کد خبر: ۲۴۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴
معاون وزیر نیرو خبر داد
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو شاخص دسترسی برق ایران به رتبه 88 در سال 2016 را اعلام کرد.
 در دومین همایش بهبود محیط کسب‌وکار علیرضا دائمی با اشاره بر دو شاخص دسترسی به برق و اخذ مجوز ساخت به عنوان شاخص‌های سهولت کسب‌وکار در وزارت نیرو گفت: زیر شاخص دسترسی به برق از رتبه 166 در سال 2013 به رتبه 88 در سال 2016 رسیده است. این در حالی است که این شاخص در سال 2015 رتبه 107 داشته است.
وی همچنین با اشاره به گزارش شماره جدید بانک جهانی در بهبود محیط کسب‌وکار مراحل شش‌گانه دسترسی به برق را با دو مرحله کاهش به چهار مرحله اعلام کرد و گفت: شاخص دسترسی به برق از شش مرحله به چهار مرحله رسیده و مدت زمان واگذاری انشعاب از 77 به 44 روز کاهش یافته است. همچنین درصد درآمد سرانه هزینه واگذاری انشعاب که 8.2 درصد بوده است با تغییرات صورت گرفته به 8258 دلار معادل 1.8 درصد از درآمد سرانه هزینه واگذاری انشعاب هر ایرانی رسیده است.

دائمی همچنین از اعلام شاخص جدیدی در گزارش بهبود محیط کسب‌وکار بانک جهانی در سال 2016 خبر داد و افزود: شاخص قابلیت از اطمینان شفافیت تعرفه‌ها، شاخص جدیدی است که با زیرشاخص‌های مدت زمان تعداد خاموشی و قطعی برق رتبه ایران در پنجمین پله قرار گرفته است.

این گفته معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو در حالی است که مدت زمان قطعی برق در ایران به 5.7 دقیقه و تعداد دفعات خاموشی در سال نیز به پنج دفعه در سال 2016 رسیده است.

وی همچنین در ادامه‌ی گزارش بانک جهانی نسبت به ارتقاء محیط کسب‌وکار گفت: در دومین زیر شاخص سهولت کسب‌وکار، اخذ مجوز ساخت 130 پله صعود داشته است که این آمار در گزارش 2006 نسبت به سال 2013 اعلام شده، این شاخص که اخذ مجوز ساخت است زیرشاخص اخذ مجوز آب و فاضلاب وزارت نیرو با 69 پله کاهش از میان 179 کشور مورد بررسی از 270 روز اخذ مجوز ساخت به 70 روز رسیده است که این هزینه 8.2 میلیون تومانی را نسبت به هزینه 44 میلیون تومانی به همراه داشته است.

دائمی همچنین با اعلام گزارش بانک جهانی از وضعیت شاخص‌های سهولت محیط کسب‌وکار اضافه کرد: زیرشاخص دسترسی به برق که از رتبه 107 به 88 رسیده است باید به رتبه 28 می‌رسید. همچنین شاخص کل سهولت کسب‌وکار که از رتبه 130 به 118 رسیده، باید به رتبه 103 برسد که امید می‌رود با اقدامات جدی در آینده محقق شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو در پایان به تشریح اقدامات وزارت نیرو درباره بهبود محیط کسب‌وکار گفت: یکپارچه‌سازی اطلاعات، ایجاد حساسیت شرکت‌ها به گزارش‌های ماهانه، بهبود وضعیت شرکت‌ها در ارائه‌ی خدمات، گزارش سرمایه‌گذاری‌ها و حذف مجوزهای غیرضروری، اصلاح و بازنگری طبق ماده 62 برنامه پنجم که با همکاری سازمان برنامه و وزارت اقتصاد صورت گرفته همچنین راه‌اندازی تارنمای پنجره واحد سرمایه‌گذاری‌ در صنعت آب و برق، طراحی و تدوین فرآیندهای سرمایه‌گذاری جدید از جمله اقداماتی است که وزارت نیرو در سال‌های اخیر صورت داده است و امید می‌رود تا با حل مشکل تامین لوازم و تجهیزات هزینه انشعاب واقعی شود و بتوانیم رتبه بین‌المللی کسب‌وکار را نیز بهبود ببخشیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: