کد خبر: ۲۴۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲
مدیر عامل اپراتور فیبر نوری پاسخ داد
توضیحات مدیر عامل اپراتور فیبر نوری (ایرانیان نت) درباره سرمایه‌گذاری MTN در شبکه فیبر نوری کشور توضیح داد.
محسن باقری چناری ظهر امروز در نمایشگاه الکامپ به ارائه‌ی توضیحاتی در خصوص پروژه فیبر نوری پرداخت و اظهار کرد: انحصار ایرانیان نت امر قابل کتمانی نیست.
 
وی با بیان این‌که پروژه فیبر نوری یکی از زیرساختی‌ترین پروژه‌های 20 سال اخیر کشور محسوب می‌شود به سرمایه‌گذاری بالایی که در این حوزه نیاز است، اشاره کرد و گفت: در کشورهای مختلف معمولا دولت‌ها حمایت‌های مختلفی از این طرح انجام داده و یا تامین منابع مالی این پروژه را برعهده می‌گیرند، چرا که این طرح هزینه‌های بسیار بالایی دارد.
 
مدیر عامل اپراتور فیبر نوری کشور همچنین عنوان کرد: در کشور ما با توجه به شرایط تحریم‌ها عملا در زمینه‌ی تامین منابع مالی رقمی در حدود پنج میلیارد دلار بود که در این حوزه از سوی دولت امکان سرمایه‌گذاری نبود و به همین دلیل برای شرکت ایرانیان نت یک دوره انحصار تعیین شد تا سرمایه‌گذار بتواند با فراغ بال به فعالیت بپردازد.
 
وی در ادامه با یادآوری تمدید دوره انحصار اپراتور چهارم تا سال 1399 اظهار کرد: این تمدید به معنای حمایت از دولت از این طرح است و گرنه در حوزه انحصار اکنون شرکت مخابرات حدود 50 تا 60 هزار کیلومتر، شرکت توانیر حدود 23 هزار کیلومتر و یا راه‌آهن در تمام مسیرهای خود فیبر نوری دارند که این موضوع نشان می‌دهد در حوزه گسترش فیبر نوری انحصاری برای ایرانیان نت وجود نداشته و آنچه انحصاری است به بخش خانگی و کاربران مربوط می‌شود که با توجه به سرمایه‌های بالایی که در این حوزه نیاز است شاید کمتر شرکتی حاضر به ورود به این بخش باشد.
 
باقری چناری در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به انتقاداتی که مبنی بر بالا‌ بودن تعرفه های این شرکت مطرح می‌شود، اظهار کرد: این‌که گفته می‌شود انحصار باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود موضوعی است که در خصوص آن باید به چند نکته توجه داشت؛ اکنون در کشورهای اروپایی تفاوت قیمت سرویس‌های ارائه شده در بستر فیبر نوری 2.5 تا 3 برابر بالاتر از سایر سرویس‌هاست، اما ما در ایران با وجود تمام این تفاسیر در تمام بخش‌ها تعرفه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که از سقف رقم تعیین شده توسط سازمان تنظیم مقررات پایین‌تر است البته با این وجود تاکید داریم در خصوص ارائه‌ خدمات به شرکت‌های مختلف که در این حوزه فعالیت دارند ما مخیر هستیم و در این حوزه قطعا تعرفه‌ها بیشتر خواهد بود.
 
مدیر عامل اپراتور فیبر نوری کشور در عین حال تاکید کرد: با این وجود استراتژی ما ورود ارزان به بازار است.
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره سرمایه‌گذار خارجی این پروژه‌ اظهار کرد: لازم است در حوزه سرمایه‌گذار خارجی منافع ملی در نظر گرفته شوند از سوی دیگر در این حوزه شخص وزیر حتی بیش از تمام ما تلاش دارند و شرکت‌های مختلفی هم برای سرمایه‌گذاری در این بخش اعلام آمادگی کرده‌اند.
 
باقری چناری ادامه داد: با این وجود در میان سرمایه‌گذاران یک شرکت می‌تواند به عنوان سرمایه‌گذار با شرایط بهتری ورود کند.
 
مدیر عامل اپراتور فیبر نوری کشور افزود: یکی از این سرمایه‌گذاران خارجی در داخل کشور هم با یکی از اپراتورها همکاری دارد و به همین دلیل می‌تواند مشارکت موثری با ما داشته باشد. از سوی دیگر اپراتورها برای ارائه‌ی خدمات نسل چهار قطعا به شبکه فیبر نوری نیاز خواهند داشت و تا امروز هیچ راهکاری برای دسترسی به نسل‌های بالاتر به غیر از فیبر نوری ارائه نشده است.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: