کد خبر: ۲۴۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
پس از اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما٬ سودجویان و برخی دفاتر غیر مجاز اقدام به عرضه بلیت مسیر تهران - مشهد با قیمت های غیر متعارف کردند اما میانگین نرخ های این مسیر پروازی برای روز جمعه 20 آذر که مستقیما از سایت شرکت های هواپیمایی به دست آمد قیمت 179 هزار تومان را نشان می دهد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و به عبارتی نرخ گذاری بلیت توسط شرکت های هواپیمایی با دو هدف اصلی ایجاد رقابت و افزایش خدمات پرواز با حدود 2.5 سال تاخیر در نهایت از روز دوشنبه ( 9 آذرماه) اجرا شد.
موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از تکالیف قانون برنامه پنجم توسعه مصوبه سال 1389 مجلس شورای اسلامی است به طوری که در بخشی از بند (ب) ماده 161 این قانون آمده است « دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی بار و مسافر اقدام کند».
متنوع سازی همچنان بر اساس نرخ های مصوب سازمان هواپیمایی عرضه می شود اما ایرلاین ها مجاز هستند تا مشروط بر افزایش خدمات پروازی به مسافران، نرخ های خود را تا سقف درصدی که از سازمان هواپیمایی مشخص می شود افزایش دهند که این بخش یعنی همان «متنوع سازی نرخ ها» طبق قانون باید تا پایان سال اول برنامه پنجم یا همان سال 1390 اجرا می شد.
بر اساس بخش دیگری از بند (ب) ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه نیز « دولت مکلف است از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، خدمات فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط نسبت به واقعی کردن نرخ آنها اقدام کند.»
بنابراین طبق قانون برنامه پنجم توسعه دولت باید پس از اجرای متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما در پایان سال 1390، از ابتدای سال 1392 نیز نسبت به آزادسازی کامل نرخ بلیت هواپیما اقدام می کرد.
در دولت گذشته این بخش از قانون برنامه پنجم اجرا نشد تا اینکه خردادماه سال 1393 بخش متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما با تعیین سقف 30 درصدی افزایش قیمت اجرا و از هفته گذشته آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در 170 مسیر (در مرحله اول اجرای طرح) با تصویب شورای عالی هواپیمایی به شرکت های هواپیمایی ابلاغ شد.
هر چند آزادسازی کامل نرخ بلیت هواپیما از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت های هواپیمایی ابلاغ شده است اما هنوز ایرلاین ها هیچ افزایش قیمتی در نرخ بلیت ها اعمال نکرده اند.
در این میان بعد از ابلاغ آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به شرکت های هواپیمایی، خبر فروش بلیت هواپیما با نرخ های 400 هزار تومان، 500 هزار تومان و حتی تا یک میلیون تومان نیز در مسیرهای پروازی منتهی به مشهد که از مسیرهای پرتقاضای مسافران در صنعت هوانوردی است، در برخی رسانه ها منتشر شد که بنا بر گفته مسئولان سازمان هواپیمایی این نرخ ها به هیچ وجه رسمیت ندارد.
درواقع برخی چارتر کنندگان و آژانس های فروش بلیت با سوء استفاده از اجرای آزادسازی، نسبت به فروش بلیت هواپیما در مسیرهای پرتردد از جمله مشهد اقدام می کنند.
با رصد کردن قیمت ها مشاهده می شود نرخ بلیت مسیر پروازی تهران - مشهد برای روز جمعه (20 آذر) که از سوی شرکت های هواپیمایی به صورت مستقیم به فروش می رسد از 134200 تومان شروع می شود و بالاترین نرخ در این مسیر 360 هزار تومان آن هم در کلاس پروازی (بیزینس کلاس) است.
این قیمت ها نشان می دهد که نرخ های گران 500 هزار تومان یا یک میلیون تومان توسط سودجویان عرضه می شود و در صورتی که مردم به صورت مستقیم از دفاتر شرکت های هواپیمایی، سایت مجاز ایرلاین ها یا آژانس های مجاز فروش بلیت اقدام کنند با این نرخ ها مواجه نمی شوند.

** مردم گران فروشی را اطلاع دهند
بر این اساس، مرتضی دهقان مدیرکل دفتر نظارت بر شرکت ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری درباره فروش نرخ های گران بلیت هواپیما گفت: امسال هیچ گونه افزایش قیمتی در بلیت هواپیما توسط ایرلاین ها صورت نگرفته است.
وی افزود: همچنین هیچ شرکت هواپیمایی به هیچ آژانس و دفاتر فروش بلیت هواپیما بیش از نرخ مصوب قیمت های خود را چارتر نکردند. اما متاسفانه تعدادی سودجو تحت عنوان چارتر و تور٬ بلیت ها را گران به فروش می رسانند.
وی ادامه داد: با هماهنگی های صورت گرفته با سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده رسما اعلام کردیم هیچ یک از نرخ هایی که توسط چارترکنندگان و برخی دفاتر فروش بلیت هواپیما با نرخ های غیر رسمی و گران فروخته می شود مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری نیست.
دهقان گفت: به رغم اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرا شده است، قیمت بلیت هواپیما توسط شرکت های هواپیمایی تعیین می شود نه چارتر کننده، بنابراین نرخ های غیر رسمی و نجومی در بازار مورد تایید نیست.
مدیرکل دفتر نظارت بر شرکت ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: از مردم و مسافران حمل و نقل هوایی درخواست می کنیم در صورت مواجه شدن با قیمت بلیت با نرخ های غیررسمی و گران به سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه و شکایت کنند تا به تخلف گرانفروشی رسیدگی شود.
دهقان افزود: برخی چارتر کنندگان بلیت ها را با نرخ های مصوب از شرکت های هواپیمایی خریداری می کنند اما بدون مشخصات شرکت هواپیمایی و نرخ، بلیت را در اختیار مسافر قرار می دهند.
وی با تاکید بر اینکه مردم در صورت مشاهده گرانفروشی ترجیحا به صورت مستقیم به سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه کنند و بلیت خریداری شده با نرخ گران را ارائه دهند گفت: اگر آژانس متخلف دارای مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری بود حتما طبق آیین نامه با متخلفان برخورد می شود و اگر مجوز آژانس متخلف از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باشد به آنها معرفی می شود.
مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه برخی فروشندگان بلیت هواپیما هیچ مجوزی از هیچ نهادی ندارند گفت: این افراد از طریق سایت های اینترنتی بلیت را از شرکت های هواپیمایی خریداری می کنند با نرخ های غیررسمی و گران به فروش می رسانند که در صورت مشاهده به مراجع قضایی معرفی می شوند.
دهقان به مراجع رسمی خرید بلیت هواپیما اشاره کرد و ادامه داد: دفاتر رسمی شرکت های هواپیمایی، آژانس های دارای مجوز بند الف (مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری) و سایت های مجاز شرکت های هواپیمایی هستند که مردم فقط از این مراجع نسبت به خرید بلیت هواپیما اقدام کنند.
وی با بیان اینکه مجوز آژانس های فروش بلیت هواپیما به مدت یکسال توسط سازمان هواپیمایی کشوری صادر می شود، تصریح کرد: مجوزهای دفاتر فروش بلیت هواپیما باید حتما در آژانس مربوطه نصب شده باشد.
مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری درباره اقدامات این سازمان در برخورد با سودجویان و گران فروشان بلیت هواپیما بعد از اجرای آزادسازی نرخ بلیت گفت: سازمان هواپیمایی بازار و دفاتر فروش بلیت را رصد می کند اما تا زمانی که بلیتی خریداری نشود سازمان تعزیرات نمی تواند با آن برخورد کند.
وی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری مکاتبات زیادی با پلیس فتا برای مسدود شدن سایت های فروش بلیت هواپیما غیر از سایت های ایرلاین ها کرده است چراکه آنها مراجع رسمی فروش بلیت نیستند.
مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما هنوز اعمال نشده و هیچ افزایش قیمتی از سوی ایرلانی ها صورت نگرفته است گفت: فقط به شرکت های هواپیمایی مسیرهای مشمول آزادسازی را اعلام کردیم و می توانند در این مسیرها نرخ گذاری کنند.
وی با بیان اینکه تیم های بازرسی سازمان هواپیمایی برای رصد کردن بازار اعزام شدند گفت: مردم نیز در صورت مشاهده تخلفات را به نهادهای ناظر اعلام کنند.

**با اخلالگران بازار فروش بلیت هواپیما برخورد می شود
محمدحسن کرمانی رئیس انجمن صنفی دفاتر فروش بلیت هواپیما نیز با تشریح اقدامات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران برای مقابله با آژانس های متخلف در فروش بلیت هواپیما بعد از آزادسازی نرخ بلیت گفت: باید توجه کرد اگر اتفاق بزرگی در هر حوزه ای رخ می دهد یک هزینه گذار دارد و این موضوع در صنعت هوانوردی نیز صدق می کند.
وی با بیان اینکه با اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما یک مدل جدید در حوزه بازرگانی صنعت هوانوردی در حال اجرا است افزود: به طور طبیعی در ابتدای اجرای این طرح نیز با یکسری ناهنجاری ها و ناهماهنگی هایی مواجه می شویم.
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران افزود: اگر آژانسی در شرایط کنونی که طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرا شد اصرار بر اخلال در بازار را داشته باشد قطعا انجمن ورود می کند و در چارچوب ضابطه با آن برخورد خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: باید اجازه داد طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرا شود و نباید با تخلف موردی برخی سوء استفاده کنندگان درباره اجرای این طرح قضاوت کرد.
کرمانی ادامه داد: در همین دوران پس از اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بسته کامل تور کیش با هتل 5 ستاره 490 هزار تومان به فروش رسید در حالیکه نرخ پرواز رفت و برگشت این مسیر به تنهایی حدود 350 هزار تومان است؛ پس اگر در مواردی شاهد گرانفروشی نرخ بلیت هواپیما هستیم در مواردی هم نرخ های ارزان به فروش می رسد.
وی با بیان اینکه بعد از آزادسازی در مواردی، چند آژانس نسبت به گرانفروشی اقدام کردند که نمی توان منکر آن شد تاکید کرد: قطعا در هر تغییر ساختاری برخی افراد از فرصت های کوتاه مدت سوء استفاده می کنند اما اگر بخواهیم طرح آزادسازی با موفقیت اجرا شود در ابتدا باید هزینه های آن را بپردازیم و نباید با مشاهد چند تخلف کل آزادسازی نرخ بلیت را زیر سوال برد.
در مرحله نخست اجرای آزادسازی، نرخ بلیت هواپیما در 170 مسیر داخلی آزاد شد و نرخ بلیت 87 مسیر جزء مسیرهای حمایتی قرار دارد که همچنان مشمول قیمت گذاری است.
بر اساس «دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازهای داخلی» به منظور بهبود شرایط سفر، افزایش رضایتمندی مسافران و ارتقای فضای کسب و کار در حوزه سفرهای هوایی داخل کشور، آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازهای داخلی براساس شرایط مندرج در این دستورالعمل اجرا می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار