کد خبر: ۲۴۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷
روزنامه ایتالیایی:
روزنامه ایتالیایی «لاستمپا» در مطلبی با عنوان « نفت بشکه ای زیر 20 دلار، برای حمله نهایی به امریکایی ها» نوشت: ایران تنها قدرت خاورمیانه است که توانایی رویارویی با عربستان را دارد و توافق هسته ای اوباما با تهران به هیچ وجه برای سعودی ها خوشایند نبوده است.
حکومت وهابی آل سعود از مدت ها پیش به تامین مالی داعش از طریق بنیادهای خصوصی عربستان مشغول است تا به هر طریق ممکن، زمینه سقوط بشار اسد را فراهم کند.
این روزنامه افزود، ریاض به تهران به چشم بزرگترین تهدید و مانع در برابر هژمونی سعودی بر منطقه نگاه می کند. در چنین دورنمایی، موضوع نفت بیش از گذشته به اختلافات دامن زده است.
لاستمپا نوشت: توافق هسته ای با ایران و راهبرد سیاسی در قبال سوریه، تنها دلایل تنش های اخیر میان واشنگتن و ریاض نیست و باید نبرد در صحنه نفت را نیز به آن افزود.
به نوشته این روزنامه، عربستان سعودی در سال های اخیر شاهد تولید هر چه بیشتر نفت شیل توسط تولیدکنندگان آمریکایی بوده است که می تواند جایگاه این کشور به عنوان اولین تولیدکننده نفت جهان با روزانه 10 میلیون بشکه را به مخاطره اندازد.
به عقیده کارشناسان عرضه روزانه 2 میلیون بشکه نفت بیش از تقاضا است و به همین دلیل بهای آن از 115 دلار در ماه اوت 2014 در حال حاضر به زیر 40 دلار در هر بشکه سقوط کرده است.
لاستمپا افزود: در چنین شرایطی سازمان اوپک به جای کاهش سقف تولید برای بالارفتن تقاضا و افزایش قیمت ها، با هر گونه تغییر در سقف فعلی تولید مخالفت کرده است. این تصمیم به دلیل اعمال فشار سعودی ها اتخاذ شده که امیدوار هستند بتوانند به این ترتیب از یک سو به روسیه و ایران ضربه بزنند و از سوی دیگر تولیدکنندگان امریکایی نفت شیل را به ورشکستگی بکشانند.
این روزنامه نوشت: تولید نفت شیل در امریکا با بهره برداری از فناوری های پیشرفته تنها به بهای نفت در هر بشکه 70 دلار دارای توجیه اقتصادی است. اما به نظر می رسد که عربستان نه تنها به اهداف خود نایل نشده بلکه خود به مشکلات اقتصادی افتاده است.
لاستامپا نوشت، تراز بودجه عربستان نیازمند فروش نفت به قیمت 100 دلار در هر بشکه است و کسری بودجه این کشور در سال جاری بالغ بر 106 میلیارد دلار می باشد. هر چند عربستان قادر است تا مدتی بر ذخایر ارزی 640 میلیارد دلار خود تکیه کند، اما پیش بینی می شود که در ماه ژانویه آینده مجبور به استقراض شود.
این روزنامه ایتالیایی افزود: با توجه به اینکه برخی از کارشناسان پیش بینی می کنند که بهای نفت به 20 دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد، سیاست عربستان برای ورشکسته کردن صنعت نفت شیل امریکا می تواند در نهایت به ضرر خود آن کشور تمام شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار