کد خبر: ۲۴۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
نتایج آمارگیری نیروی کار مرکز آمار
نتایج آمارگیری نیروی کار در سال گذشته نشان می دهد، 51 درصد جمعیت فارغ التحصیل یا در حال تحصیل دوره های عالی ،به لحاظ اقتصادی شاغل و یا در جستجوی کار نیستند.
این آمارها همچنین نشان می دهد از 11میلیون و 392 هزار و 227 نفر دانش آموخته عالی و یا در حال تحصیل، 49 درصد جمعیت فعال محسوب می شوند که 81.5 درصد از آنان شاغل و 18.5 درصد بیکارند.
همچنین این نتایج به تفکیک جنسیت نشان می دهد که 61.6 درصد از مردان تحصیل کرده فعال و 38.4 درصد غیرفعال هستند. براساس نتایج یاد شده، از 6 میلیون و 86 هزار و 494 مرد دانش آموخته، 87 درصد شاغل و 13 درصد بیکارند.
این نتایج درباره زنان نشان می دهد که 34.5 درصد از زنان دانش آموخته فعال و 65.5 درصد غیرفعالند.همچنین 70 درصد از زنان دانش آموخته شاغل و 30درصد در جستجوی کار (بیکار) هستند.
مقایسه جنسیتی در مورد دانش آموختگان نیز نشانگر آن است که بیش از 65 درصد زنانی که تحصیلات دانشگاهی را سپری می کنند موفق به یافتن شغل نمی شوند و در بخش جمعیت غیرفعال قرار می گیرند.
براساس نتایج آمارگیری نیروی کار سال گذشته، نرخ بیکاری جمعیت 10سال به بالا، 10.6 درصد و برای مردان و زنان به ترتیب 8.8 و 19.7 درصد گزارش شده بود.
همچنین براساس این نتایج، در میان دانش آموختگان کشور بیشترین تعداد شاغلان در رشته های مهندسی، بازرگانی و امور اداری و علوم انسانی هستند.
بررسی اینکه آیا دانش آموختگان دانشگاهی در رشته مرتبط خود شاغل هستند نیاز به بررسی دیگر دارد اما نتایج نشان می دهد که فارغ التحصیلان رشته های مهندسی، حسابداری و علوم انسانی بیش از سایر رشته ها می توانند جذب بازار کار شوند.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: