کد خبر: ۲۴۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
فوق تخصص قلب کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از راه اندازی نخستین مرکز پیوند قلب کودکان در کشور خبر داد.
دکتر سعید مجتهد زاده روز سه شنبه در حاشیه یازدهمین کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان در بیمارستان کودکان مفید در جمع خبرنگاران افزود: این مرکز، هم اکنون در حال نام نویسی از کودکانی است که نیاز به پیوند قلب دارند.
وی خاطرنشان کرد: پیوند قلب کودکان به صورت پراکنده در برخی بیمارستان ها انجام می شود؛ اما این نخستین بار است که مرکزی ویژه عمل جراحی یاد شده در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: پس از نام نویسی از کودکان نیازمند پیوند قلب، دارو درمانی برای آنان آغاز می شود و تا چند ماه دیگر نیز عمل پیوند آنان انجام می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: از هر یکصد تولد زنده، یک کودک مبتلا به بیماری های قلبی مادرزادی است که یک درصد آنان منجر به نارسایی قلب خواهد شد.
مجتهد زاده خاطرنشان کرد: 90 درصد کودکان مبتلا به بیماری های قلبی درمان می شوند و 10 درصد بقیه را نیز می توان با پیوند قلب معالجه کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: قلب کودکان مانند بزرگسالان می تواند دچار نارسایی شود به آن معنا که عضله قلب به درستی کار خود را انجام نمی دهد. عضله قلب باید خون سالم و اکسیژن را به همه جای بدن برساند اما در نارسایی قلبی، این کار انجام نمی شود؛ در نتیجه رشد کودک متوقف یا کند می شود.
 
**دلایل بیماری های قلبی کودکان
این فوق تخصص قلب کودکان اظهار کرد: علت درست کار نکردن قلب کودکان، بیماری های مادرزادی قلبی است که نیاز به درمان دارد.
مجتهدزاده افزود: این بیماری های مادرزادی مانند سوراخ بین دهلیز و بطن قلب یا تنگی رگ بر سر راه خروج خون قرار می گیرند و موجب ناراحتی های قلبی در کودکان می شود.
وی خاطرنشان کرد: ویروس ها و عفونت ها از دیگر دلایل بیماری های قلبی کودکان به شمار می روند؛ حتی ویروس هایی مانند ویروس سرماخوردگی ساده یا بیماری های سرخجه یا دیابت در دوران بارداری می تواند روی قلب جنین تاثیرگذار باشد.
 
**راه های درمانی بیماری های قلبی کودکان
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر قلب کودک، سوراخ باشد می توان با جراحی یا آنژیوگرافی آن را درمان کرد؛ همچنین در بیماری های دیگر می توان عضله قلب را با دارو، تقویت کرد.
وی تصریح کرد: در صورتی که عضله قلب از بین رفته باشد و دارو هم موثر نباشد، تنها راه درمان، پیوند قلب است ؛ضمن اینکه شمار پیوند قلب کودکان هرچند در ایران کم است اما موفقیت آمیز گزارش شده است .
وی تاکید کرد: پیوند قلب برای کودکانی انجام می شود که قلب نارسا داشته باشند یا درمان آنان نسبت به دارو و جراحی مقاوم باشد.
یازدهمین کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان از امروز در بیمارستان کودکان مفید آغاز به کار کرده و تا 27 آذرماه جاری ادامه دارد.
در حاشیه این کنگره 9 پانل و همچنین سه کارگاه جانبی در مورد تغذیه وریدی ، کودک آزاری و تکامل برگزار می شود. از 176 مقاله ارساله شده به دبیرخانه این کنگره 87 مقاله پذیرش شده و 12 پوستر نیز در این کنگره ارائه می شود.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: