کد خبر: ۲۴۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان خواستار برقراری نظام تعرفه‌ای مناسب شد و گفت: دولت باید برای مقابله با واردات بی رویه فولاد تعرفه مناسب وضع و با دامپینگ مبارزه کند.
شركت فولاد اکسین خوزستان با تولید ورق‌های فولادي آلیاژی خاص با عرض ٤.٥ متر مورد نیاز صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و کشتی سازی و نیز صنایع خاص، شرکت نمونه اقتصادمقاومتی و مدیریت جهادی در سطح ملی شد.
در راستای ارزیابی میزان پیشرفت سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش اقتصاد مقاومتی و دست یابی به اهداف سند چشم انداز ملی در افق سال ۱۴۰۴ شمسی و به منظور معرفی و تقدیر از مدیران جهادی موفق در سطح کشور، در مراسم ویژه ای با پیام  علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، در دانشگاه شهید بهشتی تهران از عزیز قنواتی مدیر عامل شركت فولاد اکسین خوزستان و چند مدیر نمونه دیگر بخش‌های دولتی و خصوصی کشور تجلیل شد.

در همین حال، مدیر عامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: چون ما در جنگ بزرگ با ایثار و از خود گذشتگی رزمندگان مانوس شدیم، در حال حاضر هم خدمت به بندگان خدا و کشور را با همان نگاه پیش می بریم، ضمن آنکه آموختیم هیچ چیزی غیر ممکن نیست؛ همانگونه كه در دفاع مقدس «ما می توانیم» را به خوبی معنی کردیم.

وی ادامه داد: از آبان ماه سال ۱۳۹۲ که من به فولاد اکسین آمدم، ابتدا هم خود به کار و هدفمان داشتم و هم اینکه آن را به همه کارکنان کارخانه منتقل کردم.

قنواتی افزود: اگر بگویم این کارخانه استراتژیک ترین، حساسترین، مهمترین و تنهاترین کارخانه در نوع خود در ایران و خاورمیانه است، اغراق نیست، چرا كه یکی از ۱۰ شرکت برتر دنیاست كه ساخت آن توسط شرکت دانیلی ایتالیا بود و آخرین فناوری نورد ورق فولادي در آن به کار گرفته شده است.

وی بیان کرد: اگرچه ساخت این کارخانه از سال ۸٤ آغاز شد و سال ۸۸ به بهره برداری رسید، ولي تا سال ۹۱ به توليد ورق ساختماني پرداخت و از سال ٩٢ كه فعالیت خود را در اين شركت آغاز کردم، ابتدا درباره علت اينكه چرا اكسين به سمت توليدات ورق‌هاي خاص نرفته پیگیری کردم که عامل تحریم را مطرح کردند و ما با ترويج روحيه بسيجي و جهادي، هدف‌های بلندتري برای کارخانه تعریف کردیم و با بهره گیری از نیروهای جوان، با انگیزه، تحصیل کرده و بومی موجود باور «می توانیم» را تزریق و خوشبختانه به نتیجه هم رسیدیم.

قنواتی با تاکید بر وجود مشکلات در رسیدن به اهداف شرکت، ادامه داد: به همین دلیل در دو سال اخیر علي رغم سختی‌های زیاد از شرایط خاص کمبود نقدینگی و تحریم عبور کردیم و برای کسب نتیجه چندین محصول خاص و استراتژیک را ثبت و به تولید داخل رسانديم. در این شرایط، تحریم برای ما به فرصت تبدیل شد و با کشف فرایندهای تولید محصول به توليد ورق‌هاي آلياژي خاص دست يافتيم که اکنون نه تنها از افتخارات فولاد اکسین، بلکه از افتخارات ملی محسوب می شود که به نام اين شركت در عرصه بین المللی شناخته شده اند.

 قنواتی ادامه داد: یکی دیگر از رموز موفقیت ما این است که تولیدات بازار محور داریم که در عرصه های علمی و صنعتی کشور بی نظیر یا کم نظیر است.

مدیر عامل فولاد اکسین خوزستان گفت: ما قدرت و توان علمی و اجرایی خود را در کشور نشان دادیم و اکنون هم کاملاً آماده ایم هر نوع ورق مورد نياز صنايع استراتژيك کشور را طراحی و تولید کنیم. به همین منظور واحد تحقیق و توسعه ما نیازهای بازار نفت و گاز را همواره رسد می‌کند و اگر آنها هم نیازهای خود را شناسایی نمايند و به ما منتقل کنند، ما نيز با توانمندي‌هاي موجود به نیازهای آنان پاسخ می دهیم.

وي افزود: اين موفقیت‌ها با کمک متخصصین داخلی و بدون هیچ گونه نیاز به کارشناسان خارجی به دست آمد و اگر هم در جایی به مواد اولیه یا قطعات خاصی نیاز شد، آن را با مهندسی معکوس در  داخل به تولید رسانديم.

قنواتی خاطر نشان کرد: در کشور سه کارخانه تولید کننده لوله های نفت و گاز از ورق‌های تولیدی ما مي توانند استفاده کنند در حالي كه اخیراً همين ورق‌ها از کشور هندوستان وارد شده است.

وی بر ضرورت برقراری نظام تعرفه ای مناسب تاکید کرد و گفت: دولت همچنین باید برای مقابله با واردات بی رویه تعرفه مناسب وضع و خصوصا با دامپینگ مبارزه کند، چرا که کشورهای رقیب به محض اینکه با سلاح دامپینگ صنعت یک کشور را نابود کردند، قیمت محصولات خود را آنقدر بالا می برند تا همه سرمایه گذاری گذشته خود را با سود مضاعف به دست آورند.

مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان ادامه داد: اتفاقا این خطر در یکی دو سال آینده صنعت کشور را تهدید می کند، زیرا با برداشته شدن تحریم‌ها کشورها با سلاح دامپینگ وارد می‌شوند در حالی که از لحاظ رقابت سالم و کیفیت نمی توانند وارد کشور شوند، با شیوه های مختلف رقبای خود را از رده خارج می کنند تا سایر کشورها را به خود وابسته سازند.

قنواتی در باره پیشرو بودن فولاد اکسین در سطح کشور گفت: ما با تلاشی که داشتیم، محصولات جدیدی با نام‌های A۵۳۷cL۲ و هارد اکسین را برای نخستین بار در خاورمیانه تولید کردیم.

وی با اشاره به وضعیت نیروی انسانی و تربیت نیروهای آینده هم گفت: چون بخش تحقیق و توسعه ما به محققان و نخبگان وابسته است، ما توانستیم تمام فرایند تولید را که به لحاظ کیفیت منطبق بر استاندارد بین‌المللی است، تولید و تحویل بازار مصرف کنیم.

قنواتی با اشاره به اینکه صنایع هیچوقت بدون توجه به حفاظت از محیط زیست به موفقیت نمی‌رسند، درباه فعالیت‌های زیست محیطی شركت گفت: با اقداماتی که ما در اکسین انجام دادیم، در سطح استان و کشور به صنعت سبز معروف شدیم، چرا که با گردش آب موجود در چرخه تولید و بعد با تصفیه آن حدود ۳۰ هکتار فضای سبز ایجاد کردیم. مدار بسته آب هیچ گونه آلودگی زیست محیطی ندارد و تنها مصرف آب کارخانه به واسطه تبخیر در روند نورد فولاد است، اگرچه در آن بخش هم ما صرفه جویی کرده ایم.

قنواتی درباره وضعیت مصرف انرژی هم افزود: میزان مصرف برق و گاز در فولاد اکسین مطابق استاندارها رعایت می شود به گونه ای که یونیدو به لحاظ بهینه سازی مصرف ما را به عنوان برند معروف صرفه جو به سایر شرکت‌ها معرفی کرده است و هم اکنون نیز با نظارت بر فرآیندها، فکر می‌کنم با توجه به جایگاه ما در میان سایر کارخانجات و موفقیت ما در کسب رتبه های برتر، سال آینده موفق به دریافت جایزه صرفه جویی در مصرف آب، برق و گاز شویم.

مدیر عامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با اشاره به اینکه هیچ سازمان موفقی نمی‌تواند بدون اهداف کوتاه مدت یا بلند مدت حرکت کند، اظهارداشت: فولاد اکسین برای خود اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت دارد و جالب‌تر اینکه در اهداف جاری خود بدون برنامه، ساعت و لحظه ای هم حرکت نمی‌کند به گونه ای که در برنامه های ما نیازهای داخلی، کشورهای خلیج فارس، کشورهای همسایه و همچنین در بلند مدت برای نفوذ در کشورهای اروپایی برنامه داریم.

وی افزود: به همین منظور ما برنامه های خود را تا سال ۱۳۹۷ تنظیم و تدوین کردیم که قطعاً در سال ۹۷ کلیه نیازهای کشور را در زمینه تامین ورق‌های عریض فولادی صنعت نفت و گاز برآورده خواهیم کرد و نگاهی هم به بازارهای هدف خارجی خواهیم داشت.

قنواتی درباره وضعیت سود شرکت با توجه به شرایط نامناسب بازار فولاد کشور اظهارداشت: با توجه به شرایط بد حاکم بر صنعت فولاد و دامپینگ کشور چین فولاد اكسين سودآوری نسبتا خوبی داشته و به حاشيه زيان هم نزديك نشده است.

وی در پایان تاکید کرد: اين موفقيت و ديگر موفقيت‌هاي به‌دست آمده مرهون كار تيمي و تلاش همه كاركنان شركت بوده استف ضمن اینکه با اقتصاد مقامتی و با گسترش روحیه جهادی می توان برای این سرزمین کارهای بزرگی انجام داد.


نام:
ایمیل:
* نظر: