کد خبر: ۲۴۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
طلا در بازار جهانی از کاهش قیمتی که تا پایان روز دوشنبه داشت، لطمه دید و در برابر چشم انداز تصویب افزایش نرخهای بهره آمریکا تا پایان هفته جاری، آسیب پذیر شده است.

 هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.2 درصد افزایش یافت و به 1064 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه 1.1 درصد سقوط کرد.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با 0.06 درصد کاهش، به 1062 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته 12.30 دلار یا 1.1 درصد کاهش یافته بود.

طلا اوایل دسامبر به 1054 دلار سقوط کرده بود که پایین‌ترین قیمت شش سال گذشته بود و هفته گذشته حدود 0.8 درصد نزول کرد.

بانک مرکزی آمریکا آخرین نشست سیاست گذاری امسال خود را روز سه شنبه آغاز می‌کند و انتظار می‌رود در پایان این نشست دو روزه، نخستین افزایش نرخ‌های بهره در 9 سال گذشته را تصویب کند.

نرخهای بهره بالاتر به تقاضا برای طلا که دارایی بدون بازده به شمار می‌رود، لطمه می‌زند و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

تحلیلگران بانک استرالیا و نیوزیلند در گزارشی با اشاره به نشست کمیته بازار آزاد فدرال بانک مرکزی آمریکا، نوشتند طلا با انتظار سرمایه گذاران برای روشن شدن نتایج نشست هفته جاری این کمیته ضعیف‌تر خواهد شد و روند افزایش نرخها، عامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت طلا در سال آینده خواهد بود.

تحلیلگران و معامله گران کاهش بیشتر قیمت طلا را پیش بینی کرده اند. بانک آمریکا مریل لینچ روز جمعه پیش بینی کرد قیمت طلا تحت تاثیر افزایش نرخهای بهره آمریکا، در سال 2016 به 950 دلار نزول خواهد کرد و به این ترتیب به خیل موسسات مالی دیگری مانند گولدمن ساش پیوست که پیش بینی کرده اند هر اونس طلا به پایین 1000 دلار سقوط خواهد کرد

صعود ارزش دلار و ضعف قیمت نفت هم طلا را از صعود به سطح بالاتر بازداشته است.

نفت برنت نزدیک به پایین‌ترین قیمت 11 سال گذشته معامله می‌شود. نفت ارزان‌تر جذابیت فلزات ارزشمند به عنوان پناهگاه سرمایه در برابر تورم را از بین می برد.

میزان ذخایر صندوق "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا در جهان به شمار می‌رود، به کمترین میزان از سپتامبر سال 2008 تاکنون رسیده است. از سوی دیگر طلا نتواسته از بازارهای فیزیکی پشتیبانی چندانی بدست آورد و ضعیف شدن تقاضا در هند که بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان است، باعث شده قیمت طلا در این کشور ارزان‌تر شود.

بر اساس گزارش رویترز، طلا تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخهای بهره، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 10 درصد کاهش قیمت داشته و به سوی سومین کاهش سالانه متوالی پیش می‌رود.

در میان سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری برای هفتمین روز کاهش یافت و به 13.66 دلار نزول کرد. قیمت این فلز روز دوشنبه به 13.60 دلار کاهش یافته بود که پایین‌ترین قیمت از اوت سال 2009 بود. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.3 درصد کاهش، 864 دلار معامله شد در حالیکه هر اونس پالادیم با 0.4 درصد افزایش، 546 دلار بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: