کد خبر: ۲۴۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی خبر داد
مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از معرفی طرح کلان ملی «تحول و اعتلای علوم انسانی» در هفته پژوهش خبر داد و گفت: در روز سه شنبه، 24 آذرماه از 20 پژوهشگر، دانشجو و کارشناس پژوهشی برتر حوزه علوم انسانی تقدیر می‌شود.
مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از معرفی طرح کلان ملی «تحول و اعتلای علوم انسانی» در هفته پژوهش خبر داد و گفت: در روز سه شنبه، 24 آذرماه از 20 پژوهشگر، دانشجو و کارشناس پژوهشی برتر حوزه علوم انسانی تقدیر می‌شود.
 
 دکتر سیدمحمدرضا امیری تهرانی در نشست خبری امروز با بیان این که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در آستانه سالگرد پنجاهمین سال تاسیس خود قرار دارد، افزود: پژوهشگاه علوم انسانی با ساختار کنونی پس از انقلاب تاسیس شد؛ ولی این پژوهشگاه با 12 موسسه تحقیقاتی فعالیت خود را قبل از انقلاب آغاز کرده بود.
 
وی بنیاد شاهنامه فردوسی، انجمن حکمت و فلسفه ایران، فرهنگستان ادب و هنر ایران، مرکز تحقیقات تاریخی ایران و مرکز مطالعات ایران را از جمله هسته‌های اصلی این پژوهشگاه نام برد و خاطرنشان کرد: مراسم پنجاهمین سال تاسیس این پژوهشگاه در اواخر دی ماه با حضور بزرگان ادب و هنر ایران برگزار می‌شود.
 
برنامه‌های پژوهشگاه علوم انسانی در هفته پژوهش
 
امیری، با تاکید بر این‌که برنامه‌های هفته پژوهش پژوهشگاه علوم انسانی از 22 تا 25 آذرماه برگزار می‌شود، افزود: افتتاح هفته پژوهش در این پژوهشگاه با حضور دکتر وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و دکتر حداد عادل، رئیس شورای تحول علوم انسانی انجام می‌شود.
 
وی برگزاری پنل «زبان‌شناسی و دانش‌های دیگر در قرن بیست و یکم» و سمینار «اندیشه مصلحان و بیدارگران جهان اسلام» را از برنامه‌های این هفته نام برد و اظهار کرد: در برنامه‌های این هفته سعی شده است موضوعات سخنرانی‌ها در حوزه پژوهش و علوم انسانی باشد؛ از این رو به بررسی وضعیت علوم انسانی، چالش‌های آن، تلقی‌هایی که از علوم انسانی می‌شود و آسیب‌های این علوم پرداخته می‌شود.
 
امیری، لزوم و امکان گذر از کارفرمایی و بنگاهداری دولتی در پژوهش علوم انسانی، نقد گفتمان‌های علوم انسانی غربی، بررسی علل جدی نگرفتن مطالعات زنان در علوم انسانی، تلقی از پژوهش در ایران، زبان قرآن و زبان علوم انسانی، وضع علوم انسانی در ایران با تاکید بر همکنشی دانشگاه و جامعه، کاربردی سازی علوم انسانی با تاکید بر علوم سیاسی، نسبت علوم انسانی با فناوری، پژوهش‌ورزی و ابهامات آن و اقتباس مفاهیم و امکان کج‌فهمی میان فرهنگی را از موضوعات سخنرانی‌های این هفته در پژوهشگاه علوم انسانی دانست.
 
تقدیر از پژوهشگران برجسته علوم انسانی
 
مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی از برگزاری مراسمی به منظور بزرگداشت خدمات علمی پژوهشگران در هفته پژوهش خبر داد و اضافه کرد: در این مراسم که در روز سه‌شنبه، 24 آذرماه برگزار می‌شود از 10 پژوهشگر برجسته تقدیر به عمل می‌آید.
 
وی ادامه داد: در این مراسم از سه نفر به عنوان پژوهشگران شایسته تقدیر به عمل می‌آید و به سه کارشناس پژوهشی برتر در سطح کارشناسی ارشد و دکتری جوایزی اهدا می‌شود.
 
امیری خاطرنشان کرد: علاوه بر آن از چهار دانشجوی پژوهش‌ورز برتر مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تقدیر می‌شود.
 
معرفی طرح اعتلای علوم انسانی
 
امیری، معرفی طرح «اعتلای علوم انسانی» را از دیگر برنامه‌های این هفته ذکر کرد و گفت: این طرح در زمینه تحول و اعتلای علوم انسانی است که از سوی این پژوهشگاه مطرح شده است.
 
مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان این‌که این طرح به طور مستقل از سوی سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت حمایت می‌شود، یادآور شد: این طرح در سه وجه به بررسی جنبه‌های مختلف علوم انسانی می‌پردازد؛ یکی از این وجوه «کلیات علوم انسانی و چالش‌های آن» است که به بررسی این موضوع می‌پردازد که آیا علم بومی علوم انسانی مقدور هست یا خیر.
 
وی «علوم انسانی به مثابه بستری برای حل مسائل و ساختارهای جامعه» و «علوم انسانی به عنوان راه حلی برای مسائل اجتماعی» را از دیگر وجوه طرح تحول و اعتلای علوم انسانی ذکر کرد و افزود: این طرح علاوه بر بررسی نسبت علوم انسانی با سایر مسائل اجتماعی، فرهنگی و صنعتی درصدد ارائه راه حل‌هایی برای مسائل اجتماعی چون حاشیه‌نشینی، اشتغال و سبک زندگی است.
 
وی با بیان این که ساختار اجرایی این طرح شکل گرفته و آیین‌نامه‌های آن نیز تدوین شده است، گفت: در صورت تامین اعتبارات آن امیدواریم از دی ماه امسال اجرای این طرح آغاز شود.
 
حضور پژوهشگاه علوم انسانی در دو نمایشگاه
 
امیری با تاکید بر این‌که پژوهشگاه علوم انسانی در هفته پژوهش در دو نمایشگاه شرکت خواهد کرد، افزود: این پژوهشگاه در شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار که از سوی وزارت علوم در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد و در این نمایشگاه اقدام به برگزاری دو کارگاه آموزشی در زمینه‌های مراقبت در پژوهش و فلسفه و فکرپروری برای نوجوانان خواهد کرد.
 
وی برگزاری پنل تخصصی از سوی پژوهشکده فناوری‌سازی در علوم انسانی این پژوهشگاه را از دیگر اقدامات این نهاد پژوهشی در نمایشگاه فناوری هفته پژوهش نام برد و خاطرنشان کرد: این پنل تخصصی با عنوان کاربردی‌سازی علوم انسانی برگزار می‌شود.
 
به گفته امیری، در شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری، در غرفه پژوهشگاه علوم انسانی اقدام به معرفی چهار پایگاه داده علوم انسانی شامل پایگاه داده‌های زبان فارسی، پایگاه آزوفا (آموزش زبان فارسی و فرهنگ به غیر فارسی‌زبانان)، پایگاه پهلواژ (فرهنگ جامع فارسی میانه به فارسی) و پایگاه اطلس شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی کشور خواهد شد.
 
مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی همچنین از برپایی نمایشگاهی در این پژوهشگاه خبر داد و یادآور شد: در این نمایشگاه علاوه بر عرضه تعدادی از اسناد فرهنگی، تاریخی و کتاب‌های تاریخی و نفیس پژوهشگاه، آخرین کتاب‌های منتشر شده از سوی پژوهشگاه عرضه می‌شود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: