کد خبر: ۲۴۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
طلای جهانی در معاملات روز جاری با انتظار سرمایه گذاران برای برگزاری نشست هفته جاری بانک مرکزی آمریکا که تقاضا برای این فلز ارزشمند را محدود کرد، تغییر چندانی نداشت.
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.2 درصد کاهش یافت و به 1072 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز جمعه 0.3 درصد افزایش داشت.
در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با 0.07 درصد کاهش، به 1075 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز جمعه با 3.30 دلار افزایش، به 1075 دلار رسیده بود اما در هفته گذشته حدود 0.8 درصد کاهش نشان داد.

انتظار می‌رود در نشست دو روزه بانک مرکزی آمریکاست که روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری برگزار خواهد شد، نخستین افزایش نرخ‌های بهره در 9 سال گذشته تصویب شود. سرمایه گذاران از این واهمه دارند که نرخهای بهره بالاتر به تقاضا برای طلا که دارایی بدون بازده به شمار می‌رود، لطمه بزند و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی کند.

به گفته مارک تو، مدیر تحقیقات گروه مالی وینگ فونگ هنگ کنگ، در شرایطی که تنها دو روز تا روشن شدن دورنمای سیاست پولی آمریکا فاصله مانده است، نوسان قیمت طلا محدود خواهد بود زیرا موضوع افزایش نرخها تاکنون تاثیر خود را بر بازار گذاشته است. حتی ممکن است طلا به دلیل ریزش چشمگیر اخیر بلافاصله پس از اعلام افزایش نرخها صعود کند اما احتمالا به سطح 1000 دلار نزول خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، طلا تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخهای بهره، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از 9 درصد کاهش قیمت داشته و به سوی سومین کاهش سالانه متوالی پیش می‌رود.

بانک آمریکا مریل لینچ روز جمعه در گزارشی پیش بینی کرد قیمت طلا تحت تاثیر افزایش نرخهای بهره آمریکا، در سال 2016 به 950 دلار نزول خواهد کرد و به این ترتیب به خیل موسسات مالی دیگری مانند گولدمن ساش پیوست که پیش بینی کرده اند هر اونس طلا به پایین 1000 دلار سقوط خواهد کرد.

آمار معاملات هفته گذشته نیز نشان داد معامله گران طلا انتظار دارند قیمت این فلز بزودی به سطح 1000 دلار کاهش پیدا کند.

در بازارهای ارزی، دلار در برابر سبدی از ارزهای بزرگ صعود کرد و باعث شد طلا که معمولا خلاف جهت دلار حرکت می‌کند، تحت فشار قرار بگیرد.

همچنین کاهش قیمت نفت به پایین‌ترین سطح هفت سال گذشته هم صعود طلا را محدود کرد زیرا نفت ارزانتر جذابیت فلزات ارزشمند به عنوان پناهگاه سرمایه در برابر تورم را از بین می برد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.1 درصد کاهش، 13.91 دلار بود. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.4 درصد افزایش، به 844 دلار رسید در حالیکه هر اونس پالادیم با 0.8 درصد افزایش، 547 دلار معامله شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: