کد خبر: ۲۴۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
گرگان - ایرنا- رئیس صنعت، معدن و تجارت گلستان از تکمیل اکتشافات دومین محدوده معدنی ید ایران در این استان خبر داد و گفت: میزان ذخیره قطعی این معدن یک هزار و 288تن برآورد شده است.

حسینقلی قوانلو با بیان اینکه ذخایر معدنی ید ایران تنها در استان گلستان وجود دارد، افزود: 9 کشور در دنیا از جمله ایران این ماده معدنی با ارزش را استخراج و استحصال می کنند.
وی میزان ذخیره احتمالی و پیش بینی شده دومین معدن ید کشور را نیز افزون بر پنج هزار تن بیان کرد.
قوانلو هزینه اکتشاف دومین معدن ید گلستان که توسط بخش خصوصی انجام شده است را بالغ بر 18 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: اکتشافات مقدماتی در این محدوده ابتدا توسط عملیات ژئوفیزیک به روش مگنوتلوریک (یک فن ژئوفیزیکی سطحی غیر فعال) بوسیله یک تیم مجرب از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران صورت پذیرفت و پس از قطعی شدن وجود شورابه ها در اعماق 600 تا 1000 متری زمین، عملیات حفاری جهت اکتشافات تکمیلی و نمونه گیری از شورابه ها انجام شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان افزود: با راه اندازی کامل این معدن و واحد استحصال مربوط به آن، صادرات این ماده معدنی از استان افزایش خواهد یافت.
براساس اعلام صنعت، معدن و تجارت گلستان پیش از این نیز تنها شرکت کانسار خزر در گلستان در عمق 1200متری موفق به استخراج این ماده معدنی در کشور شده است.
در جهان تعداد معدودی از کشورها و از جمله ترکمنستان، آذربایجان، آمریکا، چین، روسیه، شیلی، ژاپن و ایران تولیدکننده ید هستند.
حداقل 24 نوع ماده یددار وجود دارد و مصارف این ماده معدنی را می توان در صنایع داروسازی (مانند قرص های تیروئید) ، صنایع پتروشیمی (به عنوان کاتالیزور)، ساخت داروهای ضدعفونی کننده دامی و مواد شیمیایی (کلیه ترکیبات یددار) عنوان کرد.
این ماده معدنی در ساخت اسید استیک، کائوچو، رنگدانه، مواد آلی، فیلم مدیا، تولید فلزات با خلوص بالا، مکمل غذایی، تایر اتومبیل، صنایع هوافضا و الکترونیک نبز به کار می رود.
کارخانه تولید ید کانسار خزر در 27 کیلومتری شمال آق قلا و در نزدیکی مرز اینچه برون واقع است.
کانسار خزر در سال 83 با هدف اکتشاف و استخراج ید در شمال استان گلستان تأسیس و تولید ید در معدن این شرکت از اواخر سال 87 آغاز شد.
پیش از این معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان اعلام کرده بود که واحد فرآوری کانسار خزر تنها واحد تولیدکننده ید کریستال در کشور، سالانه 130 تن ید تولید می کند که علاوه بر تأمین نیاز داخلی به چند کشور خارجی نیز صادر می شود.



نام:
ایمیل:
* نظر: