کد خبر: ۲۴۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
کشاورزی ارگانیک، سیستم مدیریت تولید جامع‌نگر است، که بر اساس کاربرد حداقل نهاده‌های خارجی، عدم استفاده از کودها و آفت‌کش‌های مصنوعی می‌باشد.
 غذای سبز نوعی غذای بدون آلودگی با ایمنی، کیفیت و ارزش تغذیه‌ای بالاست که توسط یک نهاد معتبر، گواهی شده است و محصول ارگانیک نیز بر اساس استانداردهای ارگانیک تولید، فرآوری و ارائه شود و برای تولید این محصول نیز از بذر و مواد گیاهی ارگانیک استفاده می‌شود.
 
رضا شهریاری - عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در اردبیل ضمن بیان این مطلب، گفت: کشاورزی ارگانیک یک سامانه بوم‌شناختی مدیریت تولید است که تنوع زیستی، چرخه‌های زیستی و فعالیت زیستی خاک را بهبود می بخشد.
 
وی با بیان اینکه غذای سبز نوعی غذای بدون آلودگی با ایمنی، کیفیت و ارزش تغذیه‌ای بالا است که توسط یک نهاد معتبر، گواهی شده است، افزود: سامانه غذای سبز از چهار بخش استانداردهای زیست محیطی، استانداردهای تولید و عملیات، استاندارد محصول و استاندارد بسته بندی و برچسب گذاری تشکیل شده است.
 
شهریاری هوا، خاک و آب را جزو عوامل زیست محیطی که در تولید غذای سبز باید رعایت شوند دانست و تصریح کرد: هیچ‌یک از کمیت‌های آزمایش شده نباید بیشتر از آستانه مجاز که در استانداردها مشخص شده است، باشند.
 
این کارشناس کشاورزی خاطرنشان کرد: در فرآیند تولید، به هیچ وجه نباید از نهاده‌های شیمیایی صنعتی مانند کودهای شیمیایی، آفت‌کش‌ها، افزودنی‌های غذایی و دیگر نهاده‌های شیمیایی استفاده شود و هیچ پسماندی از این مواد نباید در فرآورده نهایی وجود داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه کشاورزی ارگانیک یک سامانه بوم‌شناختی مدیریت تولید است که تنوع زیستی، چرخه‌های زیستی و فعالیت زیستی خاک را بهبود می بخشد، تاکید کرد: هدف اصلی کشاورزی ارگانیک، بهینه سازی سلامت و توان تولیدی جوامع وابسته به حیات خاک، گیاهان، جانوران و انسان است.
 
شهریاری با بیان اینکه کشاورزی ارگانیک بر اساس احترام به زمین و دام بنا شده است، گفت: کشاورزی ارگانیک، سیستم مدیریت تولید جامع‌نگر است، که بر اساس کاربرد حداقل نهاده‌های خارجی، عدم استفاده از کودها و آفت‌کش‌های مصنوعی می‌باشد.
 
این عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل ادامه داد: این سیستم سبب ارتقا و بهبود اکوسیستم کشاورزی شامل تنوع زیستی، چرخه‌های بیولوژیک و فعالیت بیولوژیک خاک می شود.
 
وی با بیان اینکه در کشاورزی ارگانیک کاربرد عملیات مدیریتی بر استفاده از نهاده‌های تولید شده در خارج از مزرعه ارجحیت دارد، اضافه کرد: برای این منظور توجه به این اصل که در هر منطقه، نظام متناسب با شرایط محلی آن منطقه باید توسعه یابد، دارای اهمیت است و این امر برای تکمیل عملکردهای خاص در سیستم با استفاده از روش‌های مکانیکی، بیولوژیکی و زراعی که با کاربرد مواد مصنوعی در تضاد است، انجام می شود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: