران تمایل داشتند مزایده به صورت نقد و اقساط باشد؛ بنابراین به دلیل ایجاد جاذبه برای خریداران، در مصوبه جدید هیات واگذاری، شرایطی جدیدی در نظر گرفته شد.

سبحانی افزود: براین اساس قرار است به دلیل بالا بودن رقم، واگذاری این جایگاه ها از حالت استانی خارج و هر جایگاه به صورت مستقل واگذار شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، محدودیتی برای خرید این جایگاه ها توسط خریداران وجود ندارد تا زمینه ورود بخش خصوصی فراهم شود، لذا این واگذاری فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاران و بخش خصوصی است تا از آن استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: این واگذاری ها علاوه بر رونق کسب و کار و بازار سرمایه، اقدام مطلوبی در شرایط پسا تحریم خواهد بود.

سبحانی با بیان اینکه سایر جایگاه ها به تدریج واگذارمی شوند، ادامه داد: به نظر می رسد مزایده جایگاه های سوخت به دلیل رقم خوب و سودده بودن، یکی از مزایده های مطلوب امسال باشد و امیدواریم کار قیمت گذاری و واگذای دیگر جایگاه ها تا پایان سال انجام شود. 

وی همچنین از انجام مزایده شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به ارزش 220 میلیارد تومان در 30 آذرماه امسال خبر داد و گفت: همچنین قرار است دو مزایده بزرگ دیگر مربوط به ماشین سازی و ریخته گری تبریز به ارزش 285 میلیارد تومان هفتم دی ماه امسال انجام شود. علاوه بر این املاک ائل گلی تبریز نیز به ارزش پایه 370 میلیارد تومان واگذار خواهد شد.

بر اساس اصل 44 قانون اساسی و طبق مصوبه هیات واگذاری جایگاه های دولتی سوخت مشمول واگذاری شدند اما واگذاری آنها در دور نخست در شهریورماه امسال با شکست مواجه شد و برهمین اساس هیات واگذاری شرایط آن را تغییر داد.

از آنجایی که تعداد جایگاه های سوخت قابل واگذاری زیاد است پیش بینی می شود رقم سنگین و بالایی از طریق این واگذاری ها به خزانه دولت واریز شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: