کد خبر: ۲۴۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
اولین نشست سخنگوی جدید وزارت خارجه برگزار شد.
حسین جابرانصاری در این نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و عربستان گفت: سفیر عربستان در تهران از سوی دولت این کشور به ایران معرفی شده و این موضوع روند قانونی خود را طی می‌کند و نتایج آن را بعد از طی شدن این روال اعلام می‌کنیم.
 
روابط ایران و عربستان ظرفیت‌های مهمی برای تغییر فضای موجود دارد
 
وی تاکید کرد: سیاست ایران مبتنی بر گفت‌وگو با همسایگان خود است و این سیاست ادامه می‌یابد. عربستان یکی از همسایگان ایران است و روابط دو کشور ظرفیت‌های مهمی برای تغییر فضای موجود دارد و اگر اراده قطعی در دولت عربستان وجود داشته باشد با توجه به سیاست‌های ثابت ایران زمینه برای گسترش روابط و تغیییر فضای موجود فراهم است.
 
گزارش آخر آژانس نفی ادعاهای سابق و پایان ادعاهای گذشته بود
 
انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که تحلیل شما از این که در گزارش آمانو آمده بود برخی فعالیت‌های ایران تا سال 2009 صورت گرفته است گفت: در گزارشی که آژانس ارائه کرد در برخی از زمینه‌ها صراحتا ادعاهایی در مورد ایران مطرح شده بود.
 
وی ادامه داد:‌ ولی گزارش آخر آژانس نفی ادعاهای سابق و پایان ادعاهایی بود که در طول سالهای گذشته مطرح شده بود.
 
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان خاطرنشان کرد:‌ گزارش اخیر آژانس در دو زمینه مطرح شده بود . یک بحث انحراف بود که در این گزارش به ادعاها خاتمه داده شده بود. همچنین انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز مطرح شده بود و در این گزارش برخی از ادعاها در مورد انجام فعالیت‌های مطالعاتی تا سال 2009 تکرار شده بود.
 
از این پس دستور کار آژانس در رابطه با ایران تغییر خواهد کرد
 
انصاری با بیان اینکه ایران از ابتدا ادعاهای ساختگی در قبال پرونده هسته‌ای را رد کرده بود گفت: با آخرین گزارش آژانس پرونده این ادعاها خاتمه یافت و از این پس دستور کار آژانس در رابطه با ایران تغییر خواهد کرد.
 
وی ادامه داد: در ادامه بر اساس توافق‌های ایران و 1+5 و ایران و آژانس، مراحل ادامه خواهد داشت.
 
نیمه دی ماه روند اجرای توافق‌ در رابطه با تحریم‌ها و سایر موارد آغاز می‌شود، اگر ...
 
به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با زمان برداشته شدن تحریم‌ها گفت: همانطور که اعلام شده است اگر روند توافق دو طرف نهایی شود در بازه زمانی نیمه دی ماه روند اجرای توافق‌ در رابطه با تحریم‌ها و سایر موارد آغاز می‌شود.
 
وی با بیان اینکه امیدواریم با مجموعه توافق‌ها و اقدامات صورت گرفته آنچه پیش‌بینی می‌شود در اجلاس شورای حکام و سایر مقدمات آغاز شود گفت: به زودی شاهد اجرای توافق هسته‌ای خواهیم بود.
 
نامه مقام معظم رهبری علاوه بر ترجمه به زبان‌های رایج دنیا به 17 زبان محلی نیز ترجمه شد
 
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه اولین نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با پیگیری‌های وزارت امور خارجه در مورد نامه دوم مقام معظم رهبری به جوانان غربی، تصریح کرد: همزمان با انتشار پیام دوم مقام معظم رهبری به جوانان غربی مجموعه‌ای از اقدامات و هماهنگی‌ها از سوی وزارت امور خارجه برای انتشار درست و مناسب این پیام در سطح جهان صورت گرفت و در این راستا کارگروه‌هایی نیز در سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف تشکیل شد.
 
وی ادامه داد: بر اساس هماهنگی‌هایی که صورت گرفت دومین نامه مقام معظم رهبری علاوه بر ترجمه به زبان‌های رایج دنیا به 17 زبان محلی نیز ترجمه شد تا زمینه برای انعکاس گسترده‌تر این پیام فراهم شود.
 
وی به مجموعه‌ای دیگر از تحرکات و اقدامات وزارت امور خارجه در چارچوب دیپلماسی عمومی برای انتشار مناسب این نامه اشاره کرد و گفت: در راستای تحقق این موضوع و فضای کلی این پیام در حال هماهنگی‌ها و انجام اقدامات دیگری نیز هستیم که در آینده گزارش آن به افکار عمومی ارائه خواهد شد.
 
یادداشت تفاهم آمیا به درخواست دولت آرژانتین امضا شد
 
سخنگوی جدید وزارت امور خارجه در مورد اظهارات اخیر دولتمردان جدید آرژانتینی مبنی بر اینکه قصد دارند تفاهم‌نامه آمیا (یادداشت تفاهم امضا شده بین ایران و آرژانتین برای تحقیق در ارتباط با پرونده انفجارهای آمیا) را لغو کنند، گفت: توافق‌نامه‌ای که مورد اشاره قرار گرفت چند سال پیش به درخواست دولت آرژانیتن بین ایران و این کشور امضا شد و این توافق‌نامه که به نوعی یادداشت تفاهم بود به درخواست دولت آرژانتین امضا شد و ایران برای نشان دادن حسن نیت خود این توافق‌نامه را قبول کرد.
 
وی با بیان اینکه این یادداشت تفاهم برای اجرایی شدن نیازمند طی کردن روند قانونی خود بود، تصریح کرد: در حال حاضر در مسیر طی شدن روند قانونی این موضوع اتفاقات اخیر صورت گرفته که این در طی تحولات اخیر آرژانتین و تصمیمات داخلی این کشور است.
 
لغو یادداشت تفاهم آمیا به صورت رسمی به ایران ابلاغ نشده است
 
انصاری تأکید کرد: تاکنون لغو این یادداشت تفاهم به صورت رسمی به ایران ابلاغ نشده و وقتی به ما به صورت رسمی ابلاغ شد اقدامات لازم را در ارتباط با آن انجام خواهیم داد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: