کد خبر: ۲۴۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
با امضای اولین قرارداد خرید و فروش برق و پایان انحصار چندین ساله دولت، معاملات خرید و فروش برق در کشور امروز به طور کامل آزاد می‌شود.
امروز اولین قرارداد خرید و فروش برق امضا می شود. برهمین اساس، با امضای این قرارداد و با به پایان رسیدن انحصار دولت در معاملات خرید و فروش برق، برای نخستین بار معاملات انرژی از مبادی تولید به مبادی مصرف بین بخش خصوصی امضا خواهد شد.
رضا ریاحی سرپرست شركت مديريت شبكه برق ايران در تشریح جزئیات امضای این قرارداد برقی، گفت: نخستين قرارداد دوجانبه مستقيم ميان نيروگاه شهيد منتظري و فولاد مباركه تا سقف ۲۰۰ مگاوات امروز دوشنبه، ۲۳ آذرماه جاري، به امضا خواهد رسيد.

این مقام مسئول با اشاره به تكليف قانوني وزارت نيرو در برنامه پنجم توسعه، تصریح کرد: در برنامه پنجم وزارت نيرو مكلف شده است بستر لازم براي انعقاد قرارداد دوجانبه به طور مستقيم ميان مصرف كننده و توليد كننده برق را فراهم كند.

وی با یادآوری اینکه پس از مطالعات و بررسي هاي انجام گرفته، زمينه هاي لازم فراهم و در نهايت دستورالعمل مربوط به اين فرايند توسط وزير نيرو ابلاغ شد، اظهار داشت: از این رو نخستين قرارداد دوجانبه مستقيم تا سقف ۲۰۰ مگاوات امروز به امضا می رسد.

رياحي با بیان اینکه مدت زمان اين قرارداد يكسال خواهد بود و براي سال‌هاي آتي نيز قابليت تمديد دارد، تاکید کرد: امضاي اين قرار داد زمينه لازم براي انعقاد قراردادهاي مشابه توسط توليدكنندگان و مصرف كنندگان را فراهم مي كند.

سرپرست شركت مديريت شبكه برق ايران در پایان خاطرنشان کرد: برق مورد قرارداد ميان توليدكننده و مصرف كننده از طريق شبكه سراسري منتقل مي شود، هزينه ترانزيت در قالب مصوبه شوراي اقتصاد توسط وزارت نيرو اخذ خواهد شد و شركت توانير در اين قرارداد نقش ترانزيت كننده برق را برعهده خواهد داشت.



نام:
ایمیل:
* نظر: