کد خبر: ۲۴۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
دستور ویژه دولت
دبیر انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان لوازم خانگی با اعلام این‌که در جلسه اخیر دولت بر حذف کالاهای خارجی از طرح کارت‌های اعتباری و تخصیص هر گونه منابع بانکی به آن تاکید شده است، خواستار تبدیل این موضوع به بخشنامه و ابلاغ به بانکها شد.

حبیب‌الله انصاری، با اشاره به ابلاغ دستورالعمل اجرای طرح کارت‌های اعتباری برای خرید کالا به بانک‌ها، تخصیص هرگونه منابعی برای خرید کالاهای خارجی و همچنین دوره بازپرداخت اقساط این تسهیلات را از چالش‌های این طرح عنوان کرد.

وی از جلسه روز گذشته دولت و طرح موضوع کارت‌های اعتباری و عدم تخصیص منابع به خرید کالاهای خارجی خبر داد و گفت: در این جلسه معاون اول رییس جمهور، وزراء و همچنین مقامات بانک مرکزی تاکید داشتند که هیچ مبلغی نه تنها از منابع بانک مرکزی بلکه هیچ یک از بانک‌ها برای خرید کالاهای غیرایرانی در طرح کارت‌های اعتباری تخصیص نیابد.

دبیر انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان لوازم خانگی ادامه داد: با وجود دستور و تاکید ویژه برای عدم ورود کالاهای خارجی به طرح کارت‌های اعتباری، ما درخواست داریم که دولت این موضوع را به‌ صورت بخشنامه‌ای در‌آورده و در دستورالعملی که بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ خواهد کرد، بر آن تاکید شود.

انصاری افزود: این که اعلام می‌شود قرار نیست هیچ یک از منابع بانک مرکزی برای خرید کالای غیرایرانی اختصاص یابد، اما در سویی دیگر شرایط اعطای این تسهیلات از طریق منابع بانک‌ها وجود دارد، چندان فرقی با هم نخواهد داشت، چرا که در اصل این موضوع مطرح است که نباید هیچ رقمی از منابع کشور آن هم در شرایطی که تولید داخل در رکود است کالاهای خارجی اختصاص یابد.

تقاضای افزایش دوره بازپرداخت
وی موضوع دیگر مورد بحث درباره‌ی طرح‌ کارت‌های اعتباری که قرار است تا سقف 10 میلیون تومان توزیع شود را کاهش دوره بازپرداخت این تسهیلات عنوان کرد و گفت: به هرحال وقتی که در ابتدا دوره بازپرداخت 18 ماه اعلام شده بود این می‌توانست موجب کاهش میزان اقساط ماهانه و به تبع آن تمایل بیشتر متقاضیان برای ورود به خرید کالاهای ایرانی شود که متاسفانه به 12 ماه کاهش یافت.

دبیر انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان لوازم خانگی درباره چرایی تغییر رویکرد بانک مرکزی نسبت به کاهش دوره بازپرداخت افزود: به هرحال بانک مرکزی معتقد بود که با کاهش دوره بازپرداخت، منابع ارائه شده به متقاضیان در دوره زمانی کوتاه تری به بانک‌ها بر می‌گردد و در این شرایط می‌توان به تعداد بیشتری از متقاضیان با توجه به منابع موجود تسهیلات کارت‌های اعتباری را اعطا کرد.

انصاری همچنین خواستار ایجاد تمهیداتی برای افزایش دوره بازپرداخت تسهیلات کارت های اعتباری از 12 به 18 ماه شد.

ثبت نام سازمانها هنوز شروع نشده است
انصاری در مورد این‌که چه دوره زمانی از زمان ابلاغ دستورالعمل کارت‌های اعتباری که احتمالا امروز – چهارشنبه – به بانک‌ها ابلاغ خواهد شد تا خرید کالا طول خواهد کشید یادآور شد: از این موضوع اطلاع دقیقی ندارم ولی به هرحال هنوز ثبت نام متقاضیان دریافت کارت‌های اعتباری در سازمان‌ها و دستگاه‌ها شروع نشده است، چرا که در مدت اخیر به دلیل مشخص نبودن سازوکار دقیق طرح صدور کارت‌های اعتباری ورود به این موضوع انجام نشد.

وی همچنین توصیه کرد که مردم از شرایط ایجاد شده در طرح‌ کارت‌های اعتباری از جمله تسهیلاتی با سود 12 درصد که در مقایسه با تسهیلات بانکی به‌طور قابل توجهی پایین است، برای خرید کالا به ویژه در آستانه نوروز استفاده کنند، چرا که در این کالاها عمدتا از برندهای درجه اول و با کیفیت داخلی بوده و از سوی دیگر تغییر قیمتی در سال گذشته و امسال نداشتند.

منبع:ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر: