کد خبر: ۲۴۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
بازارهای سهام آسیا روز جاری در شرایطی که سرمایه‌گذاران منتظر تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای تصویب نخستین افزایش نرخهای بهره از زمان بحران مالی هستند، عمدتا افت کردند.

 شاخص ام اس سی آی از بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه به جز ژاپن به پایین‌ترین سطح در دو ماه و نیم گذشته نزول کرد و آخرین بار 1.4 درصد کاهش داشت.

شاخص نیک‌کی 225 ژاپن با 1.9 درصد ریزش، در 18869.25 واحد ایستاد و کسپی کره جنوبی با 1.1 درصد کاهش، به 1927.66 واحد رسید. شاخص اس اند پی ای اس ایکس 200 استرالیا هم 1.4 درصد عقب نشینی کرد و در 4957.80 واحد قرار گرفت. هانگ سنگ هنگ کنگ 0.8 درصد افت کرد و به 21285.95 واحد رسید، اما شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین خلاف این روند حرکت کرد و با 0.5 درصد افزایش، به 3453.29 واحد رسید. شاخصهای سهام در تایوان، اندونزی، تایلند و سنگاپور هم در سطح پایین‌تری قرار گرفتند.

در وال استریت کاهش قیمت نفت در روز جمعه ریزش ارزش سهام شرکتها را بدنبال داشت و باعث شد بازارهای سهام آمریکا بدترین هفته خود از تابستان به این طرف را تجربه کنند. شاخص استاندارد اند پورز 500 با 1.9 درصد کاهش، به 2012.37 واحد رسید و برای کل هفته 3.8 درصد کاهش نشان داد که بدترین کاهش از ماه اوت بود. شاخص داوجونز اینداستریال اوریج با 1.8 درصد کاهش، به 17.265.21 واحد رسید و نزدک کامپوزیت با 2.2 درصد کاهش، در 4933.47 واحد ایستاد. در اروپا شاخص داکس آلمان، 0.2 درصد، FTSE 100 انگلیس 2.2 درصد و کک 40 فرانسه 1.8 درصد از دست داد.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، ریزش قیمت نفت، کاهش ارزش سهام شرکتهای انرژی را بدنبال داشته و به ریزش گسترده بازار دامن زده است. این ضعف زمانی رو به وخامت گذاشت که سازمان بین المللی انرژی –کلوب اقتصادهای مصرف کننده بزرگ انرژی – پیش بینی کرد عرضه مازاد بر تقاضای نفت تا اواخر سال آینده حتی با وجود ضعیف شدن تقاضا ادامه خواهد یافت. در آمریکا ارزش سهام ساوت وست انرژی روز جمعه 14 درصد و غول معدنی فریپورت مک موران شش درصد سقوط کرد.

بهای نفت خام آمریکا در معاملات الکترونیکی بازار بورس کالای نیویورک 20 سنت کاهش یافت و به 35.43 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت برنت که مبنای معاملات جهانی است در بازار لندن با 22 سنت کاهش، 38.10 دلار در هر بشکه بود.

در بازارهای ارزی دلار از 120.96 ین در روز جمعه به 121.10 ین افزایش یافت و یورو از 1.0993 دلار به 1.0957 دلار کاهش یافت.

در آستانه تصمیم احتمالی بانک مرکزی آمریکا برای تصویب نخستین افزایش نرخهای بهره در 9 سال گذشته، بازارهای مالی به تب و تاب افتاده‌اند.

انتظارات برای افزایش نرخهای بهره در نشست روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری بانک مرکزی آمریکا با هفته دشواری که با کاهش 1.8 درصدی صنایع داوجونز در روز جمعه به پایان رسید، تغییری نکرد. اما حس استرس در بازارها بدون تردید پس از اینکه قیمت نفت هفته گذشته در آمریکا 11 درصد کاهش یافت، ملموس بود.

شاخص نوسان CBOE‌ آمریکا که معیار احتمال نوسان معاملات شاخص استاندارد اند پورز 500 است، روز جمعه به 24.39 واحد رسید که بالاترین سطح از اواخر سپتامبر بود.

حجم معاملات سهام روزانه آمریکا در ماه جاری 11 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به 7.5 میلیارد سهم در روز رسید. حجم معاملات ماه جاری بالاترین حجم از زمان ریزش شدید بازارها در ماه اوت بود که در مدت بیش از یک ماه حدود 40 درصد از ارزش شاخص شانگهای کامپوزیت کاسته شد. ریزش بازارهای سهام چین که در 12 ژوئن آغاز شد، بازارهای سهام سراسر جهان را بهم ریخت و شاخص داوجونز اینداستریال اوریج به تنهایی بیش از شش درصد از ارزش خود را در ماه اوت از دست داد. با این همه بازارها پس از آن احیا شدند.

بزرگترین عوامل دخیل در نزول اخیر بازارها، نگرانی نسبت به روند توسعه اقتصادی شش سال گذشته آمریکا، تصمیم چین برای تسهیل سقف ارزش یوان در برابر دلار و ناامیدی بازار نسبت به ابعاد برنامه‌های محرک مالی بانک مرکزی اروپا بوده اند.

در این بین دورنمای تغییر سیاست پولی آمریکا در هفته جاری مطرح شده است. بعضی از معامله گران می‌گویند افزایش نرخها نقطه عطف مهمی در مسیر طولانی احیا از بحران مالی و حرکت بازارها به سوی اتکای کمتر به بانکهای مرکزی است، اما سایرین اظهار می‌کنند انتظار دارند اقدام مذکور طلیعه دوران نوسان بالاتر در بازارهای مالی باشد.

به گفته توماس روث، مدیر گروه معاملات اوراق قرضه دولتی در شرکت میتسوبیشی آمریکا، بسیاری از سرمایه گذاران در بازار هرگز محیط نرخهای بالا را تجربه نکرده‌اند که این مسئله احتمال بالا رفتن نوسان در سال آینده را افزایش می‌دهد.

همان طور در ماه اوت مشاهده شد، بسیاری از معامله گران به دقت نوسانات سهام را زیر نظر دارند تا ارزیابی از وضعیت هفته‌های آتی داشته باشند.

شاخص وی آی ایکس که بر مبنای قیمتهای معاملات استاندارد اند پورز 500 است که سرمایه گذاران معمولا در زمان نزول بازارها به آنها روی می‌آورند در بالای متوسط 20 واحد 10 سال گذشته قرار گرفته و به بالاترین سطح خود از 30 سپتامبر رسیده است که نشان می‌دهد انتظارات بالایی برای نوسانات سهام در 30 روز آینده وجود دارد.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، قراردادهای معاملات مربوط به وی آی ایکس هم با ریزش بازارهای سهام در روز جمعه، افزایش داشتند. تحلیلگران می‌گویند این موضوع نشان دهنده نگرانی بزرگتر سرمایه گذاران نسبت به کوتاه مدت است.

یک نشانه دیگر استرس بازار این است که سرمایه گذاران پیش بینی می‌کنند شرکتهای آمریکایی بزرگتر نوسان سهام بیشتری نسبت به همتایان کوچکتر خود خواهند داشت در حالیکه شرکتهای بزرگ معمولا ثبات بیشتری دارند، زیرا از منابع درآمد متعددی برخوردار هستند که می‌توانند در شرایط مختلف کاهش درآمد یکدیگر را جبران کنند.


برچسب ها: بورس ، آسیا ، تجارت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر: