کد خبر: ۲۴۳۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
مذاکرات صلح یمن در حالی فردا (سه‌شنبه) در ژنو از سر گرفته می‌شود که همچنان تردیدهایی درباره موفقیت این مذاکرات وجود دارد. چندین ماه است که جنگ عربستان در یمن آغاز شده و در حال حاضر این جنگ به تدریج به باتلاقی برای کشورهای ائتلاف متجاوز سعودی تبدیل شده است. احتمالا پیش از آغاز این مذاکرات ساعت 12 امشب به وقت محلی آتش‌بس در یمن با هدف پیشبرد مذاکرات به مدت هفت روز اجرا شود.
 اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن پس از دیدارهای متعدد با طرف‌های درگیر یمنی و گفتگوهای فراوان با آن‌ها توانست این طرف‌ها را قانع کند تا بار دیگر در سوئیس برای پایان دادن به بحران گردهم آیند؛ بحرانی که تاکنون هزاران قربانی داشته است و زمینه را برای تقویت حضور و نفوذ گروه‌های تروریستی از جمله القاعده و داعش فراهم آورده است؛ القاعده‌ای که با استفاده از اوضاع وخیم امنیتی و سیاسی در یمن کنترل شهر المکلا، مرکز استان حضرموت و مناطق دیگر را در دست گرفته است. البته نباید فراموش کرد که دولت مستعفی یمن که پیشتر گزارش شده بود با القاعده در حال معامله است در این راستا و با کارشکنی در مذاکرات و مانع تراشی نقش داشته است.
 
عربستان با به راه انداختن جنگی بی‌پایان در یمن که تاکنون به کشته شدن هزاران یمنی انجامیده است اختلافات میان دولت مستعفی یمن و انصارالله و حزب کنگره سراسری مردمی به رهبری علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن را عمیق‌تر کرده طوری که دیگر هیچ امیدی برای پایان دادن به درگیری‌ها وجود ندارد.
 
طرف‌های درگیر یمنی فردا بار دیگر در سوئیس گردهم می‌آیند تا شاید این بار بتوانند به جنگ و درگیری‌هایی که چندین ماه به طول انجامیده است، پایان دهند.
 
انصارالله یمن همچنان بر پایبندی خود به بندهای هفت گانه در پیش نویسی که با همکاری اسماعیل ولد الشیخ احمد تهیه کردند، تاکید دارد و دولت مستعفی همچنان روی این مساله پافشاری می‌کند که حوثی‌ها و هم‌پیمانانشان باید قطعنامه 2216 شورای امنیت را اجرایی کنند.
 
در حالی اختلافات بر مذاکرات طرف‌های یمنی سایه انداخته است مردم یمن امید دارند که این مذاکرات به پایان رنج و دردهای چندین ماهه آن‌ها بینجامد.
 
هیات دولت مستعفی یمن روز یکشنبه راهی ژنو شد تا در مذاکرات با انصارالله و حزب کنگره سراسری مردمی شرکت کند.
 
عبدالله العلیمی، مدیر دفتر عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن اعلام کرده که هیات دولت مستعفی مسئولانه و با جدیت تمام با مذاکرات برخورد خواهد کرد و یک هدف بیشتر پیش رو ندارد که آن هم اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت است.
 
شورای امنیت 14 آوریل گذشته در اقدامی علیه حوثی‌ها قطعنامه‌ای را صادر کرد که براساس آن باید حوثی‌ها و نیروهای علی عبدالله صالح از مناطق تحت سیطره خود عقب نشینی کرده و سلاح‌هایشان را تحویل دهند.
 
بعدها حوثی‌ها و حزب صالح حتی اعلام کردند که به این قطعنامه عمل می‌کنند اما دولت مستعفی یمن همواره با آوردن شروطی غیرقابل قبول در مذاکرات کارشکنی می‌کند. عربستان نیز با حمایت از دولت مستعفی یمن طرف دیگری است که در مذاکرات کارشکنی می‌کند.
 
روزنامه الاخبار لبنان نوشته است که عربستان تلاش می‌کند ژنو 2 را تنها یک نشست سیاسی نشان دهد بویژه که سازمان ملل ناظر آن است و ریاض تمایل داشته تا دیدارهای دو طرف یمنی در ژنو برگزار نشود و همین گونه نیز خواهد بود. قرار است نشست گروه‌های یمنی در روستایی در سوئیس به نام "مگلینگن" نزدیک شهر برن و بدون حضور رسانه‌ها برگزار شود.
 
انصارالله اسماعیل ولد الشیخ را به ادامه تن دادن به خواسته‌های سعودی‌ها متهم کرده‌اند چون این بار او به نیابت از ریاض در تلاش برای تکمیل محاصره انصارالله است و اظهار کرده که انصارالله طرف اصلی در مذاکرات نیست و این نشست در ساختمانی است که خودش رستوران و مکان اقامت دارد تا به هیچ وجه انصارالله از این ساختمان خارج نشوند.
 
قرار است پیش از آغاز مذاکرات نیمه شب امشب آتش‌بس در یمن برقرار شود تا شاید این بار این مذاکرات موفقیت آمیز باشد هرچند که تردیدهایی درباره موفقیت آن وجود دارد. چراکه طرف‌های یمنی تاکنون چندین بار با هم مذاکره کرده‌اند اما هر بار در حل بحران شکست خورده‌اند.
 
آتش بس که احتمالا به مدت یک هفته ادامه داشته باشد بارقه امیدی برای یمنی‌هاست تا حداقل چند روز در معرض بمباران و حملات قرار نگیرند.
 
در همین راستا راجح بادی، سخنگوی دولت مستعفی یمن به الجزیره می‌گوید که دولت مستعفی به آتش‌بس پایبند خواهد بود.
 
این درحالی است که همواره در آتش‌بس‌های قبلی ائتلاف متجاوز سعودی آتش‌بس را نقض می‌کرد.
 
حوثی‌ها اعلام کرده‌اند که به شرط توقف حملات ائتلاف عربی آتش‌بس را قبول خواهند کرد.
 
انصارالله گفته است که با توجه به سوء نیتی که در طرف مقابل و نیز ولد الشیخ مشاهد می‌شود همچنان بر اصول خود تاکید دارد.
 
اسماعیل ولد الشیخ احمد اعلام کرده که این مذاکرات با هدف رسیدن به آتش‌بس دائم و فراگیر و بهبود اوضاع انسانی و بازگشت به روند انتقال سیاسی مسالمت آمیز و منظم برگزار خواهد شد.
 
با وجود اختلافات عمیق میان طرف‌های درگیر امید است که این بار تلاش سازمان ملل نتیجه بدهد و مردم بیگناه یمن از جنگی که عربستان به شکل غیرقانونی در یمن به راه انداخت نجات یابند؛ جنگی که از سوی آمریکا و برخی کشورهای هم‌پیمان عربستان مورد حمایت قرار گرفت اما همواره انتقاد نهادهای حقوق بشری بین‌المللی را به دلیل هدف قرار گرفتن غیرنظامیان به ویژه کودکان به همراه داشته است.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: