کد خبر: ۲۴۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
5 سال پیش دو قلاده ببر از سیبری وارد ایران شد که در چند ماه اول ببر نر بر اثر بیماری مشمشه تلف شد و ببر ماده نیز مشکوک به این بیماری اعلام شد و بر این اساس از آن زمان تا به امروز ببر ماده در قرنطینه ای در باغ وحش ارم به سر می برد.
مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بعد از برگزاری جلسات متعدد تکلیف ببر سیبری تا اردیبهشت 95 مشخص می شود اما هنوز رسما نتیجه اولین آزمایش خونگیری به سازمان محیط زیست اعلام نشده است.

 مجید خرازیان مقدم روز یکشنبه افزود: شنیده ایم که نتیجه آزمایش اولین خونگیری ببر سیبری منفی بوده اما تا به امروز به صورت رسمی و کتبی مطلبی دریافت نکرده ایم.
چندی پیش نادر مصوری رئیس آزمایشگاه رفرنس مایکوباکتریوم های دام موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نتیجه آزمایش مشمشه ببر سیبری در ایران را منفی اعلام کرد.
خرازیان مقدم گفت: بر اساس صورتجلسه تنظیم شده با حضور نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاریخ و روزهای خونگیری از ببر سیبری صفر، 21، 90 و 180 روز تعیین شد.
وی توضیح داد: یعنی بعد از اولین خونگیری 21 روز بعد دومین مرحله، 90 روز بعد سومین مرحله و 180روز بعد از آن چهارمین یعنی آخرین مرحله خونگیری باید انجام شود، البته مبنای تمام این روزها صفر است.
اولین مرحله خونگیری 27 آبان با حضور نمایندگانی از سازمان دامپزشکی، محیط زیست، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و باغ وحش ارم از ببر سیبری انجام شد.
وی با بیان اینکه خونگیری دوم در این هفته انجام می شود، تاکید کرد: آزمایش ها طبق برنامه انجام می شود و ما قول داده ایم زمانی که نتیجه مشخص شد در فاصله کمتر از 48 ساعت ببر را به محل دیگری منتقل کنیم زیرا این ببر یک گونه بسیار ارزشمند است و قطعا روی دست ما نخواهد ماند.
خرازیان مقدم گفت: تاکنون درخواست های زیادی برای پذیرفتن ببر سیبری به سازمان محیط زیست آمده است اما به دلیل اینکه سازمان دامپزشکی نسبت به بیماری حیوان مشکوک بوده تاکنون اقدامی برای جابجایی این گربه سان انجام نداده ایم.
وی با بیان اینکه شاید نظر سازمان محیط زیست نسبت به بیماری حیوان با نظر سازمان دامپزشکی یکسان نباشد، افزود: اگر هم نتیجه آزمایش ها مثبت باشد قرار است تکلیف این حیوان در کمیته ای تخصصی که برای این کار تشکیل شده مشخص شود.
وی تصریح کرد: البته اگر نتیجه مثبت هم باشد به این معنا نیست که بگوییم معدوم شود بلکه متخصصانی داریم که اعتقاد دارند در صورت مثبت بودن نتیجه امکان درمان وجود دارد.
مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: البته نمی خواهیم پیش داوری کنیم اما احتمال اینکه حیوان بیمار باشد را بسیار ضعیف می دانیم و امیدواریم مشکلی نداشته باشد و بتوانیم در کمترین زمان ممکن ببر را به جای مناسبی منتقل کنیم.
وی افزود:آزمایش ها در آزمایشگاه های داخل کشور انجام می شود و بنا به نظر سازمان دامپزشکی که متولی این کار است اگر لازم باشد بخشی از آزمایش ها در آزمایشگاه های رفرنس خارج از کشور انجام خواهد شد، البته ظرفیت های خوبی در داخل کشور وجود دارد که می توانند قسمت اعظم این آزمایش ها را انجام دهند.
خرازیان مقدم گفت: شاید لازم باشد برای آزمایش های تکمیلی به آزمایشگاه های رفرنس کشورهای آلمان و ایتالیا فرستاده شود.
5 سال پیش دو قلاده ببر از سیبری وارد ایران شد که در چند ماه اول ببر نر بر اثر بیماری مشمشه تلف شد و ببر ماده نیز مشکوک به این بیماری اعلام شد و بر این اساس از آن زمان تا به امروز ببر ماده در قرنطینه ای در باغ وحش ارم به سر می برد.
سازمان محیط زیست برای تعیین تکلیف این گونه ارزشمند بسیار تلاش کرد و در نهایت سازمان دامپزشکی در معدوم کردن منصرف شد و قبول کرد تا از حیوان نمونه گیری کند و نتیجه را برای تعیین تکلیف به سازمان محیط زیست ارسال کند اما در جلسه ای که مسوولان دو سازمان داشتند، نمایندگان دامپزشکی درخواست کردند ببر از باغ وحش ارم منتقل شود و خونگیری در مکان جدید انجام شود.
بر این اساس سازمان محیط زیست منطقه ای به نام باراجین در قزوین را معرفی کرد که مورد موافقت سازمان دامپزشکی قرار نگرفت بعد از آن سمسکنده در منطقه حفاظت شده میانکاله در استان مازندران را معرفی کرد که مورد موافقت سازمان دامپزشکی قرار گرفت اما به دلیل یک سری ملاحظات از سوی مدیر کل محیط زیست استات مازندران این انتقال صورت نگرفت که این مساله موجب برزو برخی مشکلات میان دو سازمان محیط زیست و دامپزشکی شده بود که خوشبختانه این مساله برطرف و اکنون سازمان دامپزشکی با خونگیری در محل کنونی موافقت کرده است و یک مرحله خونگیری نیز انجام شده است.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: