کد خبر: ۲۴۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
سیف:
رئیس کل بانک مرکزی گفت: با کنترل نقدینگی و قیمت ارز ، نرخ تورم را از سال ۹۲ در مدار نزولی قرار دادیم که در آذرماه تک رقمی خواهد شد.

ولی‌الله سیف امروز در پنجمین مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری در بانک مرکزی، یکی از مشکلات نظام بانکی را مطالبات غیرجاری اعلام کرد و گفت: افزایش مطالبات غیرجاری باعث قفل شدن منابع جاری بانک‌ها و کاهش قدرت تسهیلات‌دهی نظام بانکی می‌شود و در عین حال ترازنامه بانک‌ها را هم در معرض ریسک‌های بزرگ قرار می دهد.

وی با اشاره به بحث بنگاه‌داری بانک‌ها، مدیریت ریسک و... افزود: یکی دیگر از مشکلات نظام بانکی فاصله نظام بانکی کشورمان با آخرین استانداردهای نظارتی در سطح بین‌المللی است.

سیف، اصلاح نظام بانکی را از اولویت‌های پژوهشی در بانک مرکزی اعلام و بیان کرد: تحقق تورم تک رقمی پایدار دست یافتنی شده است و با پیگیری‌های مداوم بانک مرکزی برای کاهش نرخ تورم و حفظ ثبات بازار ارز در نیمه دوم سال، تورم نقطه ای نزولی شد و به ۱۰.۱ درصد در آبان امسال رسید و پیش‌بینی می شود که در آذرماه تک رقمی شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: تداوم حفظ تورم در سطوح تک رقمی و پایدارسازی نرخ تورم تک رقمی از اهداف بانک مرکزی است و بر این اساس، یکی از الزامات بانک مرکزی محسوب می شود و لازم است که در اولویت های پژوهشی این بانک بگنجد.

وی با بیان اینکه تامین مالی غیرتورمی تولید در حال حاضر مدنظر بانک مرکزی است، تصریح کرد: بخش تولید هم اکنون در تنگنای مالی سختی به سر می برد، بنابراین هم سرمایه در گردش و هم تامین مالی میان‌مدت و بلندمدت باید در دستور کار باشد اما ارتقای تامین مالی مشروط به این است که دستاورد تورم مخدوش نشود. بر این اساس، باید بررسی های پژوهشی در این زمینه صورت گیرد.

سیف با اشاره به اصلاح نظام ارزی و ثبات این بازار در ۲ سال اخیر پس از نوساناتی که پشت سر گذاشته بود، خاطرنشان کرد: هم اکنون مدیریت نظام ارزی با دو مساله یکسان‌سازی نرخ ارز و مدیریت نرخ ارز در راستای حفظ ثبات بازار ارز و جلوگیری از تلاطم در این بازار مواجه و نیازمند پژوهش است تا در حوزه ارزی به ثبات برسیم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: ساز و کار تعیین نرخ سود بانکی هم اکنون از چالش‌های نظام بانکی است. بر این اساس اصلاح نظام تعیین نرخ سود مستلزم یک برنامه عملیاتی مناسب و همچنین ساز و کار و راهکار مناسب برای تعیین نرخ سود از دیگر نیازهای پژوهشی در این بانک است.

سیف در پایان تدوین نقشه راه بانکداری اسلامی را از چالش‌ها و ضرورت‌ها که نیازمند بازنگری است، ذکر کرد و گفت: پس از تحریم‌ها هم تدوین نقشه راه برای جهت‌دهی نظام بانکی به ویژه در حوزه بانکداری اسلامی ضروری است.


برچسب ها: سیف ، تورم ، تجارت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر: