کد خبر: ۲۴۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹
مديرکل دفتر حوضه‌هاي آبريز درياي خزر و درياچه اروميه:
مديرکل دفتر حوضه‌هاي آبريز درياي خزر و درياچه اروميه شرکت مديريت منابع آب ايران گفت: با بارش‌های اخیر و رهاسازي 60 ميليون مترمکعب آب از سد بوکان در آذرماه سال جاری تراز درياچه رو به بهبود است.
سيدمرتضي موسوي با بيان اين مطلب، آخرين تراز آبي درياچه اروميه را 1270.27 متر نسبت به سطح درياهاي آزاد اعلام کرد و افزود: در مقايسه با سال گذشته در همين زمان، 24 سانتي‌متر پايين‌تر از تراز سال گذشته قرار داريم.

مديرکل دفتر حوضه‌هاي آبريز درياي خزر و درياچه اروميه شرکت مديريت منابع آب ايران، با بيان اينکه بارش‌هاي اخير نيز تاثير مطلوبي در بهبود تراز درياچه اروميه گذاشته است، افزود: از ابتدای مهرماه سال آبی جاری تاکنون 103 ميلي‌متر بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه داشتیم که نسبت به سال گذشته در همین مدت 24 درصد کاهش یافته است، ولی نسبت به متوسط بارش‌هاي بلندمدت منطقه، شاهد افزايش 43 درصدي بارش‌ها بوديم.

بهبود نسبی تراز دریاچه
وي ادامه داد: با بارش‌های اخیر و رهاسازي 60 ميليون مترمکعب آب از سد بوکان در آذرماه سال جاری، تراز درياچه رو به بهبود است.

وی با اشاره به اينکه وضعيت آب ورودي به پيکره اصلي درياچه اروميه به لحاظ اجراي لايروبي‌هايي که در رودخانه‌هاي پيراموني صورت گرفته، باعث شده است تا جريانات ورودي به درياچه دارای اثربخشی بیشتری باشند، بيان داشت: با اجراي طرح اتصال رودخانه زرينه‌رود به سيمينه‌رود و بهره‌برداري از آن شاهد بازگشایی مجدد جریان آب از اين مسير بوديم.

موسوي اضافه کرد: بخشي از آبي که از سد بوکان و جرياناتي که در ميان حوضه‌ها در اثر بارش‌هاي اخير ايجاد شده بود از همين مسير بازگشایی شده به پيکره اصلي درياچه رسيد.

وي با بيان اين مطلب که اگر تراز درياچه اروميه را مورد بررسي قرار دهيم، ملاحظه مي‌شود که با افزایش بارش‌ها و رهاسازي آب از سد بوکان، تراز درياچه از 1270.15 به 1270.27 رسيده است، گفت: در روزهاي اخير به‌طور قابل توجهي تراز درياچه اروميه افزايش پيدا کرده است.

مديرکل دفتر حوضه‌هاي آبريز درياي خزر و درياچه اروميه شرکت مديريت منابع آب ايران با اشاره به جریان رودخانه‌هاي مهاباد چاي و گدار چاي و سیمینه‌رود به موازات رودخانه زرينه‌رود اظهار داشت: شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان غربي با استفاده از اعتباراتي که از ستاد احياي درياچه اروميه دريافت کرده است، با لايروبي رودخانه‌هاي مذکور و تجمیع جریان آنها، سبب شد تا آب چهار رودخانه در منطقه با انرژي کامل به پيکره اصلي درياچه وارد شود.

وي تصريح کرد: انجام لايروبي رودخانه آجی چای در منطقه آذربايجان شرقي نيز سبب ورود جريان‌های آبي بيشتري به درياچه اروميه شد.

تاثیر مثبت اتصال زرينه‌رود و سيمينه‌رود
موسوي افزود: قبل از اجرای لایروبی‌ها و اتصال زرینه‌رود به سیمینه‌رود، جريانات ورودي رودخانه زرينه‌رود به دليل اينکه نمي‌توانست به پيکره درياچه اروميه راه پيدا کند به "ماندآب" تبديل مي‌شد و از سويي حائل مابين درياچه و زرينه رود باعث شده بود تا آب زرينه‌رود نتواند به درياچه برسد که با لايروبي زرينه‌رود اين امکان ايجاد شد که روان‌آب‌هاي اين رودخانه به‌طور مستقيم به درياچه واريز شود.

وي در ادامه يادآور شد: اتصال دو رودخانه زرينه‌رود و سيمينه‌رود باعث شد تا آب‌هايي که پیش از این نمي‌توانستند به درياچه راه يابند و به‌صورت "ماندآب" در منطقه باقي مانده و تبخير مي‌شدند، هم اکنون به سهولت وارد درياچه شوند.

مديرکل دفتر حوضه‌هاي آبريز درياي خزر و درياچه اروميه شرکت مديريت منابع آب ايران، با بيان اينکه، ‌هم اينک بيش از 50 سانتي‌متر از برنامه هدف‌گذاری شده سالانه از سوي ستاد احياي درياچه اروميه عقب هستيم، اظهار اميدواري کرد: با افزایش نزولات آسماني تا پايان سال جاري و بهره‌برداری از طرح‌های مصوب کارگروه ملی، انتظار می‌رود تراز درياچه اروميه به بیش از 1270.80 متر نسبت به سطح درياهاي آزاد برسد.

وي با اشاره به برنامه‌هاي وزارت نيرو در افزايش تراز درياچه اروميه يادآور شد: يکي از اين برنامه‌هاي زود بازده، انتقال آب از حوضه‌هاي مجاور است که اميدواريم از ابتداي سال 95 اين طرح اجرايي شود.

ادامه برنامه رهاسازی از سدها
موسوي تصريح کرد: برنامه رهاسازی آب از سدهای در حال بهره‌برداری در بهمن و اسفند ماه جاری به میزان 200 میلیون مترمکعب در دستور کار وزارت نيرو است.

وی با اشاره به توسعه سطح زير کشت و الگوهاي کشت در حوضه اروميه در سال‌هاي بعد از انقلاب، اضافه کرد: پس از انقلاب، الگوهاي کشت،‌ به سمت الگوهاي با ميزان مصرف آب بيشتر مانند، تبدیل اراضی دیم به آبی، افزایش سطح زیر کشت چغندر و یونجه و تبدیل اراضی زراعی به باغی سوق پيدا کرد و اين امر موجب شد، مصرف آب در بخش کشاورزي افزايش يابد و نیاز آبی دریاچه به مرور تامین نشود.

مديرکل دفتر حوضه‌هاي آبريز درياي خزر و درياچه اروميه شرکت مديريت منابع آب ايران گفت: طرح‌هاي وزارت نيرو به کشاورزي منطقه لطمه نخواهد زد و از سويي وزارت جهاد کشاورزي نيز طرح‌هايي برای استفاده از فناوري‌هاي نوين در آبياري ارائه کرده که با عملياتي شدن اين طرح‌ها به مرور شاهد احياي درياچه با حفظ تولیدات کشاورزي خواهيم بود.

منبع:میزان
نام:
ایمیل:
* نظر: