کد خبر: ۲۴۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
تهران - ایرنا - معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: بخش کشاورزی با سهم 20 درصدی از صادرات غیرنفتی علاوه بر تامین کننده امنیت غذایی، نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کشور دارد.
 غلامحسین طهماسبی روز سه شنبه در مراسم رونمایی از دستاوردهای جدید تحقیقات کشاورزی و تجلیل از پژوهشگران برتر کشاورزی اظهار داشت :تولید محصولات کشاورزی بخش مهمی از نیازهای غذایی کشور را تأمین می کند.
وی افزود: بخش کشاورزی در ایران، با تأمین 15 درصد تولید ناخالص ملی، 20 درصد اشتغال، 20 درصد صادرات غیرنفتی و 85 درصد مواد غذایی مورد نیاز، نقش تعیین کننده ای در تأمین امنیت غذایی کشور برعهده دارد.
وی اضافه کرد : سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با در اختیار داشتن یک سوم اعضای هیأت علمی بخش کشاورزی کشور، نقش عمده ای از وظیفه برنامه ریزی، هدف گذاری، آینده پژوهی و انجام تحقیقات لازم برای شرایط آینده کشور و در نهایت زمینه سازی تأمین امنیت غذایی کشور را در اختیار دارد.
معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت :مواد غذایی مورد نیاز انسان در دنیا به دلیل افزایش جمعیت و ارتقای سرانه مصرف غذایی و کیفیت رو به افزایش است و آمار فائو ( سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) ، رشد جمعیت جهان در 50 سال گذشته، را کند نشان می دهد بطوری که از دو درصد به یک درصد رسیده و تا سال 2050 به نیم درصد خواهد رسید.
به گفته طهماسبی ، جمعیت جهان از 3.7 میلیارد نفر در سال 1970 به 6.9 میلیارد نفر در سال 2010 رسید و با ضرب آهنگی کندتر به 9.15 میلیارد نفر در سال 2050 خواهد رسید.
وی افزود : پیش بینی ها نشان می دهد که در سال 2050 سرانه مصرف غذایی دنیا برای هر نفر به سه هزار و 70 کیلوکالری در روز می رسد که در کشورهای درحال توسعه از جمله ایران این میزان از دو هزار و 680 کیلوکالری به سه هزار و 70 کیلوکالری در روز خواهد رسید.
طهماسبی گفت : کیفیت غذا و مصرف گروه های مختلف غذایی در کشورها متفاوت است ،بطوری که طی چند دهه گذشته در کشورهای توسعه یافته بیش از 35 درصد از نیاز غذایی از طریق گوشت، شیر و روغن های گیاهی تأمین می شود، درحالی که در کشورهای در حال توسعه مثل ایران از 22 درصد در سال 2010 به 28 درصد در سال 2050 خواهد رسید و نیاز غذایی این کشورها بیشتر از طریق غلات و گیاهان ریشه ای و غده ای تأمین می شود.
معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات اضافه کرد: براساس پیش بینی های صورت گرفته درباره جمعیت ، ارتقای مصرف سرانه، اثرات تغییر اقلیم، خشکسالی و بحران آب ایران در سال 2050 ، محققان بخش کشاورزی تلاش می کنند تا امنیت غذایی را در کشور فراهم سازند .
وی ،برنامه ریزی برای ارائه الگوی کشت مناسب برای هر منطقه ، تولید ارقام گیاهی و نژادهای دامی مقاوم به شرایط گرم، کم آب و الگوهای مدیریتی مناسب به عنوان راهکارهایی است که برای تأمین امنیت غذایی کشور به مورد اجرا گذاشته می شود .
به گزارش ایرنا، در این مراسم همچنین هشت تفاهم نامه و قرارداد انتقال دانش و فناوری بخش کشاورزی میان مراکز و موسسه های تابعه سازمان تحقیقات کشاورزی و بخش خصوصی با حضور اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی و واعظ مهدوی معاون امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به امضاء رسید.
همچنین در این مراسم از 6 دستاورد گندم رقم حیدری، رقم جدید زیتون دیره برای کشت در مناطق نیمه گرمسیری به منظور تهیه کنسرو، تولید واکسن دوگانه نیوکاسل و برونشیت عفونی، اطلس جامع آویشن و معرفی گونه ها و ارقام مناسب آویشن، محصولات گلخانه ای از ضایعات صنایع چوب کشور، و همچنین از سامانه نوین تشخیص سریع باقی مانده سموم در محصول خیار رونمایی شد.
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی پیش از این اعلام کرد : ارزش صادرات محصولات خام و فرآوری شده بخش کشاورزی طی هشت ماهه 1394 بالغ بر 4.7 میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود 22 درصد افزایش نشان داد.
طی هشت ماهه گذشته ارزش واردات محصولات خام و فرآوری شده کشاورزی نیز 9.2 میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه در سال گدشته کاهش 1.5 درصدی داشت.
وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد با افزایش بهره وری در تولید و جهت گیری صادراتی بتوان در افق هشت تا 10 سال تراز بازرگانی ، غذا و محصولات کشاورزی به صفر برسد و این امر در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی امکان پذیر خواهد شد.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: