کد خبر: ۲۴۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵
دبیر شورای عالی فضای مجازی:
دبیر شورای عالی فضای مجازی بر توسعه نقش سازمان ها برای حرکت به سمت پروژه های بزرگ ملی و ورود به بخش اقتصادICT خدماتی و صنعتی در کشور تاکید کرد و گفت: برای توسعه ICT نیازمند توجه جدی به مبانی اقتصاد مقاومتی هستیم.
 دکتر سیدابوالحسن فیروزآبادی در دیدار با رئیس و اعضای سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور افزود: شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی، پنج ماموریت بزرگ در حوزه های مدیریت کلان، سیاستگذاری، برنامه ریزی، رصد و هماهنگی بر عهده دارد.
وی در خصوص اهمیت اقتصاد ICT در کشور گفت: مرکز ملی فضای مجازی کشور باید در فضای اقتصادی نقش بیشتری داشته باشد و برهمین اساس یکی از معاونت های این مرکز را با گرایش اقتصادی فعال شد چرا که اقتصاد ICT می تواند باعث سرعت گرفتن پیشرفت کشور در حوزه های گوناگون شود.
فیروزآبادی با بیان این که براساس مطالعه صورت گرفته دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت برای رفع مشکل اقتصاد کشور در دوران پسا برجام وجود دارد، تصریح کرد: در برنامه بلند مدت باید خدمات توسعه یابد و بخش خصوصی در حوزه ICT می تواند برای توسعه حوزه ICT خدماتی و صنعتی فعالیت کند.
رئیس مرکزملی فضای مجازی با اشاره به اینکه باید به توان داخلی تکیه کنیم و منتظرسرمایه گذاری خارجی نباشیم، گفت: شرکت های بزرگ خارجی در حوزه توسعه اینترنت در کشور سرمایه گذاری نکرده و در حوزه های صنایع پایه ورود خواهند کرد بنابراین باید خودمان با عنایت به مبانی اقتصاد مقاومتی در این حوزه فعالیت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه نیازمند نگاه ملی و درون زا در فضای مجازی هستیم اظهار کرد: سازمان نظام صنفی می تواند در پروژه های بزرگ ملی ورود کرده و مدل اقتصادی تعریف کند تا ما بتوانیم براساس آن اقتصاد را توسعه دهیم و در صورتی که مدل خوبی ارایه شود از آن حمایت خواهیم کرد.
وی در خصوص اهمیت رصد در فضای مجازی نیز افزود: باید در فضای مجازی رصد داشته باشیم تا متناسب با تحولات بتوانیم حرکت کنیم. رصد فضای مجازی فقط محاسبه میزان تأثیر فناوری اطلاعات در GDP نیست و دغدغه هایی همچون اشتغال جوانان و ارایه محتوای مناسب نیز مطرح است.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور اظهار کرد: زمانی که تکنولوژی ایجاد می شود بحث امنیتی، فرهنگی و اجتماعی آن دیده می شود و براساس آن مدل های اقتصادی مشخصی شکل می گیرد اما در کشور ما گاهی به مدل های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که باعث شده آن تکنولوژی شکل بگیرد توجه لازم نمی شود بنابراین با مشکلاتی در زمینه ICT که یک طرف آن انسان و فکر انسان است و روابط پیچیده ای وجود دارد مواجه هستیم.
فیروزآبادی با اشاره به اینکه در نظام های غربی نیز در این زمینه مشکلات فراوانی وجود دارد، افزود: واقعیت این است که ساختارهای ما برای مدیریت این فضا باید آمادگی بیشتری داشته باشند.
وی افزود: خوشبختانه اولین اقدام که شکل گیری نهادهای متناسب در این حوزه است که در کشور صورت گرفته و از آن جمله سازمان نظام صنفی رایانه ای است اما تاکنون سرعت رشد آن خوب نبوده که امیدواریم این نهاد آمادگی ذهنی و عملی خود را ارتقا دهد تا بتوانیم با همکاری مشترک ماموریت های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری را اجرایی کنیم.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با اشاره به این که سازمان نظام صنفی رایانه ای نیز با توجه به این که سازمانی نو در این عرصه است برای انجام ماموریت خود کار سختی در پیش خواهد داشت، تصریح کرد: برای مشارکت سازمان نظام صنفی رایانه ای در تصمیمات کلان و سیاستگذاری در این حوزه که ایده آن براساس تبدیل دولت متصدی به دولت رگولاتور و مشارکت حداکثری سازمان های مردم نهاد در اداره دولت شکل گرفته است، باید این سازمان بتواند خود را برای ایفای این نقش آماده کرده، به استانداردهای لازم برساند و قواعد لازم را رعایت کند.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: