کد خبر: ۲۴۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
پس از ۴۵ سال؛
پس از توقفی ۴۵ ساله از حفاری آخرین چاه اکتشافی، بزرگترین طرح اکتشاف نفت و گاز در شمال ایران با آغاز عملیات حفاری در منطقه صوفیکم گلستان از امروز آغاز شد.
فرهنگ خطيبي با اشاره به آغاز عملیات حفاری اکتشافی در منطقه صوفیکم گلستان، گفت: در سال ۱۳۸۹ مطالعات فني براي شناسايي ظرفيت‌هاي هیدروکربوری در منطقه صوفيكم در استان گلستان در دستور كار قرار گرفت.
سرپرست شركت نفت خزر با اعلام اینکه شناسایی پتانسیل های هیدروکربوری یکی از سیاست های شرکت ملی نفت ایران در منطقه شمال و شمال شرق کشور است، تصریح کرد: بر این اساس با انجام ۱۲۵۰ كيلومتر عمليات لرزه نگاري دو بعدي در استان گلستان با هدف بررسي احتمال وجود ذخایر هیدروکربوری، حفاري يك حلقه چاه اكتشافي در منطقه صوفيكم استان گلستان برنامه ريزي و در چارچوب قراردادي به شركت ملي حفاري ايران واگذار شد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه پیش بینی می شود بعد از گذشت حدود ۴۵ سال از آخرين عمليات حفاري در دشت گرگان، با شروع چرخش مته حفاري اكتشافي در منطقه صوفيكم استان گلستان عمليات حفاري اين چاه در مدت زمان تعيين شده به نتيجه برسد، اظهار داشت: قطعا آغازعمليات حفاري اكتشافي در منطقه صوفيكم استان گلستان را يك تحول بنيادين در این منطقه به وجود می آورد.

خطیبی با یادآوری اینکه بيشترين پروژه هاي اكتشافي در جنوب كشور متمركز است، تبیین کرد: طرح اکتشافی صوفیکم ان اولين پروژه اکتشاف در شمال ايران محسوب مي شود كه در حوزه مشترك مرزي ايران و تركمنستان و نزديكي درياي خزر قرار دارد.

در همین حال سعید نظری مدیر پروژه حفاری چاه اکتشافی صوفیکم در شرکت ملی حفاری هفته گذشته با بیان اینکه عملیات حفاری یک حلقه چاه اکتشافی در منطقه صوفیکم در استان گلستان کلید می خورد، گفته بود: هم اکنون دستگاه حفاری سنگین خشکی ۵۶ فتح در این موقعیت استقرار و پس از انجام تست‌های میدانی، آماده شروع عملیات است.

آبان ماه سال جاری شرکت نفت خزر و شرکت ملی حفاری قرارداد حفاری اکتشافی منطقه صوفیکم گلستان را امضا کردند. پیش بینی می شود نخستین چاه اکتشافی در منطقه صوفیکم استان گلستان تا عمق ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ متری زمین حفاری شود.

بر اساس اعلام شرکت نفت خزر در طول سال هاي ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۳ در منطقه شمال كشور در استان‌هاي گلستان، گيلان و مازندران تعداد ۱۶ حلقه چاه در مناطق ساحلي حفاري شده كه ۱۱ حلقه چاه مربوط به استان گلستان است. آخرين حفاري در استان گلستان حدود ۴۵ سال پيش در منطقه قزل تپه انجام گرفته است.


نام:
ایمیل:
* نظر: