کد خبر: ۲۴۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
نوبخت در نشست خبری:
سخنگوی دولت گفت: عدم استخدام در برنامه ششم توسعه صحت ندارد.
 "محمد باقر نوبخت" سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه که امروز سه‌شنبه (24 آذرماه) برگزار شد، گفت: با اشاره به جلسه فوق‌العاده شب گذشته هیئت دولت گفت: دولت شب گذشته جلسه فوق‌العاده به منظور بررسی احکام پیشنهادی که در لایحه بودجه 95 باید الحاق می‌شد، تشکیل داد.

وی افزود: در این نشست تعدادی احکام از سوی برخی از دستگاه‌ها دریافت کردیم تا به بودجه سال 95 اضافه شود، نهایتا جمع‌بندی‌ها انجام شد و تنها به یک جلسه برای تعیین سقف بودجه نیاز داریم.

نوبخت تصریح کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فردا نشستی با وزرا خواهد داشت تا اگر وزرا مطلب و موردی داشتند، ارائه کنند.
سخنگوی دولت تأکید کرد: روز یکشنبه هفته آینده رأی‌گیری درباره بودجه سال 95 تمام خواهد شد و در ادامه آن کار بررسی برنامه ششم توسعه شروع خواهد شد.

*پیش نویس برنامه ششم در اختیار هیچ دستگاهی قرار نگرفته است

وی ضمن انتقاد از عملکرد رسانه‌ها در رابطه با تحلیل و انتشار متن پیشنهادی لایحه بودجه 95 و برنامه ششم توسعه، خاطر نشان کرد: پیش نویس برنامه ششم در اختیار هیچ دستگاهی قرار نگرفته است، رسانه‌ها بیشتر بجای اینکه اطلاع‌رسانی کنند، اطلاعات نادرست و اقوا کننده را ارائه دادند، آنچه که اکنون تحلیل می‌شود در رابطه با برنامه‌ای است که هنوز قطعی نشده و نقص دارد، لذا بهتر است در جامعه استرس ایجاد نکنیم. 

سخنگوی دولت تأکید کرد: اینکه گفته می‌شود هیچ استخدامی در برنامه ششم نداریم صحت ندارد، ما اعلام کردیم که دستگاه‌ها می‌توانند استخدام داشته باشند، درحال حاضر هم از هر 5 نفر که بازنشسته می‌شوند یک نفر جایگزینی داریم.
نوبخت گفت: دولت تأکید دارد که تمام  لوایح در چارچوب اسناد فرادستی سیاست کلی نظام و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تنظیم کند که در این راستا کتابچه دفاعیه را تهیه کردیم تا هرآنچه را که انجام می‌دهیم را استدال کرده و با بندهای سیاست‌های کلی نظام و اقتصاد مقاومتی تطبیق دهیم.

وی ادامه داد: همچنین به جز این رویه سیاست اقتصاد مقاومتی که به ریاست جهانگیری تشکیل می‌شود یک بار دیگر برنامه‌‌های دولت را با سیاست‌های کلی تطبیق و احراز می‌کند.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری خود با بیان اینکه ممکن است برخی وزارت‌خانه‌ها موافق تفکیک نباشند، گفت: ممکن است برخی وزارت‌خانه‌ها به وضع موجود عادت کرده‌ باشند به ویژه‌ آنکه در راستای بهره‌وری ممکن است لازم باشد برخی اختیارات آن وزارتخانه‌ها به دستگاه دیگری منتقل شود، خیلی از این امر رضایت نداشته باشند. اما مبنای ما تصمیم جمعی هیئت‌وزیران است که در فرآیند برنامه ششم توسعه نتیجه آن تعیین می‌شود.

نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت صندوق‌های بازنشستگی گفت: این صندوق‌ها به جهت افزایش بدهی دولت به آنها و نیز عدم کارایی لازم در مدیریت دارایی‌های موجود ایجاد مشکل کرده‌اند به طوری که دولت حقوق بازنشستگان را از خزانه عمومی پرداخت می‌کند.

وی افزود: یکی از دلایلی که در آسیب‌شناسی مطرح می‌شود این است که صندوق‌ها از یک سو تعهداتی را پذیرفته‌اند و منابع آنها در حال حاضر موجود نیست و از سوی دیگر حقوق افرادی که به جمع بازنشستگان می‌پیوندند باید از محل کسب حقوق شاغلین تامین شود که این امر تعادلات را بر هم می‌زند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه مسائلی را که در صورت عدم رسیدگی عامل ایجاد بحران می‌شوند را به 3 دسته تقسیم‌کرده ایم گفت: مسئله صندوق بازنشستگی یکی از آن مسائل است که بامشکلات موجود باید به آن رسیدگی شود.

وی اظهار داشت: گفته می شود میانگین سن بازنشستگان ما 44 سال است و این یعنی افرادی که همچنان توانایی کار کردن و خدمت را دارند و می توان از تجاربشان بهره‌مند شد به جمع کثیر بازنشستگان افزوده شده‌اند که این اصلا به نفع کشور نیست.

نوبخت در پاسخ به سوالی دیگری با این مضمون که در برنامه ششم به مباحث آسیب‌های اجتماعی پرداخته نشده است، تصریح کرد: این یک پیش‌ داوری غیر واقع‌بینانه است، یکی از اهداف ما کاهش معضلات اجتماعی است و ما در مرکزی در وزارت کشور این امر را تحت بررسی قرار داده‌ایم و همچنین در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز شورای ویژه‌ای به این امر اختصاص یافته‌ است و از سویی ردیف اعتباری خاصی برای آن در بودجه 95 و در برنامه ششم توسعه پیش بینی کرده‌ایم.

سخنگوی دولت در خصوص پرداخت و یا عدم پرداخت یارانه تولید اظهار داشت: یارانه‌ای که به تولید داده می‌شود از محل افزایش قیمت است و باید دید دولت صلاح می‌داند که قیمت حامل های انرژی افزایش یابد یاخیر؟

نوبخت در ادامه افزود: پس از بررسی دولت به این نتیجه خواهیم رسیدکه درآمد حاصل از این افزایش قیمت را به چه صورت میان نیازمندان توزیع کنیم همچنان که سیاست کلی اقتصاد مقاومتی معطوف بر این است که به تولید و خانوارهای نیازمند رسیدگی شود.

وی اظهار داشت: بالغ بر 75 میلیون نفر از یارانه های نقدی استفاده می کنند و حتی برخی خانوارها از یارانه غیر نقدی مشتمل بر حمایت غذایی بهره مند هستند و از طرفی بالغ بر 1300 میلیارد تومان نیز برای کمک به تولید صرف کردیم که آمار واحدهای بهرهمند از آن و نیز تاریخ واریز مبالغ را پیش از این مطرح کرده‌ایم.

نوبخت همچنین با اشاره به اظهارات جهانگیری مبنی براینکه با بسته شدن پرونده PMD نباید انتظار داشت که همه مشکلات به سرعت حل شود، گفت: با اجرایی شدن برجام تحریم‌ها برداشته می‌شود، محدودیت‌ها حذف می‌شوند و سرمایه گذاران زیادی به ایران خواهند آمد، اما مشاهده آثار این سرمایه گذاری‌ها و استفاده شایسته از این فرصت به زمان نیاز داریم.

نوبخت با اشاره به آثار برداشته شدن تحریم‌ها پس از بسته شدن پرونده pmd خاطر نشان کرد: برای اینکه آثار برداشتن تحریم‌ها دیده شود چند ماهی طول می‌کشد.

*دولتمردان از هیچ امکانات دولتی برای اثرگذاری در انتخابات استفاده نخواهند کرد

نوبخت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی براینکه جریان‌های نزدیک به دولت و برخی مسعولین تا چه حد امکان ورود به جلسات و رایزنی های انتخاباتی دارند، تصریح کرد: باید صریح بگویم که دولتمردان از هیچ امکانات دولتی برای اثرگذاری در انتخابات استفاده نخواهند کرد و تنها وظایف قانونی خود در جایگاه مجریه را باید انجام دهند، لذا آنچه که ما می‌توانیم در جایگاه قانونی انجام دهیم برگزاری یک انتخابات سالم هست.

وی با بیان اینکه سال 92 انتخاباتی در کشور صورت گرفت که یک رضایت عمومی در کشور را فراهم کرد و امیدی در کشور آفریده شد، گفت: چقدر خوب است که مردم راضی باشند و امید در جامعه جاری باشد،  شاهد شادمانی مردم پس انتخابات 92 بودیم، بدون اینکه بعد از آن حرف و حدیثی صورت گیرد.

معاون رییس جمهور ادامه داد: خیلی خوب است که بعد از انتخابات میزان همدلی و همراهی بیش‌تر شود و البته این اتفاق بعد از انتخابات 92 افتاد و یک امید در جامعه بوجود آمد، به مصلحت کشور نیست که انتخاباتی برگزار شود که بعد از آن کلی فاصله و شکاف در کشور بوجود بیاید از این جهت این یک آرزو و هدف مناسبی است که انتخابات 94 هم مانند انتخابات 92 برگزار شود.

وی افزود: دولت می‌تواند یک انتخابات سالم را به عنوان مجری انتخابات به انجام برساند و تمام مساعی خود را مصروف خواهد داشت تا این انتخابات در چهارچوب قانون انجام شود.

*از برگزاری نشست مشترک دولت و مجلس بی‌خبرم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگر درباره برگزاری نشست مشترک دولت و مجلس طی دو هفته آینده، ادامه داد: از برگزاری نشست مشترک دولت با مجلس شورای اسلامی  بی خبرم، ولی هیچ اتفاق غیر منتظره و غیر مترقبه‌ای نیست، اما این جلسات در گذشته بوده و آینده هم احتمالا خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: